Postimaksut

Heippa, olen ulkomailla asuva suomalainen ja tulossa Suomeen.

Minulla on vanhoja suomalaisia ikimerkkejä. Miten voin käyttää niitä postikortteihin ja kirjeisiin ulkomaille? Mistä näen, onko ne tarkoitettu kotimaiselle vai ulkomaan postille, priority tai economy?
osassa lukee “1. luokka”, toisissa ei mitään, ne ovat osittain varmaan 10 vuotta vanhoja.

Etsin netistä, mutten saanut selvää. Voiko joku auttaa?

KIITOS!
Jaana

1 Like

Lainaus Postin sivuilta: “Kaikki 1. ja 2. luokan ikimerkit kelpaavat sellaisenaan kotimaan kirjeen lähettämiseen. Niiden arvo on sama kuin kotimaan ikimerkin arvo.” Eli vanha luokkamerkki kelpaa kortin postittamiseen Suomen sisällä tai ulkomaille economyna. :slightly_smiling_face: Jos haluaa lähettää ulkomaille priorityna, niin sitten 10 senttiä vielä kylkeen.

2 Likes

Ja ne, jos ei lue 1./2. lk, niissä on varmaan pieni Suomen kartta tai atlaskuvio. Suomen kartta - tunnukselliset on Suomen sisäisen postin arvoisia, eli tällä hetkellä 1,95 € mikä vastaa ulkomaille Economy-maksua.

Suomeen: 1. lk, 2. lk, Suomi-kartta -logo tai 1,95 € arvosta merkkejä

Ulkomaille: Atlas -logo, 1 lk + 0,10 €, 2. lk + 0,10 € tai Suomi-kartta -logo + 0,10 €
tai 2,05 € arvosta merkkejä

Lisäksi on joulutervehdyksen ikimerkki, jonka tunnuksena on lumihiutale, ja jonka arvo on 1,40 € ja sitäkin saa käyttää osana muihin posteihin.

2 Likes

kiitos!!! nyt ymmärsin systeemin! Pieni Suomen kartta on siis myös merkki ikimerkistä.
ostan kymmenen sentin merkkejä, niillä selviän varmasti. Olen Suomessa aina kesät tai helmikuussa, niin joulemerkkejä minulta tuskin löytyy.

1 Like

Minä ja moni muukin postcrossaaja Suomessa lähettää kaikki kortit ulkomaillekin vain sillä ikimerkillä ilman 10 sentin lisämerkkiä. Ekonomyn ja priorityn kulkemisessa ulkomailla ei ole huomattu mitään eroa ajassa.

5 Likes

Niinpä! Saman huomion olen tehnyt. Joskus lisään sen +0,10snt merkin ihan vain täyttääkseni tilaa.

1 Like

Kiitos tästä! Oon myyjiltäki kyselly mut nekään ei osannu vastata, mutta tää selvensi!

1 Like

minä jouduin täällä Saksassa maksamaan lisä/rangaistusmaksun, kun suomalainen crossaaja oli laittanut ainoastaan ikimerkin korttiin eikä kirjoittanut “economy” tai muuta. Kiinostavaa kuulla, että siihen ei ollut syytä. Kiltisti hain kortin postista ja maksoin, mitähän muuta olisin voinut tehdä.

1 Like

Onpa yllättävää kuulla. En ole ennen törmännyt tuollaiseen. Lähetän aina kotimaan merkillä ilman economy mainintaa. Paljonko jouduit maksamaan?

1 Like

en muista, ehkä euron vai kaksi, ei ainakaan enemmän.

1 Like

Minä lähetin jossain välissä Euroopan postit economynä, mutta kirjoitan aina sen tekstin tai laitan tarran, kun muuten se on alimaksettu ykkösluokan posti.

Nyt olen lähettnäyt pari postia economyna Saksaan ja ne on olleet matkalla paljon kauemmin kuin saman päivänä samalla ihmiselle lähettämäni kortti (Priority), eli jonnekin sillä on väliä, aiemmin oli vain muutaman päivän, jos edes sitä, nyt on ollut jo yli viikon hitaampi ja sama toistui aiemmin tämän vuoden puolella. Tietenkin voi olla, että täällä nyt jostain syystä on lajiteltu tarkemmin ja economyt lähtevät harvemmin matkaan.

Economyna saa lähettää, mutta se pitää merkitä tarralla tai kirjoittamalla. Jos sitä ei lue, niin mistä tiedetään missa luokassa se on aiottu lähettää? En minä usko, että ne siellä alkavat laskemaan voisiko joku alimaksettu olla tarkoitettu lähettty halvemmassa luokassa. Kyllä se kuuluu lähettäjän merkitä.

