Jouluhöpinäketju

Tällaiset kortit tuli korttikalenterista tänään. :slight_smile: Kivaa, että on kaikenlaisia kortteja, myös sellaisia, joita ei itse tulisi valinneeksi. Ja kaikesta sitä onkin postikortteja, en esimerkiksi tiennyt, että metroasemistakin on kuvattu sellaisia. :smiley:

2 Likes

@Regndroppar joo, metro- ja rautatieasemien kuvista sekä esim. metrojen linjakartastoista on tehty yllättävän paljon postikortteja. Mulla on useampia tällaisia saatujen joukossa, koska kaikki julkiseen liikenteeseen liittyvä on aina ollut yksi toiveaiheistani. Varsinkin ne linjakartastot ovat hienoja, koska ne ovat yleensä tosi värikkäitä ja graafisia ja näyttävät täten ihan abstraktilta taiteelta :sparkling_heart:

Mietin, että jos näen kaupassa alennusmyynnissä sellaisen Pukka-teejoulukalenterin, niin voin ostaa sellaisen ihan sen teen itsensä vuoksi mutta en enää rupea erikseen sellaista tilaamaan netistä tässä vaiheessa. Muistin myös, että munhan pitää tänä jouluna testata Pandan uudet ginikonvehdit. Olen jo ties kuinka monena jouluna saanut lahjaksi Lidlissä myytävän Alte Excellenz -brandykonvehtirasian. Se onkin ollut ainoa joulusuklaarasiani, koska en enää pysty syömään suklaata kovin isoja määriä. Olen joskus kauhistellut sitä suklaan mättämisen määrää, mitä usein lapsuuden jouluina tuli harrastettua. Miettikää nyt: saatoin saada lahjaksi kaksi rasiaa Budapesteja, rasian Julioita, Fazerin ison sinisen suklaalevyn ja joulupäivän iltaan mennessä kaikki oli syöty. Voi hyvä luoja :scream: :face_vomiting:

Kauhistus, miulle ei kyllä uppoaisi alkoholikonvehdit, mutta kukin tyylillään. :wink: Mie avasin eilen itelleni jättämän Pandan Säde-konvehdit ja oi kun ne on hyviä! Makuna on siis suolainen kinuski, niissä on kinuskitäyte. :heart_eyes: Poikaystävälle vein saman sarjan paahdettu maissi -konvehdit (ihan ok, vähän jännänmakuisia kyllä) ja lahjaksi on menossa sarjan valkosuklaa-piparkakkukonvehdit.

Joo, tiedän olevani (pienessä) vähemmistössä kun liköörikonvehdit maistuu :grin: Graavilohi vaikuttaa myös olevan ennemmin monien inhokki kuin suosikki, vaikka itse pidän siitä aivan simona. Voisin pistää pienen hyväntekeväisyysprojektin pystyyn ja käydä joulunpyhinä syömässä kotitalouksista kaikki ei-toivotut graavilohet ja alkoholikonvehdit, niin ei tarvitsisi ruveta laittamaan erikseen mitään ruokaa :joy:

Nuin monta korttiako tuleekin päivässä!
Minä tilasin mm. juuri nuita, missä on nuita aluksia, ja siinä on ihana laiturikuvakin.
Tuon tyylisiä toiveita tulee niin usein, että hyvä olla sellaisiakin varalla.

Ja seiteistä oli kortteja myös, Riinka oli heti mielessäni :slight_smile: ostin sellaisiakin.

Jos nämä tulee ennen joulua, niin ovat joululahja itselleni.

@S_Tuulia juu, koko kalenterissa taitaa olla 177 korttia, joten niitä tulee useampi päivässä. Järjestelin korttivarastoa uudelleen ja perustin uudet korttiniput kulkuneuvoille, ihmisille ja rakennuksille. Ennen kulkuneuvot oli sekalaisten korttien nipussa, kun niitä oli vain muutama. Nyt on oma nippu.

@Riinka graavilohi on myös inhokkini, mutta pystyn kyllä kohteliaisuudesta sitä vähän syömään, jos on tarjolla. Ite oon se kummajainen, joka rakastaa Pandan Juhlapöydän konvehtien ananaskonvehteja. :heart_eyes: :pineapple:

Uteliaana olen seurannut keskusteluanne ja kysynkin nyt:
Mikä ihmeen korttikalenteri???

@pampula Postasin ylempänä kuvan, millaisesta joulukalenterista on kyse. Jokainen luukku on erillinen paketti, jossa on tähän mennessä ollut 5-6 korttia. Kalenteri on espoolaisen kortti- ja printtikustantamon tuotantoa.

Mulla on jouluruokien kanssa sellainen outo maku, että en välitä luumusta. Syön kyllä, jos vaikka kylässä on kahvipöydässä vain luumutorttuja tarjolla, mutta en itse tee mitään luumuista, rahkaa tms. Rupeaa jo melkein ärsyttämään kun netti on täynnä ‘ihania luumureseptejä’… Pipari-puolukka yhdistelmä on hyvä. :slight_smile:

Varmaan enempi vähempi jokaisella on joitain “omituisuuksia” jouluruokien suhteen, vaikka helposti syntyy sellainen mielikuva, että kaikkihan nyt ainakin kinkusta ja laatikoista tykkäävät. Joku ei pidä edes pipareista, toinen tykkää esim. kinkusta niin paljon, että paistaa ekstrasellaisen pelkästään itselleen (olen tavannut tällaisen henkilön!) ja kolmannelle koko jouluruokailu on se ja sama. Lipeäkalasta en ole tosin kuullut kenenkään vielä tykkäävän mutta olen aivan varma, että sellainenkin ihminen jossain keskuudessamme tallustaa :grin:

