Jouluhöpinäketju

Jouluhöpinäketju

En löytänyt täältä uudelta foorumilta vielä jouluhöpinäketjua, joten aloitanpa sellaisen.

Ajatuksena siinä vanhan foorumin ketjussa oli se, että kun kaikki meistä ei ole jouluihmisiä, niin ei viitsi siitä ihan mahdottomasti esim. soopa-ketjussa höyröttää, joten tehdään jouluhöpinöille ihan oma ketju.

Voit kertoa vaikkapa omista jouluvalmisteluistasi, jouluperinteistäsi, tämän vuoden joulusuunnitelmistasi yms.

3 Likes

Vastaan itselleni :slight_smile:

Meillä on joulupläänit vielä auki. Masterchef vaimoineen ja koirineen ei kuulemma tule Helsingistä tänne maalle jouluna, which is good. Kultsin vanhempien kanssa ehkä syödään jouluateria joku päivä. En tiedä missä ollaan muuten joulu, vaihtoehtoina kultsin firman mökki heidän kotinsa lähellä tai sit mun koti. Lahjat on melkolailla ostettu, suklaatia vain uupuu.

Tulevana viikonloppuna syön oman jouluateriani, ihan siltä varalta että joudun jouluna vieraaseen pöytään väärien ruokien äärelle :smiley:

1 Like

Tälläinen tuli rakennettua. Malli kopsattu Ikean katalogista.

5 Likes

Juuri äsken sain valmiiksi viimeisen timanttimaalausjoulukortin! Niitä en lähettele Postcrossingiin liittyen vaan annan lähisuvulle ja naapureille.

Ei niin mitään hajua missä ja mitä. Jos joudutaan olemaan kahdestaan (riippuen koronatilanteesta ja vanhempieni kannasta yhteiseen joulunviettoon), niin toivottavasti vois mennä vaikka ravintolaan. Voi itku, jos pitää istua kotona ja viettää ihan tavallinen päivä. Siinä saa kyllä hakemalla hakea juhlatunnelmaa.

Hieno tuo mummon korttiteline. Tässä taas koronatulosta odotellessa voisikin värkätä pyykkipoikaketjut joulukorteille.
Saas tosiaan kattoo paljonko sukua voi nähdä jouluna… joulupukkiakaan ei kuulemma tänä vuonna tarvi kutsua, kun perinteisten aaton vieraiden vanhimmat eivät enää usko ja reilu 1v ei sitä vielä kaipaa…

Minä olen joulun yksin kotona ja ihan mielelläni vietän joulua tällä tavalla. Aion syödä suklaata ja lukea. Jouluvalmistelut on hyvällä mallilla. Lahjat hankittu ja annettu tai postitettu, joulukortit lähetetty, piparit ja tortut leivottu. Tällä hetkellä pulmia tuottaa lähinnä se, mitä aion syödä ruuaksi jouluna, kun on eka joulu kasvissyöjänä.

1 Like

Onko teillä jotain perinteisiä juttuja mitä leivotte jouluksi? Torttuja ja pipareita ja taatelikakkua varmaan monet tekee, täytekakustakin oon kuullut…

Mä teen lähes aina Irish Coffee -juustokakkua äipän bravuurireseptillä. Tänä vuonna aattelin tehdä suklaamurukeksejä Kinuskikissan hyvällä ja helpolla ohjeella. Laitan niihin yleensä Fazerin sinistä, nyt aattelin että vois kokeilla Fazerinalla… Äsken bongasin Wiener Nougat -juustokakun ohjeen, jota joutuu ehkä kokeilemaan!

1 Like

Jouluhöpinäketju :heart_eyes:

minusta on ihana lukea muitten joulusta :slight_smile:

Minä teen täytekakun jouluksi. Se on aina suuri suosikki, koska moni muu leivonnainen on niin raskasta, että raikas täytekakku on sitten tervetullut vaihtelu.

Muuten vain piparkakkuja, jotka on lempparini, ja taatelikakkua, nam nam.
Toissapäivänä tein piparidominoista juustokakun ja siitäkin tuli hyvää, mutta todella makeaa, vaikka laitoin maustamatonta tuorejuustoa ja poistin sen täytteen Dominoitten välistä. Kahvin kans kuitenkin hyvää.

Sitten Dumle-“keksejä” :smiley: eli Dumleja uuniin, niin että ne sulaa ja paistuu, ja niistä tulee enemmän Dajmen makuisia ja kovia ja rapeita, niin niitä voisin tehdä myös jouluksi ja esim kakkuun saa hauskan koristeen, kun laittaa Dumlen (metallisen) piparkakkumuotin sisään, ja se leviää sinne, ja sitten kovettuu, niin saa esim. kuusen mallisen kakkukoristeen.

2 Likes

Oi, mahtis idea noi Dumlet!

Dajme tuolla ylhäällä tarkoittaa siis Daimia :stuck_out_tongue:

Mutta, nyt minulla on superhyvä joululahja odottamassa itselleni!
Uusi peitto ja tyyny, jotka piilotin kaappiin ja aion ottaa ne käyttöön vasta jouluaattoiltana :heart_eyes: en malttaisi odottaa!

1 Like

Dumle-keksithän on vielä simppelimpiä tehdä kuin ne mun taannoin koeajamat lehtikaalisipsit :smiley: Pitää testata, jos en nyt heti jouluna mutta joskus kumminkin.

Back to business. Koska en perinteisistä jouluruoista oikein pidä - graavilohta ja joululimppua lukuun ottamatta - olen jo vuosikaudet kokannut jouluisin omaa perinneruokaani. Tex-mexiä nääs :grin: Paistoksen resepti on vaihdellut ja muuttunut vuosien mittaan mutta tämänhetkinen kaava on seuraava: pohjaksi nacholastuja ja täytteeksi tomaattimurskaa, salsakastiketta, kanan maustamattomia filesuikaleita sekä kidneypapuja. Mausteeksi chilikastiketta, valkosipuli- ja paprikajauhetta sekä mustapippuria. Pizzajuustoa hieman kuorrutteeksi ja tomaatin-, sekä jalapenonpaloja koristeeksi. Hyvää on ja riittää aina Tapaniin saakka. Ei ehkä muuten kuuloista niin jouluhenkiseltä mutta ainakin se on kovin jouluisen punainen värimaailmaltaan. :rofl:

Miusta on just hienoa että jokainen syö jouluna just sitä mitä haluaa eikä väkisin jouluruokia. Mun täytyy jutella kultsin kanssa mitä hän haluaisi syödä jouluna kun on kasvisruokaan kallellaan. Joululaatikoista kai tykkää ainakin.

Mietin ostaisinko serkun lapselle joululahjan vai nou. Lapsi siis syntyi helmikuussa eli nyt pitäisi periaatteessa tehdä linjanveto rupeanko lahjomaan vai en. En ole lapsen kummi, mutta serkun kanssa ollaan melkein kuin sisarukset. Oon kallistumassa ei-lahjaa suuntaan.

heiii! Bongasin tällaisen ihanan ketjun :heart: raskastan joulua! Kiva kun teitä on muitakin :slight_smile: suunnittelen tekeväni jotain syötävää herkkua joululahjaksi, olisiko kenelläkään mitään hyviksi todettuja ideoita ja reseptejä niihin?

Minusta esim. Saaristolaisleipä (?) on hyvää ja olisi hyvä lahja, mutta riippuu aina niin paljon saajasta, että mitä tykkää syödä. Tosin minulla ei ole ikinä reseptejä.

@anuma, voithan sinä sitten lahjoa vaikka aina suurempina juhlina. Nyt se on kai niin pieni, että lahja olisi enemmän vanhemmille/vanhemmalle.

Minä sain työkumppanilta tänään valtavasti kaikkea syötävää lahjaksi, ja suurin osa sellaista mistä just tykkään, ja esim. hunajaa, jota olisi pitänyt ostaakin, mutta nyt sain. Jee! Ainoat mitä en tarvi, on viini, tumma suklaa ja sipsit (tämä on minusta hyvin outo muutenkin :thinking: mietin jopa, että onko se tullut vahingossa, mutta kun oli kuitenkin muitten seassa, niin ehkä tuoja ei sen perään kaipaile :smile:).

