Postimerkeistä

Postikortti 150 vuotta -vihkossa ei muuten ole enää Postcrossing-merkkiä.
https://digilibrary.emmi.fi/l/qQ9jgjrK9bTF

Ei kai yhdistys ole ryhtynyt riitelemään Postin kanssa?? Voisikohan yhdistys kertoa meille oman näkemyksensä tästä poistosta?

Käsittääkseni ihan Ana ja Paulo olivat yhteydessä Postiin, kun olivat huomanneet, että Postcrossingin logo oli luvatta laitettu merkkiin. En kyllä muista yhtään missä keskustelussa se tuli ilmi, mutta näin muistelen Anan johonkin kirjoittaneen.

@ykssoprano ja muutkin :blush: Tässä postimerkkien julkaisussa yhdistys ei ole ollut mukana. Posti on ihan itse valinnut merkkien aiheet postikortti 150 vuotta vihkoon. Sen tiedän, että postcrossingin suhteen tapahtui valitettava väärinkäsitys. Inhimillisiä virheitä sattuu itse kullekin. Posti ja Postcrossing neuvottelivat asiasta ja päätyivät tulokseen, että tällä kertaa postcrossing-merkki jää pois. Posti ei kuitenkaan ole tiedottanut asiasta mitään. Mutta kuten sanoin, niin senkin tiedän, että yhdistys ei ole asiassa mukana eikä siten riidellytkään merkistä :blush:

1 Like

Kiitos tiedosta @Silpa . Tuntuu vain kummalta, että kun postimme on arvostanut kansanvälistä Postcrossing-yhteisöämme (siis meitä kaikkia crossailijoita, en tarkoita tässä ydistystä) julkaisemalla yhteisöllemme merkin korttien 150-juhlan kunniaksi, yhtenä kuudesta tuona aikana julkaistuista merkityksellisistä korteista, niin siitä on pitänyt väntää kättä todetulla lopputuloksella.

Mutta hyvä kuulla, että Suomen yhdistyksellä ei ole asiassa tekemistä…


Täältä löytyi tuo Anan kommentti asiasta.
Minustakin on hienoa, että Posti on halunnut tuoda Postcrossingin esille ja vielä tuollaiseen postikortin juhlavuoden merkkiin, mutta se on silti väärin, että Postcrossingin logoa on käytetty lupaa kysymättä merkissä.

Minua ihmetyttää eniten tässä jutussa, että miten Posti nyt tämän postcrossing-merkin kanssa meni möhlimään, kun 2013 onnistuivat ihan kaikkien sääntöjen mukaisesti ja nätisti julkaisemaan postcrossing-merkkivihon. :thinking:

Ehkä on kuviteltu, että ammattilaiset eli merkkien suunnittelijat muistaisivat kysyä luvan. Mutta virheitä sattuu.

Mutta näin on minusta fiksuinta ja odotettavaa, kun on luvatta otettu logo, eli ei sitten jälkikäteen jonkun muun huomautettaessa enää julkaista sitä samaa merkkiä, ettei jää sellainen kuva, että ei sen luvan kans ole niin tarkkaa. Vaan ennemmin esim. uusi ihan pelkkä Postcrossing merkki, nykyaikaista kirjepostia, tai postcrossaus niin ja niin kauan suomessa. Eli tavallaan ei jatketa virheestä, vaan uudestaan puhtaalta pöydältä. Itse haluaisin tehdä näin, olisin sitten tilaaja, merkkien tekijä tai logon oikeudet omistava.

Hyvä ratkaisu, vaikken tuosta korvaavasta merkistä tykkää ollenkaan.

