Prat om alt mulig

Her kan vi prate om alt mulig. Eller nesten alt i det minste, det finnes vel ting som ikke hører hjemme her i forumet… Ja, noen ganger vil det være greit å opprette en egen tråd om et tema, men noen ganger er det greit å ha en tråd hvor vi kan prate om det som faller oss inn uten at vi er nødt til å holde oss til et tema.

Kan nevne at bl.a. Posten har (har hatt) problemer med postlevering til Nord-Norge pga togvogner med jernmalm på vei fra Sverige til Narvik har sporet av:

Link til NRK-artikkel

Gott nytt år till alla postcrossare i Norden! :fireworks: Mot bättre tider! :hugs: :heart:

3 Likes

Godt nytt år alle sammen!

2 Likes

Posten Norge tilbyr nå gratis frakt på humanitære pakker til Ukraina.

2 Likes

Finns det några norska Eurovision-fans här? I år är det första gång någonsin i Finland när det är möjligt att titta och lyssna tv-kommentarer både på nordsamiska och enaresamiska vid sidan av finska, finlandssvenska och ryska. Hur är det i Norge, exempellandet för samernas rättigheter, finns det samisk kommentering för ESC?

Norges bidrag är så roligt, jag ska rösta på det! :norway: :slight_smile:

Jeg har en mistanke om at @LeishaCamden er rett person å spørre om dette :smile:

1 Like

Haha @Norway_girl … ! :smile: Nei @Regndroppar det finnes bare norsk kommentator på showet her. Men i år ble Sami Grand Prix vist på TV for første gang i år! Det håper jeg blir en fast tradisjon fremover :blush:

Det norske bidraget er meget originalt, det skal vi ha! :grin: Jeg likte det ikke så godt første gang jeg hørte det men … it’s growing on me :laughing: Finland var jeg usikker på først men de er jo såå bra live. Lykke til!

1 Like

@LeishaCamden, takk! Lite synd att det inte stämde att astronaut-dj:n är Tix. :smiley: Vet man alls vilka Subwoolfer är eller vet man hur de på riktigt ser ut? Eller är de som Lordi som inte uppträder utan masker och kostymer (Veckans breaking news, gitarristen Amen, som är den andra originalmedlemmen i bandet och kvar från sammansättning i ESC 2006 utöver Mr. Lordi, fick sparken och har lämnat bandet. :astonished:)

Måste erkänna att jag i början tyckte att vi borde ha skickat Bess till ESC i år, men the Rasmus är inte dålig heller.

@Regndroppar nei ingen vet hvem som skjuler seg bak de gule maskene :smile: Eller, ingen i offentligheten. Noen må jo vite, men de har faktisk klart å holde det hemmelig. Jeg gjetter på at det er Ylvis … ! :laughing:

1 Like

Bra gjort Subwoolfers, den tionde platsen är ett jättebra resultat! :blush: :hugs:

https://community.postcrossing.com/t/eurovision-2022/308310/120

Och det här är bara jättegulligt av Finland. :smiley: :heart:

Hejsan! Är det någon som har testat tjänsten “Riktiga vykort” från Postnord? Verkar vara väldigt smidigt alternativ om man inte har många vykort hemma, hehe.

@idmkdi Har inte testat det själv, men jag tycker att det inte är en alternativ som passar för postcrossing. Folk brukar inte gilla sånna vykort så mycket (alltså, vykort som skickas av en tjänst) och det känner helt enkelt lite tråkigt och opersonligt, eftersom du som avsändare kommer inte ens se vykortet :confused: Men det är ju bara min åsikt. Kanske du kan testa först med att skicka en till dig själv?

Det finns flera bra online butiker att köpa vykort ifrån om man behöver fylla på med vykort och många av dom levererar smidigt och snabbt direkt till postlåda.

Jag tänker helt enkelt ur ekonomiskt perspektiv. Har kollat lite runt på vykort, och 10-12 kr. för ett fint vykort + 30 kr. porto är rätt så känsligt för mig som låginkomsttagare tyvärr. :frowning:

I tjänsten får man göra ett eget vykort och det kostar 32 kr. inkl.porto.

Det kanske är inte super personligt, kan hålla med. Men kanske kan funka om man vill skicka sina bilder som vykort eller dylikt.

När jag bröt benet och var hemma så skickade jag kort via Riktiga Vykort med egna motiv, det var uppskattat av mottagarna MEN vissa vill verkligen inte att man delar deras address, så dom fick vänta tills jag kunde skicka ett personligt kort.

@idmkdi Darya, jag har skickat PM till dig med tips på en webbshop som säljer billiga kort.

1 Like

Har du kollat loppisar / röda korset / second hand osv? Jag har lyckas med att hitta en ställe som säljer fina vykort för 1 kr styck. Dollar Store, Lekia och Expo också har haft 12 för 10 kr deal på vykort (iallafall i Östersund), kanske finns nånting sånt i ditt område också?

Men jag förstår helt och hållet. Är låginkomsttagare själv också och har nästan helt slutat med Postcrossing :confused:

1 Like

Tackar!:pray: