Postimaksut

Alkanut viime aikoina hirvittämään että meneeköhän mun kortit perille kun alkaa monessa olemaan pitkät matkustusajat ihan Euroopankin sisällä :speak_no_evil: käytän ihan vain economy luokkaa ja aina oon laittanu tarran tai kirjottanu economy :grimacing:

Postimaksut Suomessa nousevat taas 29.9.2022

Siitä alkaen kotimaan kortti alle 50 g maksaa 2,10 euroa,
ulkomaille alle 20 g maksaa 2,25 e priority- luokassa ja 2,10 e economy-luokassa.
Joulutervehdykset kotimaahan ennen joulua 1,40 e

Ei ole köyhällä enää mahdollisuutta harrastaa niin kuin ennen.

1 Like

Riippuu siitä, mistä merkkinsä ostaa. Postista ostamalla maksaa postin hintoja, mutta jos on kärsivällisyyttä ja halua selailla netin keräily- ja filiteliasivustoja, voi parhaimmillaan postitukseen kelpaavia merkkejä saada hankituksi jopa puoleen hintaan todellisesta hinnasta. Useimmiten ~20-40 € halvemmalla kokemusteni mukaan.

Systeeminetistä olen joskus ostanutkin, mutta se vaati todella paljon aikaa. Onko sinulla antaa vinkkejä, mistä nettikaupoista voisi kokeilla? Suosin suomalaisia myyjiä.

Systeemi.net on hyvä ja joskus Käpylän merkillä on 100 ikimerkin eriä myynnissä (155 €).

Minä ostin kerran täältä kjosterman@com. Vinkin antoi @hessu666 kiitos tässä! Siellä on nytkin ikimerkkejä 1,60 ja 1,50 kpl mutta kannattaa toimia pian koska postimaksujen nousu vaikuttaa varmasti näihinkin. Saamani erä.oli jo 90-luvulla ilmestyneitä itse kostutettavia ihan kivoja merkkejä mutta myöhemmin kuulin yhden irronneen kortista matkan aikana. No, vanhat tarramerkit menettävät liimansa vielä helpommin joten käytän liimapuikkoa usein vanhempia merkkejä lähettäessäni.

Kuinka vanhoja postimerkkejä voi käyttää? Varmaan kaikki ikimerkit käy, mutta muut?

(Meidän asiamiespostista on turha kysyä, koska he olivat sitä mieltä etten voin kotimaan ikimerkillä lähettää ulkomaille postikorttia. Edes sen +0,10€ merkin kanssa…)

Kaikki euroarvoiset käy ikimerkkien lisäksi.
Minulla on vanhoja joulumerkkejä, ja postimerkkejä keräävät ovat ilahtuneet, kun niitä pitää laittaa aika monta :slight_smile:

Kaikki merkit käy paitsi markka-ajan merkit. Myös 1lk ja 2lk postimerkit käy. Ja tosiaan, todellakin voi lähettää ulkomaille vain kotimaan merkillä, kunhan muistaa kirjoittaa/lisätä Economy merkinnän.

Tarkennuksena ja selvennyksenä edellisiin viesteihin, että markka-ajan ikimerkit (1. lk, 2. lk) käyvät edelleen. Mutta markka-ajan merkit, joissa lukee hinta markkoina (esim. 2,80) eivät käy.

Tässäpä vielä Postin tiedote maksujen noususta

Eli huomisesta lähtien kotimaan merkkien kanssa on mahdutettava 2-3 lisämerkkiä. Elleivät tuo markkinoille 0,15 euron arvoista merkkiä.

Minäkin lähetän välillä economyssa joko siksi, ettei enempää merkkejä vaan mahdu, tai lisämerkit rikkoisivat muuten kauniin harmonian. Nyt ei voi enää priorityssa paeta noita sinisiä plussia… ellei sitten käytä 0,20 euron lintua. On ollut kiva, kun on voinut edes noiden lintujen ja plussien välillä vuorotella värimaailman mukaan.

1 Like

Kuka lähettää Postille toivomuksen 0,15e postimerkistä? :grinning:

En ees muuten tajunnu tuota ennen kuin sanoit, vaikka viimeks eilen tarkistin uudet hinnat. :woman_facepalming:t2:
Laitoin kyllä just tilaukseen 10 ja 5 sentin merkkejä, ku mulla on jotain euromääräisiä merkkejä vielä, mutta olisin varmaan ihan luottavaisin mielin lätkiny kortteihin vaan kotimaan merkin, 10 sentin merkin ja priority-tarran. :sweat_smile:

Minä olen laittanut, mutten muista vastattiinko mitään muuta kuin että ovat yhteydessä jos tarvii jotain lisätietoa tms eli se perusvastaus (?).

1 Like

Vähän tällainen “tyhmä” kysymys :sweat_smile: mutta olen saanut osoitteen ahvenanmaalle ja nyt olen tässä pohdiskellut että meneekö kortti sinne kotimaan vai ulkomaan merkin/hinnaston mukaisesti? :thinking: olen yrittänyt kuukletella mutta oikein selkeää vastausta en oo löytäny :speak_no_evil:

Kotimaan hinnaston mukaan.

(Testasin vielä laskurilla, eli jos kohdemaaksi laittaa Ahvenanmaa, tulee kuitenkin tuo “tavallinen kirje kotimaahan”):

Tavallinen kirje kotimaahan

Enintään 3 x 25 x 35 cm

Kiinnitä 1 kpl kotimaan ikimerkkejä ja jätä kirjelaatikkoon. Perillä 4 arkipäivässä.

2,10 €

1 Like

Kiitoksia @S_Tuulia ! :innocent:

1 Like

Postimaksut nousee 27.4.2023

Kotimaan ikimerkin uusi hinta 2,30€, Ulkomaan 2,50€ ja Joulun 1,50€.

Just viikonloppuna katsoin Postin tiedotteet, että onko tämä luvassa.
Valitettavasti siis osasin odottaa.

Jos jotain hyvää, niin kv-arvoon riittää kotimaan merkin lisäksi yksi merkki, eikä tarvi laittaa kahta, niinkuin nyt.