Nieuwsgierig naar verkiezingen

Hallo Nederlandse vrienden,
Ik probeer de verkiezingen in jullie land op de voet te volgen en ik hoop dat jullie allemaal goed hebben gestemd. Omdat ik geïnteresseerd ben in verkiezingsprocessen, heb ik dit topic aangemaakt op Postcrossing

https://community.postcrossing.com/t/how-are-elections-in-your-country/686099

Kunt u ons vertellen over de verkiezingscampagne (bijeenkomsten, folders, enz…), de stemming (hoe zijn de stembiljetten, waarom stem je op woensdag, krijg je betaald verlof op die dag), en de telling, of iets anders?
Hartelijk dank!

:netherlands: :heart:

1 Like

Ik heb net gestemd. Onze stembiljetten zijn enorm groot:

Processing: 20231122_194605.jpg…

Waarom we op woensdag stemmen weet ik eigenlijk niet. We krijgen in ieder geval geen vrij om te stemmen. De stembureaus zijn wel open van 7:30 tot 21:00 uur (en sommige zelfs nog eerder), dus er zou genoeg tijd moeten zijn om te stemmen :smile:

Het tellen van de stemmen gebeurt handmatig. De hele avond druppelen er uitslagen binnen, per gemeente. Dat kun je hier volgen: NOS - Uitslagen Tweede Kamerverkiezingen 2023
In de komende dagen volgt de definitieve uitslag.

2 Likes

Ik lees:
Ivm religieuze redenen vallen de vrijdag (moslims), zaterdag (joden) en zondag (christenen) af. En de voorbereiding mag daarom ook niet in het weekend vallen. Daarnaast wordt er vaak gestemd in basisscholen en die zijn in de middag over het algemeen leeg.

Klinkt best logisch eigenlijk, maar nooit bij stil gestaan.

2 Likes