Mun toinen jouluomituisuus tex-mexin (plus yleisesti inhottujen graavilohen ja liköörikonvehtien) mättämisen lisäksi liittyy kuusen koristeluun. On ne tietyt koristeet, jotka haluan ehdottomasti itse ripustaa mutta muuten koristelu on mulle täysin yhdentekevää. Samoin silloin, kun on aika riisua koristeet ja pistää kuusi narikkaan, niin haluan olla ottamassa ne ripustamani koristeet pois mutta muut saavat puolestani hoitaa ne loput :smile:

Mie taas pidän kovasti luumutäytteisistä joulutortuista enkä oikein ymmärrä muiden täytteiden päälle. :wink:

Laitoinpa joulukuusen kasaan ja latvatähden ja kynttilät. Mulla on nyt toinen joulu kun on tekokuusi. Viime vuonna ostin. Oli tarjouksessa alle 40 egee. Sitä ennen on ollut aina oikea kuusi. Kuusen tuoksua saan sitten niistä havu oksista joita käyn pyytämässä kuusikauppiailta. Laitan niitä maljakoihin ja tietty koristelen nauhoilla.:christmas_tree::christmas_tree::christmas_tree:

Nyt on mulla kolmen pikku hyasintin kimara kukintojen avautumista odottamassa :purple_heart: Paketissa ei ollut tarkempaa tietoa siitä, minkä värisiä ovat mutta sisältyypä tähän joulunodotukseen jokin jännitysmomentti :grin:

Huomasin just, että mulla ei ole mitään sellaista “pitää” juttua enää ennen joulua (toivottavasti) :smiley:.
Just hain kirjoja, on viinirypäleitä, mandariinia yms, Oikean kuusen haluan vielä, mutta se hoituu kävelyreissulla, ja kun on tuo pienikin, niin tykkään jo siitä.

Sitten näin pyöräilevää poliisia ja unohduin sen kanssa juttelemaan melkein tunniksi :open_mouth: ja ulkona pakastuu ihanasti, on kaunis vaalea pakkastaivas ja melkein sellainen olo, että olisi joulupäivä. En tiedä miten sellainen olo voi olla ja millainen se olo on, mutta sellainen nyt on :stuck_out_tongue_closed_eyes:.

2 Likes

Mun ainoa joulukukka on joku joulukaktus, jonka sain.

Huomenna aattelin leipoa suklaakeksejä jouluksi eli ne tulee syötyä jo ennen joulua.

Joulunvietosta ja ruoista ei vieläkään ole varmaa tietoa, muuta kuin ne laatikot tilasin anoppikokelaalta.

Tein joulusiivouksen eilen ja tänään ja oon ylpeä, että viitsin käydä läpi kaikki keittiön kaapit ja järjestellä ne. :upside_down_face:

Mä en oo tainnut koskaan joulusiivota :smiley: Oon kyllä ihan järkyttävän laiska siivoamaan muutenkin…

No niin, löytyihän edes yksi (1) jouluperinne, jota olen aina poikkeuksetta noudattanut: joulusiivous :grin:

Mun hyasinttikolmikko on avautunut sen verran, että väri näkyy jo: sininen! Kaikki hyasintit ovat kauniita mutta pidän sinisistä ekstrapaljon niiden voimakkaamman tuoksun takia. Odotettavissa on siis hyasintinhuuruinen joulu :heart_eyes:

Minä en tiennyt, että ne tuoksuu eri vahvuiselle! Minä pidän hyasintin tuoksusta :slight_smile:

Mutta nyt minulla on kuusi :heart_eyes: se tuoksuu niin hyvälle, ja on sopivasti vähän toispuolinen, joten saan sen hyvin seinän tai ikkunan viereen. Yritän vielä miettiä nautinko enemmän jos loikoilen sohvalla kuusen vieressä vai olenko pöydän ääressä.

Joku ukko yritti tuppautua kuskaamaan kuusen mulle kotiin :hushed: ja vaikka kieltäydyin, niin ehdotteli eri tapoja, mm että veisi minut ensin ja sitten hakisi minun kuuseni ja toisi sen mulle. En tiedä mitä se kuvittelee, että lähtisin oudon ihmisen kyytiin, tai edes antaisin puuni sille, ja kertoisin osoitteeni. Ehkä se oli hyväntahtoinen, mutta minusta kiusallista monta kertaa kieltäytyä. Varsinkin kun sanoin, että haluan kävellä, niin miksi haluaisinkin mennä autoon.

Mutta pääasia, että kuusi on nyt :heart:

:christmas_tree: :christmas_tree: :christmas_tree:

1 Like

Joo, kyllä hyasinttien tuoksussa on voimakkuuseroja värin mukaan. Jotkut tykkää, että valkoinen on miedoin, vaaleanpunainen vähän vahvempi ja sininen taas tuoksultaan selkeästi vahvin. Mun mielestä valkoisella ja vaaleanpunaisella hyasintilla ei ole tuoksun voimakkudessa juurikaan eroa. Tuo mun hyasintti on ihan parfyyminä jo nyt, vaikka vasta yksi noista kolmesta on alkanut raottamaan kukintojaan :smile:

Olipas erikoinen kohtaaminen tuon kuusimiehen kanssa :face_with_raised_eyebrow: Saattoi tosiaan olla ihan hyvällä asialla ilman taka-ajatuksia mutta ihan ymmärrettävää, että tuollainen käytös herättää epäilyksiä. Niin herättäisi mullakin. Jos pyöräilevä poliisi olisi osunut kohdallesi, niin hän olisi varmasti voinut kuskata kuusen pyöräntarakalla perille saakka :wink: