Postzegels - PostNL. topic 2020/2022

Sorry for writing in english, but my dutch is not very good.
I have several stamps from another european country, they have the value written on them (1,45€), can I add 10c dutch stamps and send them? Or do I need to use only dutch stamps?
(I wanted to go to post to ask, but since we’ve been at home for quite a while…)

Hello dear @Iaemon you can’t use the stamps from other European countries for sending from the Netherlands.
If you want to send a card or a letter, you have to use the Dutch stamps.
Sending abroad is indeed € 1.55.
So adding ten cents is good.
But then it may only be Dutch stamps, the stamps of Post.NL.

https://www.postnl.nl/en/mail-and-parcels/mail/international-mail/

1 Like

Hoi hoi!

Toch even een vraagje, misschien hebben meer mensen dit. Vorige week heb ik een bestelling gedaan bij postzegels met korting, combi internationaal, en ik kreeg daar hele rare priority zegels bij. Naar mijn mening gewoon een geprint plaatje op een stickervel…ik bedenk me dat ik even een foto had moeten maken, maar ik heb ze dus weggegooid. Dat lijkt me namelijk net zo zinvol als niet plakken of gewoon ‘priority’ op de kaart schrijven.

Heb ik iets gemist en zijn de priority zegels veranderd (en nog lelijker geworden…) of zouden ze gewoon op zijn geweest en was dit hun oplossing?

ik had dat ook een paar maanden geleden. ik heb ze toen ook weggegooid omdat ik nog hartstikke veel priority stickers heb van vorige bestellingen.
ik ging er vanuit dat de originele stickers op waren. of zijn. misschien worden ze niet meer gemaakt?

Ik was vorige maand op zoek naar priority stickers en die waren toen inderdaad helemaal nergens meer te krijgen, waarschijnlijk leveringsproblemen…
Ik heb toen maar een priority stempel gekocht, leek me ook wat milieuvriendelijker.

De priority zegels hebben al het logo priority .

zie hier https://shop.postnl.nl/webshop/post-en-pakketzegels/postzegels-buitenland

Je kunt het logo ook downloaden. https://www.postnl.nl/klantenservice/bestellen-en-downloaden/documentatie-downloaden/priority-logo/

Maar ik neem aan dat jullie dit wel weten :smiley: .

Ik koop geen zegels bij PMK, ik heb geen idee hoe deze zegels worden geleverd. :wink: .
Soms lees ik dat de combinatie al op een sticker is geplakt.
( Dit mag volgens Post. NL niet .)

Inderdaad. Ik denk dat er leveringsproblemen waren met de priority stickers en dat PMK (PostzegelsMetKorting) daarom tijdelijk kleine etiketten met het priority logo erop bij de postzegels heeft gedaan. De laatste twee keer dat ik heb besteld, zaten er namelijk gewoon weer zogenaamde echte priority stickers bij.

Ik bestel al bijna twee jaar bij PMK en dat heb ik nog nooit gehad.

Wat ze wel doen, op de envelop waarin ze de postzegels versturen zit inderdaad eerst een wit etiket en daar zitten de postzegels op. Maar nogmaals, dat is op de buitenkant van de envelop en dat is hun frankering voor het verzenden van de postzegels.
Ik heb dit weleens vaker gezien bij andere bedrijven, dat er eerst een wit etiket op zit en dan daarop de postzegels. Geen idee waarom ze dat doen.
In ieder geval, het kan zijn dat daar de verwarring is ontstaan. Binnenin de envelop zitten gewoon normale postzegels. :wink:

De Postfabriek heeft vorig jaar een stukje gepubliceerd over PMK. (Let op, dit was vorig jaar. De posttarieven van PostNL zijn sindsdien natuurlijk veranderd.)

1 Like

Ik heb vorige maand besteld bij PostzegelsMetKorting en ik kreeg gewoon normale Priority stickers erbij? Het was de eerste keer maar voor mij zagen ze er goed uit, langwerpige stickers, blauw met wit met “priority prioritaire” en het logo van PostNL
Ik was heel tevreden want ik kreeg mooie postzegels, zelfs een aantal met bloemzaadjes :).

1 Like

Het blijkt dus dat je daar voor kunt kiezen als je postzegels binnen Nederland wilt bestellen. Maar dan wel meteen 96 stuks. :laughing:

Ik kan nergens terug vinden dat dat van PostNL niet mag, postzegels op etiketten.
Weet iemand hier meer van?

