NORGE: Nedleggelse av postkontor i Norge

Posten vil innen utgangen av 2022 erstatte 25 postkontor med Post i butikk.

Bare seks postkontor vil bestå etter den varslede nedleggelsen. Fem av dem ligger i Oslo, det sjette i Longyearbyen.

De seks er: Grønland postkontor, Majorstuen postkontor, Nydalen postkontor, St. Olav plass postkontor, Vika postkontor og Longyearbyen postkontor.

Samma händer här i Finland : sex postkontor blir kvar…

Sverige är “bäst” :roll_eyes: : Alla postkontor lades ner redan för omkring 15 år sedan.

Oj då! Här sägs det att “om 5 år kommer det inte att finnas någon brevpost, titta bara på Danmark”. Hoppas postchefen har fel. Jag tänker nog fortsätta med att skriva brev och kort så länge som möjligt. Om det ska kosta lika mycket som i Danmark, blir det nog för dyrt.

Husker de la ned et postkontor og laget “post i bibliotek” et sted, men husker i farten ikke hvor eller når det var. Stor frustrasjon blant de ansatte i biblioteket, plutselig måtte de gjøre ting som gikk utover vanlig bibliotekdrift, for de fikk verken flere ansatte eller andre økte ressurser til dette.

Vet ikke hvordan det er for de butikkene som får “post i butikk”, om de har flere ansatte for å ta unna den jobben, eller om de er avhengig av disse gjør det selv kassene hvor kundene selv skanner varer og betaler.

Det spørs nok hvem som får det. Vår første var i en liten Kiwi-butikk. De sa det til slutt fra seg fordi de rett og slett ikke hadde plass til alle pakkene. Nå har vi post på et kjøpesenter, Coop Obs. Der er det egne folk som tar seg av det, de har lagt det inn i kiosken som selger tobakk og tipping.

Hele greia er veldig frustrerende. Portoen blir jo bare dyrere, mens servicen blir verre og verre.
På lørdag var jeg i “Post i butikk” for å sende to kort. Et til USA og et til Italia. “Det blir 139 kroner”, sa jenta bak disken… Hun visste ikke engang hva frimerker koster… Jeg måtte forklare henne, vise henne postens nettside og portosatsene. Hun ante ikke forskjellen på pakke og brev eller at det er ulik pris avhengig av hvilket land du sender til. Som om hun aldri selv hadde postet noe i hele sitt liv. Svært frustrerende. Jeg tenker jo at det blir interessant i desember når tusenvis av mennesker skal inn til post i butikk for å hente og sende pakker og julekort…

139 kr?!? Jag visste ju att norskt porto är dyrt, men SÅ dyrt? Ska man gråta eller skratta?
Förmodligen HAR hon aldrig skickat något i hela sitt liv.

Och julruschen? Det kommer att bli kaos, KAOS! (Jag kommer ihåg hur det var i Sverige, när de la ner kontoren. Ingen hade någon koll på var paketen fanns. - Fast det fungerar bra nu, åtminstone på macken, där jag brukar få hämta ut mina paket. Oftast åtminstone.)
Bäst att skicka sina julklappar nu, eller i januari…

Nei, 139 kr er feil pris for 2 postkort. Det er 27 kr til Europa og 33 til resten av verden. Så korrekt pris for de kortene er 60 kr!

Jeg skulle sende 3 kort/konvolutter til utlandet for noen uker siden. Vedkommende i kassa så ikke på adressene og antok at alt skulle innenlands. Så da skulle jeg betale mindre i porto en det riktige. Jeg sa fra om at det var feil. Kanskje han lærte av det. Og jeg vil ikke få regning for manglende porto, med gebyr!

Jo, jag förstod att det var fel porto. Jag försökte skämta åt eländet, båda åt det verkliga portot och om tjejens okunnighet.

Ojoj, så bekanta såna historier med okunnig butikpersonal och posten… När jag ännu bodde i staden där jag studerade och ville lämna in mina kort för att stämplas per hand i butiken, gick jag till postdisken i butiken och sa att jag vill att korten ska stämplas per hand. Tjejen (ungefär i min ålder) vid disken frågade mig varför det betyder. En annan medelålders butikanställd som också råkade vara där berättade för henne vad jag ville. En annan gång när jag handlade på en större supermarket, ville jag också köpa frimärken och gick till infokassan (där man kan köpa frimärken, lottosedlar och -produkter m.fl.) och frågade efter frimärken utomlands. Damen vid kassan frågade mig vad jag menar. :sob: Ok, jag förstår att frimärken utomlands då var en ny grej, men jag hade föreställt mig att personalen skulle ha koll på dem.