Sverige - använda gamla frimärken

Hej!
Jag vill gärna köpa gamla frimärken för att få mer variation. Vet någon om det finns en tidbegränsning för hur länge man kan använda frimärken? Kan jag t ex använda frimärken från 1960-talet?
Kan jag också använda ekonomibrev-frimärken och vilket värde har de?

1 Like

Här finns information (det är ganska mycket läsning, men dom har svarat på mest av frågorna där)
https://www.facebook.com/postnordsverige/posts/2542854912633271/

“Sverige brev” frimärken är alltid giltiga och har den värde som gäller just nu (12 kr) även om man har köpt dom billigare.

Övriga frimärken med valör på går också att använda (obs! oftast är dom värde mindre en krona så om det står 75 på gamla frimärke, är det troligtvis värde 75 öre.)

Man får inte använda tejp eller lim att fasta frimärken på. Om frimärken har ingen klister kvar, då är dom för gamla och bör inte att använda som porto.

PTS säger att det går bra att använda gamla frimärken så länge dom är oanvänt.

Som jag har förstått, ekonomibrev frimärken är värde halv att brev frimärkes värde (alltså 6 kr) även om PostNord nutiden säljer inte dän här typ av frimärken.

Jag har hört att även “privatpost” frimärken gå att använda men med dom måste man räkna porto noga för att det som står på frimärken gäller inte (men jag har inte lyckat att hitta information om hur porto räknas då.)

1 Like

Tack @Kompis-Ninna! Det var en stor hjälp!

1 Like

Hi Moritz
Hi K

I have a few older “brev” stamps, mainly in booklets as they where published.

please let me know, if you are interested in 2:1 swap ( I send you 2 brev stamps for 1 current one )
Yours should be different :wink: as I collect swedish stamps

Jag har några äldre “brev” -frimärken, främst i häften eftersom de publicerades.

snälla meddela mig, om du är intresserad av 2: 1-byte (jag skickar dig 2 brevstämplar för 1 aktuell)
Din borde vara annorlunda;) när jag samlar svenska frimärken

best regards
Ulrich

vänliga hälsningar
Ulrich

1 Like

sending you a PM

Tack för utbytet @curry-king

… så det är vad Moriz lämnade;)

Få det så länge lagret räcker;)

imageimage

image image

image


image image

these stamps are remaining:


image

image

image image

exchanging 1:1 for recent used “brev” or higher ones with proper postmark

or 2:1 for recent mint ones “brev”

1 Like

file:///C:/Users/PEPJ/Downloads/rabattmarken.pdf

Hi Poul,

Your file is not visible

BR

Ulrich