Mihin maihin saatte osoitteita?

Hei! Minulla on nyt takana 11 kuukautta postcrossailua. Olin alussa tosi innostunut uudesta harrastuksesta. Erityisesti korttien lähettäminen, niitten valitseminen ja toki saaminenkin oli kivaa. Kesällä sitten koko harrastus lähes pysähtyi, kun kortit Venäjälle lakkasivat kulkemasta ja jostain syystä olin saanut monta osoitetta sinne. Edelleen Venäjän kortit ”takkuilevat”, kulkevat tosi hitaasti. Minua on myös alkanut harmittaa, kun saan osoitteita ja kortteja lähes yksinomaan Saksaan/ Saksasta, USA:aan ja tuonne Venäjälle. Tuleeko se olemaan aina näin vai onko mahdollisesti vaihtelua odotettavissa? Tiedän kyllä, että saksalaisia postcrossaajia on paljon ja siksi tietysti näin, mutta…Odotin enemmän kansainvälisyyttä. Vajaan vuoden aikana olen lähettänyt/vastaanottanut vähän yli 120 korttia, mikä on mielestäni aika vähän ottaen huomioon, että rekisteröin ja lähetän uuden kortin heti, kun saan sen.
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Tällä hetkellä minäkin saan eniten osoitteita nuihin kolmeen, mutta olen valinnut sen “same countries”.
Poikkeuksena Saksaan, Usaan ja Venäjään on kuitenkin yksittäisinä tullut Tsekki, Portugali, Hollanti ja Kiina, mutta näitä vain yksi nuitten muitten joukossa. Olen tällä hetkellä asennoitunut, että tulisi vain nuita kolmea maata, joten jokainen poikkeus on yllätys. Yritän myös ajatella niin, että lähetän sille henkilölle kortin, mutta kyllä eri maa on mukavaa vaihtelua :slightly_smiling_face:

Olen lähettänyt ekana vuonnani näköjään 210 korttia, tämä oli 2014-2015, jolloin postin kulku oli paljon nopeampaa. Saksaan, Hollantii ja Tsekkeihin ainakin oli tavallista, että posti meni alle viikossa, jopa parissa päivässä. Nykyään tai ainakin tällä hetkellä tuollainen on harvinaista. (Eli nopeamman postin vuoksi pystyin lähettämään enemmän/useammin.)

Oman ekan vuoteni akana lähetin eniten Saksaan, Usaan, Alankomaihin, Venäjään ja Tsekkeihin.
Nykyään Alankomaat ja Tsekki on tuntuu paljon harvinaisemmilta.
Joskus alkuaikoina Suomi oli tosi yleinen.

Vaikka tuntuu, että lähetän vain muutamaan maahan, olen kuitenkin viimeisen vuoden sisällä lähettänyt 21 maahan kortteja, vaikka mulla on tuo “same countries”. (Yli puolet on kuitenkin mennyt Saksaan.)

Vaihtelua saattaa siis tapahtua tulevaisuudessa.
Yritän myös ajatella, että kun lähetän näihin tuttuihin maihin, mahdollisuus saada kortti harvinaisemmasta paikasta on parempi.

Toivottavasti tämä ei ollut kovin masentavaa tietoa!

(Tällä hetkellä niin moni asia vaikuttaa, esim. maat, joissa pääelinkeino on turismi, monet on täysin työttöminä ja vähävaraisia, joten nämä Postcrossaajat on lopettaneet tai tauolla ja niihin maihin menee paljon vähemmän postia. Jospa lähitulevaisuudessa tulisi vähän muutosta :+1: )

1 Like

Hei Mirjami,
Kyllä, se on totta, enemmän tai vähemmän nämä kolme maata virallisille postcrossing-korteille. Olen ollut postcrossingissa yli kymmenen vuotta, mutta lähetin alle 200 virallista korttia. Minun tapani on käyttää foorumia ja liittyä ryhmiin, joista pidän. Näin voit vaikuttaa määränpäähän, josta saat kortit. Koska tiedän, että Saksa on epämiellyttävä kortti, lähetän korttini usein Yhdistyneiden kansakuntien kautta Geneveen, niissä on hienot postimerkit ja niissä on myös kunnolliset postileimat.
Jos haluat postikortin (tai kirjeen) UNO Genevestä, kerro minulle.

Hyvää uutta vuotta kaikille!


Hi Mirjami,
Yes its true is more or less those three countries for official postcrossing cards. I am with postcrossing over ten years but I did send less than 200 official cards. My way is to use the forum and join the groups I like. This way you can influence the destination where you get cards from. For me, knowing that Germany is an unliked card to get I often send my cards over United Nation in Geneva, they have nice stamps and do proper postmarks on them too.
If you want a postcard ( or letter) from UNO Geneva let me know.

Happy New Year to all!

1 Like

En ole valinnut “same countries”, mutta jos minulla on matkalla 20 korttia, niin 5 niistä on matkalla Saksaan, 5 Venäjälle ja 5 USA:han. Ja suurin osa korteista saapuu Saksasta.

