Prat om alt mulig

Når det går fortere å gå og levere post, enn det er å sende det med Posten Norge: Vandret med brev over Finnmarksvidda – kom frem før Posten – NRK Troms og Finnmark

:sweat_smile:

Haha, leste dette tidligere i dag, men fikk ikke rotet meg til å dele det her. Overrasker meg ikke at vandrerne vant, dessverre!
Det var jo en morsom gimmick å bære med seg et brev når de vandret den nye historiske vandreruten langs postruta over Finnmarksvidda.

Ja, synes det var artig. Og det overrasket ikke meg heller. Er jo ganske bakvendt å sende all post til en helt annen del av landet før det skal tilbake. Men har forståelse for at de har sentralisert når mengden post er gått så mye ned.

Jeg bor selv på vestlandet, og husker da det var postterminal i Bergen. Da gikk det jo bare en dag å sende brev fra en vestlandskommune til en annen vestlandskommune. Nå tar det fort en uke.

Hadde vi fremdeles hatt en postterminal i hver landsdel, så hadde vel portoen vært enda høyere er jeg redd…

Ja, du har nok rett. Vi skal kanskje være glad for at posten går treigere nå enn før. Portoprisene stiger jo likevel både én og to ganger i året.

Heia, snublet tilfeldigvis over denne diskusjonen:

…og ble litt forbauset (sjokkert!) over “Norges posisjon”.

Synes dere den er rett i forhold til hva dere har opplevd / opplever i den siste tiden? :thinking: :person_shrugging:

Litt nysjerrig nå og takknemlig for noen tanker rundt dette… :wink:

1 Like

Jeg ble overrasket selv når jeg så dette kartet; dårligere enn Russland og Kina, hvor posten jo er kjent for å være treig!

Har jo lagt merke til at posten innelands kan være noe treig, siden all post må via terminalen på Lørenskog. Men jeg sendte et postkort 1. oktober, som ble lagt i en rød postkasse i nabolaget her i Hønefoss. Den ble tømt på tirsdagen, og på torsdagen ble kortet levert til mottageren på Toten. Ellers har det jo ofte tatt mellom en og to uker før posten kommer frem innenlands,

1 Like

Egentlig ikke så overrasket. Men litt skuffende er det jo at vi “bare” ligger midt på treet.

Den gangen jeg startet å sende brev og postkort kunne det på det korteste ta en dag fra vestlandet til en annen del av landet. Jeg har selv bodd både i Bergen og i flere bygder på vestlandet og i Trøndelag, og hadde en brevvenn i Finnmark. Nå er det ikke så ofte jeg sender noe innlands lenger, men de gangene jeg bestiller varer på nett, så kan det lett ta i alle fall en uke. Noe skyldes da selvsagt også at Posten bare leverer post annenhver dag.

Kan jeg velge levering med et annet selskap enn Posten når jeg bestiller, så gjør jeg som oftest det. Er faktisk overrasket over PostNord, hvor raske de kan være med levering. Bor fortsatt i en vestlandsbygd, så jeg kan vel ikke forvente all verden :laughing:

1 Like
1 Like

Posten skriver selv på sin side at leveringstiden for post innenlands (brev og små pakker) er 2-3 virkedager.
Det stemmer nok ikke alltid, og om en legger post i en rød postkasse som “tømmes ifm postombæring”, så kan en være uheldig at den akkurat har blitt tømt, og en må legge på et par dager.
Og, så kommer det vil an på om mottaker får levert posten 2 eller 3 ganger i den aktuelle uken.

1 Like

Ja, vi burde kanskje tenke på å sende juleposten allerede :thinking:

Når det gjelder det med svindel-grepet, så forstår jeg det veldig godt. Håper flere bedrifter gjør det samme. Føles som at det bare blir mer og mer svindelforsøk både på Facebook og Instagram.

Jeg bor i en småby nordpå. Post i Butikk har ikke stempel. Hvordan kan jeg være sikker på om frimerkene blir stemplet ? Håper de blir det.

Nylig meldt meg inn i Postcrossing

1 Like

Hei @stifinner og velkommen hit! Alt av post sendt fra Norge blir i utgangspunktet poststemplet på Østlandsterminalen i Lørenskog, med “Posten Norge” og dato. Men en del blir ikke stemplet av en eller annen grunn. Men poststempel er ikke et must, posten kommer gjerne frem uansett - tror ikke det er noen sammenheng mellom post som blir borte og manglende poststempel. Så jeg leverer bare postkortene i en rød postkkasse og lar det stå til, og det regner jeg med at mange andre gjør også.

Man kan eventuelt sende postkortene i en konvolutt til Oslo og få motivstempler på kortene: Oversikt over stempler til samlerbruk og hvordan du bestiller disse

1 Like

Takk for raskt svar,
det var nå godt å høre,
nei jeg tenker nå filatelistisk, et stempla frimerke har nå tydeligvis vært i bruk og foretrekkes av mange frimerkesamlere, med mindre det er lim bak , da.
Det er jo mange frimerkesamlere i denne klubben, etter det jeg ser på nettet. Noen tar jo vare på kortet eller konvolutten. Det blir jo ikke det samme når stempel mangler.

Jeg gikk inn på Posten sine sider, den linken du sendte, og oppdaga noe interessant, som jeg skal prøve.
Jeg bor på et sted nordpå med hurtigrute-anløp. På dagtid. Jeg skal prøve å ta kortene jeg skal sende med ombord og få de stempla. Der skal de ha datostempel.

Ja, det er en del som er interessert i frimerker og poststempler her, men fokuset er jo postkort. Og hvis man har muligheten til å bruke spesifikke frimerker eller stempler, eller sende postkort som passer til ønskellista, så er det bra. Men så lenge man sender offisielle kort (=de med ID, NO-123456 etc), så er det eneste kravet at vi sender dem et postkort. Så hvis man ikke kan/vil ta hensyn til spesifikke ønsker, så må man ikke det.

De kortene/konvoluttene man vil ha Hurtigrutestempel på skal i følge Posten sendes til Frimerketjenesten i Oslo, ikke til Hurtigruta. Så det er ikke sikkert skipene har stempler ombord. Havila Kystruten stempler kortene/konvoluttene selv, men jeg mistenker at dette kanskje skjer på hovedkontoret deres i Fosnavåg, ikke ombord på skipene. Men det skader jo ikke å ta seg en tur ombord og sjekke.

Da er jo spørsmålet, kan jeg sende kortene til frimerketjenesten og be om vanlig datostempling ?

Vet du noe om det ?

Velkommen til Postcrossing og forumet @stifinner. Gøy med flere nordmenn her, vi er ikke så mange aktive på forumet :sweat_smile:

Jeg bor på bygda på vestlandet, og er ikke så opptatt av om frimerkene blir stemplet eller ikke, så lenge kortene kommer frem. Men vet at det skal gå an å sende de til Oslo. Såvidt jeg vet, kan du bestille det stempelet du ønsker.

Takk for svaret postboo, Jeg samler ikke lenger frimerker, men jeg er fremdeles interessert i gamle kort og konvolutter. Særlig når de er frankert og stempla.

Jeg skal nok finne ut av dette her.

1 Like