TERVETULOA! Kysymyksiä ja vastauksia

En ole aina saanut ilmoitusta vaikka kommentti on kohdistettu mulle ja vaikka itsekin vastaan nuolesta, niin viesti ei siitä huolimatta kohdistu henkilölle.

Vastasin sulle nyt nuolesta. Katsotaan saatko ilmoituksen. Veikkaan että tällä kertaa onnistuu. Se on arvoitus joka kerta onnistuuko vai ei.

Mutta vastaaja on voinut vastata tuosta “yleis”-replystä. (Näkeekö sitä mistään mitä vastaaja on käyttänyt?) Minä käytän sitä joskus, vaikka vastaan ihmiselle, mutta jos se asia on muutenkin ketjuun sopiva. (En siis kyllä yleensä kauheasti mieti, ainoastaan silloin jos haluan, että menee se ilmoitus, käytän tuota viesissä olevaa replyä.)
(Sain ilmoituksen.)

1 Like

Tulin ensimmäistä kertaa ikinä kokeilemaan tätä foorumia tietokoneella ja tajusin, että mun väärinymmärrykset johtuu varmaan siitä kun normaalisti käytän aina kännykällä. Tämä näyttää ihan erilaiselta tietokoneen ruudulla! Jotenkin selkeämmältä.

1 Like

Niinpä. Tämä systeemi toimii aika monessa kohdin eri ohjeilla, jos käyttää pöytäkoneversiota tai jos toimii kännykällä. Myös neuvoja kysyessään ja antaessaan olisi hyvä huomata, kumpaa laitetta käyttää. Minä en ole koskaan kokeillutkaan kännykällä, kun inhoan sitä pienen ruudun katselua.

Hei, mikäkohan on yleinen mielipide, onko suomen hipat vaan suomalaisia varteen? Tai yleisesti onko oma maan osio täällä foorumilla niin että ne on sen tietyn maan porukalle?
En oikein tiedä mitä tehdä, kun on yksi hippa missä on saksalainen osallistuja kenen kanssa on vähään haasteita ja moni olisi sitä mieltä että pitäsi kieltä osallistuminen.

Minusta tänne kirjoitetut on suomalaisia/Suomessa tapahtuvia varten. Koska eikö ne muuten olisi sama laittaa tuonne kv-puolelle?

En tiedä mitä haasteita on, mutta miten hän ei itse huomaa. Siis jos asuu Suomessa ja ei osaa kieltä, englanti onnistunee, mutten tiedä haittaako se muita. Jos asuu Saksassa, voi hyvin osallistua kuitenkin Saksan ja kv-vaihtoihin.

Tuossa osion “esittelyssä” lukee: “A place to write in your own language, with your geographical community.” itse olisin kuvitellut, että pätee myös vaihtoihin.

1 Like

Mun mielestä vähimmäisvaatimus on että henkilö pystyy kommunikoimaan suomen kielellä (lisäys: ilman käännösohjelmaa) tai asuu Suomessa. Jollei kumpikaan näistä täyty, niin ei taida tämä osio foorumista olla oikea paikka.

1 Like

joo henkilö käyttää varmaan google translate ohjelma, kirjoitustyylistä päätelleen

oon itse vähään sama mieltä, mutta lähinnä että ei kukaan vetää hernettä nenään.

Olisi niin helppo jos voisi vetoa siihen että postimaksut on kalliimmat ulkomaille, mutta se ei päde, uskon että moni maa pääse helpommalla kun voi vetoa siihen.

mun mielestäni ehkä tuo kommunikointi suomen kielellä vois olla kriteerinä.
Täällä on jonkun verran myös ulkosuomalaisia mukana ja minusta se on ihan ok.

3 Likes

Olenkin seurannut asiaa ja hänen kanssaan on kyllä haasteita, koska ei oikeasti osaa suomea vaan käyttää kääntäjää eikä tunnu muutenkaan ymmärtävän ohjeita. Postimerkkikeräilijänä hänen motiivinsa osallistua on varmaan suomalaisten postimerkkien saaminen.

