Prat om alt mulig

Takk for svaret postboo, Jeg samler ikke lenger frimerker, men jeg er fremdeles interessert i gamle kort og konvolutter. Særlig når de er frankert og stempla.

Jeg skal nok finne ut av dette her.

1 Like

Det eneste jeg vet sikkert er at man kan be om de motivstemplene som er tilgjengelig på nettsiden. Du kan jo sende en mail til frimerketjenesten@posten.no og spørre.

Eg skal kontakte dem.

Takk for hjelpa så langt !

Får dessverre ikke lest den artikkelen, siden jeg ikke har abonnement på den avisen.

Aah, det tenkte jeg ikke på :see_no_evil: Jeg abonnerer, så jeg glemmer å sjekke om det er åpen sak før jeg deler :see_no_evil:

Ble dessverre ikke overrasket over å lese denne, men trist om postbudene forsvinner.

Jeg skulle jo helst ønske at vi fikk post i postkassen hver dag, men skal være glad for annenhver dag da, i stedet for alternativet som de nevner, “brev i butikk.”

1 Like

Nå har jeg hatt kontakt med Postens Frimerketjeneste både på tlf og ved mail.

De har sagt seg villig til å stemple normalt (Oslo-stempel) kort/brev som jeg sender til Oslo i samlekonvoluvt fra mitt hjemsted.

Og det har jeg gjort to ganger. Og det fungerer fint. Alt er kommet fram, og folk som er filatelistisk interessert ser ut til å være fornøyd.

Jeg har lagt merke til at alle kort jeg har mottatt har hatt gode stempel, bortsett fra ett kort som manglet stempel.

De fleste kortene har også hatt bra elegante frankeringer.

Stifinner.

:cry: Jepp, tror den tendensen finnes nok verden over, dessverre – noen steder går den raskere for seg, andre steder litt saktere…

@stifinner,
Er det de gule samlekonvoluttene du bruker da?
Jeg bruker å mikse mellom den (stativstempel Oslo Brev 34🙂) , eller å innimellom sende kort i konvolutt til for eksempel Longyearbyen, eller Ny-Ålesund, så blir det litt mer eksotisk stempel for mottaker.

Filatelitjenesten har jo også en del stedsstempler, men begge siste alternativer medfører jo porto for å sende kortene for stempling.

Ut over dette så har jo en del Post i butikk faktisk poststempel, samt turiststeder.

Og til slutt, en del av Filatelistklubbene har også poststempel til låns fra Posten for stempling fra deres side, og har fått stemplet slik er par ganger også, så det er faktisk en del muligheter å få pent stemplede kort og brev i Norge fortsatt :slightly_smiling_face:

Heldigvis🙂

1 Like

Jeg bruker vanlige “billige” store konvolutter. Kjøpte en stor pakke med disse på Clas Ohlson. De fungerer fint. Porto herfra til Oslo er 36 kr. Med ca 10 kort/ konvolutter inni.

Det som er bra med å få stempla hos frimerketjenesten er at de setter et ekstra, tydelig stempel nederst, slik at mottaker lett kan se hvor brevet/ kortet er sendt fra, og dato. Noen er jo interessert i slike ting.

1 Like

Hei,
Ja det er derfor jeg bruker Frimerketjenesten også, siden jeg også samler frimerker selv :slightly_smiling_face:
Som et tips til deg og andre, så kan disse konvolutter bestilles gratis hos Frimerketjenesten:

Da krysser du av for “Post til Filatelistisk stempling” og legger i vanlig postkasse. Koster ikke noe ekstra, stempling blir sånn ca slik:

Filatelitjenesten stempler jo penere, men jeg synes dette er et greit alternativ :slightly_smiling_face:

Christer

1 Like

Betyr det at du ikke betaler porto for transport til Oslo, hvis du bruker disse konvoluttene ?