Misschien dat dit jullie al bekend was, maar ik ontdekte net dat in de PostNL webshop sommige internationale zegels van de serie treinen & trajecten maar 7,50 per velletje (dus 1,50 per zegel) kosten.
De lagere prijs zie je bij een paar pas als ze in je winkelwagentje zitten.

1 Like

Misschien een hele domme vraag maar ik ben nieuw met postcrossing. Nu heb ik steeds de standaard zegels met verzenden (de zegels met het koetje, blauwe huis, het tulpje), maar kan ik deze nou ook gebruiken en is het dan 1 zegel per ansichtkaart?
Bijzondere postzegels (postnl.nl)

Alsnog sorry voor de domme vraag maar ik vraag het liever dan dat ik iets verkeerds bestel :blush:

1 Like

@MizzB
De standaard Nederland 1 zegels (0,96) zijn alleen voor post binnen Nederland, voor het buitenland is het tarief hoger (1,55).
Als je een adres binnen Nederland trekt kun je uiteraard wel gewoon een Nederland 1 zegel gebruiken :slightly_smiling_face:

Voor internationale kaarten kun je gebruiken:

  • Postzegels waar “Internationaal” op staat. In de Collect Club sectie van de postnl webshop staan ook andere dan de standaard zegels, zoals met treinen of Deze.
  • Nederland 1 postzegel + 59 eurocent bijplakken. Je kunt hiervoor oude euro postzegels gebruiken of bijplakzegels uit de postnl webshop.
    Twee Nederland 1 zegels of één Nederland 2 zegel, mag ook. Maar dan betaal je wel veel meer dan nodig is.
  • Totaal 1,55 aan oude euro postzegels, bijvoorbeeld te koop via www.postzegelsmetkorting.nl (setje met instructies welke je moet plakken) of www.fqstamps.nl (zelf uitrekenen welke je moet plakken).
    Dit is de goedkoopste optie omdat de oude euro zegels vaak net iets goedkoper zijn dan de waarde die erop staat, en geeft de grootste varieteit aan verschillende zegels.
2 Likes

Heel erg bedankt voor je antwoord :smiley:. Hier heb ik zeker wat aan. Postnl had namelijk gezegd dat een 1 Nederland zegel ook genoeg was voor het buitenland maar voor mijn gevoel klopte dit niet. En dat blijkt nu dus ook het geval. Ik ga zeker eens kijken op de sites want een andere postzegel dan de standaard postzegels is ook wel eens leuk :smile:

1 Like

nog een tip: op marktplaats kan je ook oudere postzegels kopen tegen een voordelig tarief.
Voor het buitenland kan je dan een NL1 zegel gebruiken (zelf vind ik de serie met huizen/woonboten leuk voor internationale post) en bijplakken tot 1,55.
Postnl heeft op het ogenblik zowaar een aantal leuke internationale zegels, die met bijtjes is nieuw.

1 Like

Thanks, ik ga kijken :smiley:

De eerste keer dat ik in de PostNL webshop bestelde kreeg ik er een leuk kaartensetje bij cadeau.

Heeft iemand al uitgevonden wanneer je die er bij krijgt, is het boven een bepaald bedrag of zijn er speciale acties gedurende het jaar?

Hoi, ik ben nog redelijk onbekend met postcrossing :relaxed:
Ik snap dat er een ‘priority’ zegel op de kaart naar het buitenland moet. Maar als mijn kaart/envelop zwaarder is dan toegestaan voor een zegel, mag ik dit dan aanvullen met andere zegels, zonder de priority? Lijkt me nl wel leuk ook gezellige zegels (afbeeldingen van dieren, etc) te kunnen plakken.

Hoor graag van jullie,
Groetjes Mariska

@Guidootje Ja! Andere zegels mogen ook, als je uiteindelijk maar het juistje tarief plakt. Totaal 1,55 voor internationaal tot 20 gram of 3,10 voor internationaal tot 50 gram.
Er zijn ook losse priority stickers, verkrijgbaar bij postkantoor, om te plakken bij zegels waar geen priority aan vastzit.

@ScubaET Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer de acties zijn, de voorwaarden zijn een beetje onduidelijk, maar er is er nu in ieder geval weer eentje!