Huomenna vaihdan jouluverhot keittiöön :heart_eyes:

Kävin myös kurkkaamassa piilottamiani peittoa ja tyynyä, ettei kukaan ole rosvonnut niitä :laughing:
(ei ollut).

Me ostettiin tänään jo joulukuusi! :dizzy_face: :see_no_evil: Alunperin mietin että jos ottaisi kuusen sillai reilu viikko ennen aattoa, mutta miksei nyt jo?! Yleensä on muutamaa päivää ennen aattoa haettu kuusi. Lainattiin iskän autoa, sinne mahtui sisälle se kun kaadettiin puolen takapenkkiä. Jos siinä puussa vaikka olisi kahden viikon päästä vielä neulasiakin tallella :joy:

1 Like

Tanskassa on ainakin tapana hankkia kuusi jo marraskuussa. Käsittääkseni pitävät sitä ensin ulkokuusena ennen kuin siirtävät sisälle. Näin opas kertoi Köpiksen-reissulla.

Mie oon laiska laittamaan joulua, yleensä polttelen tuikkuja kuten muutoinkin syksyllä ja pidän esillä sellaisia jouluvaloja, jotka keväällä siivoan pois, kun tulee valoisaa. Ne on luonnonväriset, eivät siis mitenkään erityisen jouluiset. Tänä vuonna katson kolmea eri joulukalenteria (Areenasta Porokuiskaajan arvoitusta, suosittelen :heart:, Sauli Niinistös julkalenderia, pääosassa mainio Christoffer Strandberg ja Onnibusin viime vuoden superoutoa joulukalenteria Youtubesta). Lisäksi miulla on kuvakalenteri ja Hartikka Cardsin postikorttijoulukalenteri. :postcrossing:

Laitoin jo kaikki joulukortit, mutta tänään keksin pari henkilöä, joille vielä voisin laittaa. :blush: :christmas_tree:

Mulla ei ole ollut joulukalenteria varmaan 15 vuoteen. Törmäsin vasta muutama päivä sitten yhden nettikaupan sivuilla Pukka-teejoulukalenteriin ja jos olisi tullut aiemmin vastaan, niin olisin sellaisen voinut tilatakin, koska pidän Pukan yrttiteesekoituksista.

Hyasintin aion hankkia tänäkin vuonna joulukukaksi mutta vasta lähempänä aattoa. Se on nätti, kestävä, helppohoitoinen ja kaiken lisäksi tuoksuukin ihanalle :heart: Ainakin mun nenään tuoksuu mutta ymmärrän, että kaikki eivät sen tuoksusta pidä joko allergian takia tai muuten vaan.

Minun äidilläni on Pukka-kalenteri ja pitää siitä ja on löytänyt uusia suosikkejakin.

Itse ostin pienen kuusen, eli sellaisen ruukussa olevan. Varalta, jos vaikka en jostain syystä saisikaan isompaa kuusta. Tuo on i h a n a :heart_eyes:. Toivottavasti osaan hoitaa sitä yhtä hyvin kuin kuusenjalassa olevaa kuusta, jotka usein rupeavat kasvamaan. Ainoa huono puoli, että se on tanskalainen! Ja näyttää lisäksi vähän männyn ja kuusen sekoitukselta, mutta ainakin se on vihreä, ja kasvi.

Itse haluaisin kyllä seuraavana vuonna korttikalenterin. Voisin tehdä vielä niin, että kirjoittaisin joka päivä sen kortin, mikä sieltä tulee :slight_smile: tai sitten säästäisin niitä.

Minulla on Partiolaisten adventtikalenteri, Clipperin teekalenteri ja Sinikaran tarrakalenteri. Muutamaa Facebookin kalenteria seuraan (esim. Tiluksilla), mutta Porokuiskaajaa tai muita lasten joulukalentereita en jaksa seurata. Joulukuusta en hanki, hyasintteja minulla on muutama. Ne eivät vielä kunnolla kuki/tuoksu, mutta en usko, että nuo kestävät jouluun asti hyvinä, joten ostan varmaan uusia vielä ennen joulua.