Minä tykkää priosity-tarroista :grin: (edit. priority siis :joy:) ja siksi yleensä lähetän kalliimmalla, mutta joskus merkit on niin isoja, että lähetän economy-luokassa (ja painavammat swapit joskus). Silloin kirjoitan käsin tai laitan tarran. Mutta tarrasta on tullut kyselyitä, että onko meillä oikeasti sellainen palvelu vai onko se minun oma keksintö…

1 Like

Mielenkiintoista. Kaikki nämä vuodet olen laittanut vain kotimaan merkin ja ajatellut että se on riittävä. Jos lähetän Prioritynä niin lisään vain silloin sen tarran, koska olen ajatellut, että ilman priority-tarraa se on automaattisesti economy. Eikä kukaan ole ikinä kertonut että olisi joutunut maksamaan lisämaksua.

2 Likes

Tarkistin :smiley: nykyään ohje on merkitä molemmat.

(Kotimaan postissa pelkkä merkki riittää, koska Suomen sisällä ei enää economyä ole.)

Tässä ohjeet molempiin (Postin sivuilta):
" Merkinnät ja tunnukset Sininen Priority-lipuke tai sana ‘Priority’ kirjoitettuna, painettuna tai leimattuna kuoressa. "

Merkinnät ja tunnukset Vihreä Economy-lipuke tai sana ‘Economy’ kirjoitettuna, painettuna tai leimattuna kuoressa."

(Minua hieman tarkkana, köh, häiritsee, että minulla olisi kolme air mail -leimaa, mutten luota että ne hyväksytään priority-merkinnäksi :rofl: )

Muttei tuo mitenkään tavallista ole, että joutuu maksamaan, luulin, että ulkomaan posteista sitä ei makseta. Olen saanut pari korttia Saksasta sillä T merkinnällä, muttei minun tarvinut maksaa ja harmillisen moni USA:stä lähettää myös alimaksettuja.

(Edit. Silloin kuon Suomem sisäisessä postissa oli 1. ja 2. lk, piti Priority merkitä, muuten meni hitaammassa, vaikka oli ykkösluokan merkki.)

1 Like

Hyvä tietää! Tämän tiedon voisi melkein välittää Facen postcrossing-ryhmään, jossa silloin tällöin väitellään priority-/economy-luokan merkitsemisestä. Ilmeisesti, koska matka-ajassa ei ole suurta eroa, monien mielestä ei ole niinkään väliksi, ettei merkkaa sitä economyä siihen korttiin. Ihmettelin kerran tätä ja sitä, että on hassua, että viitsii kortin kirjoittaa, muttei yhtä sanaa, niin erään crossaajan vastaus oli, että sama kuin kirjoittaisi kukkuu siihen merkin viereen, ei ole väliä. :woman_facepalming:

Mielenkiintoista keskustelua! Joitakin vuosia sitten tätä kysyttiin Postin asiakaspalvelusta (ihan sieltä oikeasta, ei asiamiespostista) ja tässä on vastaus

Hyvin harvassa maassa on käytössä priorityä, jotta ne edes voisivat liikkua siellä nopeammin. Ilmeisesti Saksassa kuitenkin on @peacelike ? Tai ollut? Deutscepostin sivuilla lukee, että yksi hinta kaikkialle maailmaan:

1 Like

Niinpä, ehkä siinä kuitenkin on pieni “pelko”, että economy menisi hitaammin, ja siksi halutaan “huijata/unohtaa” se economy-merkintä. :wink:

Saksassa, kaikki postikortia ja kirjeitä ulkomaille ovat “priority”. :slight_smile:

We don’t automatically receive “Priority” stickers with our stamps as in some other countries, but we may stick such stickers on all our international letters and cards in the hopes that they will be transported faster in the other country. In the past, we could choose between airmail and sea transport for parcels, but I haven’t seen that option for a while now. [Sorry for writing in English, my Finnish isn’t that good, I just stumbled into this thread by accident.]

Tavoitit ajatusmaailmani @S_Tuulia
Noin juuri olen ajatellut.
Mutta jännää kun postikin on näköjään ollut tuota mieltä.

1 Like

Saksassa kirjeille on vain yksi hinta. Toisin on “massaposti” tai “Warensendung”.
Teoriani on, että Suomessa jo merkittiin, että puuttuu postimaksua. Ja sitten ne van peri sen minulta. Eihän Saksan posti tiedä, mitä pitää liimata ulkomailta tulevaan postikorttiin…

Viime viikolla sain palautetta Saksasta. Paikallinen posti siellä oli veloittanut saksalaiselta vastaanottajalta 2,10 euroa sakko- ja lisämaksuna, kun hän on saanut Suomesta kortin suomalaisella kotimaanmerkillä ilman Economy-merkintää. Puutteellinen postimaksu oli siis noteerattu vastaanottajamaan postissa. Meillä Suomessahan menee Postin lajittelu- ja leimauskoneista kaikki muumitarratkin läpi vaikeuksitta “postimaksuna”.