Joo, tuo korvaava merkki on tyhmä. Olisivat julkaisseet sen postilaatikkomerkin ilman postcrossing-logoa. Mutta enköhän tuon arkin tilaa, kun tilaan merkkejä ennen hinnannousua. En oikeastaan tarvitsisi, mutta kun on niin hienoja merkkejä tulossa (skumppa, eläimet, lotat). :speak_no_evil: :heart_eyes:

Niin, miksihän eivät sitä jättäneet ilman logoa :hushed: olisi ollut ihan ok merkki niinkin.
Joo, kyllä minäkin se arkin aion silti ostaa, vaihtelu virkistää.

Tulisipa esim. kv-merkkinä Postcrossing-merkki.
Nykyiset kaikki on vähän plääh, tai liian talvisia.

1 Like

Mun täytyy kyllä edellisiin poikkeavasti ihmetellä, mitä haittaa tuosta logosta olisi ollut Postin korttihistoriasta kertovassa merkkisarjassa? Siis mitä haittaa Postcrossingille? Siitähän olisi ollut pelkkää näkyvyyttä, selkeää Postin antamaa arvostusta meille crossaajille heidän asiakkainaan (ostamme heiltä kuljetuspalveluita postimaksujen muodossa), ehkä jopa tiedotuksellista etua Postcrossingille. Korttihan oli ymmärtääkseni yksi niitä “virallisista”, olenko oikeassa? Ja mitä etua siitä olisi ollut Postille, siis sellaista mikä olisi ollut Postcrossingille tai crossaajille haitaksi, meiltä pois?

Ettei olisi vain turhaa itsetehostusta tuo “ei ole kysytty lupaa” touhu. Postcrossing ei ole mitään ilman kansallisia postilaitoksia, meillä siis Suomen postia. Ei olisi yhtään haitaksi tämmöisen harrastusporukan suhtautua postin huomionosoitukseen vaikka kiitoksin. Sinänsähän postilla ja Postcrossingilla ei ole keskinäisiä taloudellisia sopimuksia, joiden rikkomisesta voisi olla kysymys.

Minusta se taho, joka on ollut Postiin yhteydessä tässä asiassa niin, että merkki lopulta poistettiin, voisi itse kertoa tarkemmin esimerkiksi noihin kysymyksiin vastauksen, tai ylipäätään kertoa, mitä Postin kanssa keskustellessa on käyty läpi, jotta päädyttiin tuohon merkin poistoon. Menetys se oli meille suomalaisille crossaajille, minä ainakin olen pettynyt tällaiseen toimintaan.

Luulenpa, että Paulo on oikea henkilö vastaamaan kysymykseesi. Ei kai kenelläkään muulla ole oikeutta vaatia Postcrossing-logon poistamista. Silloin kun kerroin hänelle tästä merkistä, sain sen käsityksen, että hän oli jo tietoinen siitä ja odotti vastausta Posti puolelta, miksi häneltä ei oltu kysytty mitään. Postcrossing on kuitenkin rekisteröity tuotemerkki, ja Posti oli aikeissa käyttää sitä ilman sopimusta kaupallisessa tarkoituksessa. Tuskin sen kummemmasta on ollut kyse. En tiedä. En ole ollut mukana keskusteluissa. :slight_smile:

Niin minäkin ajattelen, ettei tässä nyt mitään kummaa tai mitään taka-ajatusta ole. Kyseessähän on toisen työ, ja sen luvaton käyttäminen omaksi taloudelliseksi hyödyksi, eli merkkien myyntiin. Eihän sellaista tarvi hyäksyä. Minä arvelen, että jos Posti kysyy luvan logon käyttöön, niin sen saa, ja paljon ennemmin siltä pohjalta yhteistyössä merkki.

En usko, että on mitään itsetehostusta. Tästä ei ole uutisoitu missään ymmärtääkseni, vaan hienotunteisesti hoidettu asianomaisten kesken. Eivätkä minun mielestäni ole tilivelvollisia kellekään kertomaan tuosta, vaikka kiinnostavaa varmasti olisikin.

Ja kaikkihan me jollain tavalla toisistamme ollaan riippuvaisia. Siksi just arvostus toisen työlle ja ei luvatta napsita netistä kaikkea :slight_smile:

(Voihan olla myös, että Paulo ei ole pitänyt kuva-aiheesta, koska jos sen oli tarkoitus kuvata nykyajan Postcrossausta ja postikortteilua, ja sitten sellainen vähän vänkkyrä postilaatikkorivi muistaakseni oli, ei ihan ehkä nykyaikaa.)

Postcrossing on tuote ja sillä on omistaja.
Tuotetta ei kukaan saa käyttää ilman omistajan lupaa. Omistaja voi asettaa käytölle myös hinnan.
Tässä tapauksessa kysymys ei ole edes pelkästä käytöstä, vaan posti aikoi rikastua toisen omistamalla tuotteella eli laittaa myyntitulot omaan taskuunsa.
Tämä on hyvin yksinkertaista.

@ykssoprano Minä tiedän sen, että Posti ja Postcrossing (eli Paulo ja Ana) kävivät neuvottelut. Inhimillisten virheiden vuoksi neuvottelut käytiin vasta sen jälkeen, kun logo jo oli postimerkin painosuunnitelmassa. Samat asiat olisi varmasti käyty läpi aikaisemmin ja me emme niistä tietäisi mitään. Postcrossing-logo on täysin Postcrossingin omaisuutta ja heillä on oikeus linjata sen käytöstä. Eivät itsekään käytä sitä ainakaan toistaiseksi missään myyntituotteissa. Sen miksi minkäänlaista postcrossing-merkkiä ei nyt lopulta tullut vihkoon tietävät vain Posti ja Postcrossing. Itse luulen ja tämä ei siis ole tieto, mutta arvelen, että tällä kertaa aikataulut tuli esteeksi.

Täytyy yrittää muistaa, että Postissakin on vain ihmisiä töissä. Ja sen tiedän, että heilläkin oli yt:t päällä tämän prosessin aikana ja yleensä aina joku irtisanotaankin. Tässä tapahtui inhimillisiä virheitä eikä kyse ole voiton maksimoinnista. Ehkä ja nyt vain arvelen, että postimerkkien suunnittelijat (jotka ei tod.näk. ole Postin palkkalistoilla) eivät ymmärtäneet tavaramerkkiasiaa eikä Postissakaan sitä tarkistettu ja näin sattui käymään. Ei ole siis Postin suunnitelmallista rikastumistarkoitusta. Postihan jakaa osinkoa valtiolle.

Nyt on julkistettu jo syksyllä ilmestyvät postimerkit.
https://digilibrary.emmi.fi/l/W5HNWsdN5V9q

Kiitos linkistä!
Näitä on aina kiva tutkia (ja odotella).

Onkohan taideklassikot rullamerkkeinä? Aiheena tykkään :two_hearts: tilasin juuri niitä aiempia 0,90 euron Taistelevat metsot -merkkejä :slightly_smiling_face:

Ja Syksyn kajo on niin kodikas! Voikin jo ruveta odottelemaan syksyä.

Arjen vihreitä tekoja on joko tylsä tai kiva :smiley:

Mutta taidepalkintomerkkien valkoinen tausta, kuten joulumerkkien, en oikein pidä. Viime merkeissä se on ollut läpikuultavaa. Enkä tykkää siitäkään, että merkit on aika isoja nykyisin.

Kv-merkki on taas talvinen :sob: :-1:
Ensilumimerkit ovat söpöjä, mutten pidä tuon mallisista merkeistä.

Vastaan itselleni, on rullamerkkejä nuo taideteokset (maalaukset) :slight_smile:

Miut jättivät aika kylmäksi nuo merkit. Kivoimmat on Syksyn kajo ja joulumerkki (ihana punatulkku!). Arjen vihreistä teoista en tiedä. Vihossa on kiva tuo lumiukko, muut eivät niinkään, mutta ideana merkit on ihan jees. Eli voisin harkita hankkivani.