Suomen kielisessä osuudessa meillä ei ole mitään velvollisuutta esim. käyttää englantia. @Katitriin, sinä voit kyllä hipan aloittajana määritellä ohjeet esim. niin, että tämä hippa on suomenkielisille ja kortteja lähetetään vain Suomen sisällä tai että keskustelu tässä hipassa käydään suomeksi ilman kääntöohjelman käyttöä. Jos silti edelleen yrittää osallistua, niin voit kertoa, että muutos on tehty saadun palautteen perusteella. Itse olen joutunut kerran viestittämään ulkomaalaiselle, joka on kirjoittanut suomenkieliseen ketjuun, jonka ideaakaan ei ollut ymmärtänyt.

1 Like

ok, laitoin hänelle viestiä ja muokkan vähään sääntöjä. kiitos vertaistuestaan :slight_smile:

2 Likes

Mun mielestä Suomi-ryhmä olisi hyvä olla
suomalaisille, jotka puhuvat, kirjoittavat ja ymmärtävät suomea, mukaan lukien ns. ulkosuomalaiset eli syntyperäiset suomalaiset, jotka asuvat jossain muualla.
Jos asuu Suomessa ja täyttää puhumisen, kirjoittamisen ja ymmärtämisen kriteerit, ei haittaa, vaikka olisi syntyperäinen kiinalainen.

Esimerkiksi Saksassa asuva saksalainen, jonka suomen kielitaito rajoittuu google-kääntäjään, ei mielestäni täytä ryhmään osallistumisen kriteerejä. Loukkaantuu ehkä, mutta aina ei voi miellyttää kaikkia.

4 Likes

Heippa! :blush:

Toivottavasti tämä on oikea paikka kysymyksilleni. :slight_smile: Olen siis miettinyt ilmoituksen tekemistä tuonne kirjekaveriosastolle, mutta haluaisin ensin varmistaa pari asiaa topicin laatimisesta. Onko siis niin, että kun olen saanut sopivan määrän yhteydenottoja, lisään otsikkoon caps lockilla kirjoitetun “closed”-sanan? Eikö topicia voi poistaa sen sijaan? Entä mitä eroa ihan tarkalleen ottaen on termeillä “closed” ja “closed for now”? Onko jotain mitä kannattaa huomioita topicia tehdessä?

Ainakin tuo “closed for now” on että tällä hetkellä suljettu (mutta voi avautua myöhemmin).
Eli jos on tullut paljon vastauksia ja haluat käydä ne läpi ja sitten päättää suljetko sen vai avaatko uudelleen.

Viestiketjuja ei voi poistaa itse ollenkaan (Leader-statuksella oleva ainoastaan), joten lisää vain Closed kun haluat sen sulkea. Closed for now tarkoittaa varmaan että suljettu väliaikaisesti. Toki voit myös myöhemmin poistaa sen pelkän Closed jos haluat avata uudelleen. Jokainen tekee kai omalla tavallaan. Ei kai se niin tarkkaa voi olla. En ole itse seuraillut kirjekaveriosastoa, mutta ota mallia muista, niin eiköhän se mene hyvin. :slightly_smiling_face:

Kiitokset nopeista vastauksista, @S_Tuulia ja @ravishing ! :slight_smile: Niistä oli paljon apua. Mietin vielä, että jos ketjun sulkiessani kirjoitan “closed”, niin onko se Leader-statuksen omaaville merkki siitä, että ketjun voi jo poistaa?

Mää oon aina liputtanut moderaattoreille ne julkaisuni, jotka haluan suljettavaksi. Valitsen sieltä lipusta sen “muu syy” ja kirjoitan, että saa sulkea. Silloin kukaan ei voi enää postata ketjuun.
Käsittääkseni täältä ei mitään poisteta vaan ne ketjut jää roikkumaan tuonne alas.

Ajattelin kysäistä, että mitä mieltä olette siitä, jos avaan tänne ketjun jossa myyn kortteja? En ole ennen nähnyt että joku täällä myisi jotain, joten en tiedä onko se sallittua vai ei. Mulla ei ole Facebookia, siellä ihmiset kaiketi useammin on.

1 Like

No en mie ainakaan siitä pahastu, vaikka en oo nyt kortteja ostamassa.

En tiedä minäkään tarkempia sääntöjä mitä tulee myymiseen täällä.
Mutta muakaan ei haittaisi jos laitat kortteja tarjolle.
Ja jos esimerkiksi tässä ilmoitat niin muut voi ottaa yhteyttä yksityisviestitse.
Ehkä joku on jo ottanutkin kun mainitsit asiaista.
Hyvää Jussia!