Jotta homma ei menisi tylsäksi, olen ruvennut tilastoimaan itselleni USA:n osavaltiot erikseen. Tein taulukon, johon merkkaan saadut ja lähetetyt USA:n osavaltiot. (Samalla tulee oppineeksi USA:n maantietoa.:woman_student: ) 7 osavaltiota puuttuu kokonaan tilastoistani. Mm. Alaskaa minulla ei ole vielä, olen kyllä saanut Alaskan karttakortin, mutta se lähetettiin muistaakseni Kaliforniasta.

Silti joskus osuu osoitteeksi jokin harvinaisempi maa tai saa vastaanottaa kortin jostain yllättävästä maasta. Ja tämä mahdollisuus aiheuttaa alati kasvavaa Postcrossing-riippuvuutta :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Nuo kolme isoa maata on niin ylivoimaisia lähettämiensä korttien kanssa, että väkisinkin niitä tulee eniten vaikkei repeated countries -vaihtoehto olisikaan päällä. Mulla se ei ole koskaan ollut aktiivisena ja 44% korteistani on mennyt niihin ja 38,4 % tullut niistä.

Kun itse aloitin, Suomi oli aivan heittämällä ylivoimaisin maa ja muistan vieläkin, kun käyttäjät kirjoittelivat kortteihin tai rekkausviesteihin, kuinka tylsää oli taas saada kortti/osoite täältä. :speak_no_evil:

1 Like

Osoitteiden saamista ohjaa ilmeisesti jonkinlainen algoritmi, joka pyrkii valikoimaan vastaanottajia sen mukaan, minne maahan on eniten osoitteita odottamassa mutta myös sen mukaan, mihin maahan ko. henkilö on jo lähettänyt paljon. Jostain syystä, jota en tiedä, olen viime aikoina saanut yllättävän paljon osoitteita Japaniin, enkä juuri ollenkaan Venäjälle. Syynä tähän vähäiseen itänaapurimäärään lienee kadoksissa olevien korttien määrä - suurin osa niistä on kadonnut juurikin matkalla Venäjälle. Algoritmi tunnistaa, että tälle kotonalle ei kannata antaa venäläisiä osoitteita…

Mutu-tuntumalla sanoisin, että Saksaan menee eniten kortteja. Minulle ei ole tärkeintä, mihin lähetän, vaan että saapuvat kortit olisivat ympäri maailmaa. Siksi olen rastittanut vaihtoehdon, että voin lähettää samaan maahan ihan niin paljon kuin ohjelma antaa. Ehkä se lisää saapuvien korttien monipuolisuutta, arvaan.

Minulle ei ole ikinä tullut korttia, jossa olisi valitettu että “taas Suomesta” tai “taas suomalainen osoite”. Ehkä se riippuu siitä, mitä lähettää ja miten se stemmaa vastaanottajan toiveisiin tai senhetkiseen mielentilaan. Tai sitten on ollut vain hyvää tuuria.

1 Like

Minulla oli sama juttu jossain välissä: kun oli muutama erääntynyt Kiinaan, en saanut sinne enää osoitteita. Nyt sain kuitenkin heti lisää osoitteita Venäjälle, vaikka niitä erääntyneitäkin oli rutkasti.

Suomalaisesta kortista tai osoitteesta ei ole minun aikana valitettu kertaakaan, mutta en kyllä kehtaisi itsekään valittaa lähettäjälle tai vastaanottajalle, vaikka kaikki kortit menisi samaan maahan.

1 Like

Ei minullekaan niitä ole tullut enää ensimmäisen vuoden jälkeen, noista ajoista on se 14 vuotta aikaa. :sweat_smile:

1 Like

Olen lähettänyt yli 30 korttia (867:stä) pelkästään Moskovaan (892 km) ja ehkä noin 15 Pietariin (299 km). Venäjälle menevässä postissa harmittaa vain postinkulun hitaus sekä myös epävarmuus. Viime kesän korteista on yhä pari matkalla. Mutta silti minusta on aina kiva lähettää Venäjälle kortteja, jotenkin löydän helposti varastoistani vastaanottajalle sopivan. Monet sattuvat tykkäämään juuri sellaisista korteista, mitä minulla on. Mistä johtunee? Ehkä on samanlainen maku? En ole matkustellut Venäjällä enkä osaa venäjää. Nyt olen opetellut kyrilliset kirjaimet.

Ja hassua kyllä: useimmat ihanimmista korteista, joita olen vastaanottanut, ovat tulleet joko Saksasta, USAsta tai Venäjältä. (Ihanana ajattelen tässä kortin kuvaa ja/tai korttiin kirjoitettua viestiä.)

1 Like

Crossailen nykyään kausittain joten silloin, kun niin innostun tekemään, ovat saamani osoitteet yleensä juuri Saksaan, USAan ja Venäjälle. Aktiivisempina kausinani myös Valko-Venäjä, Alankomaat, Tsekki, Puola ja Japani ovat olleet vakiokalustoa. Ei tulisi mieleenikään valittaa siitä, kuinka joudun taas lähettämään kortin johonkin tiettyyn maahan - sehän kun ei mene maalle vaan tietylle siellä asuvalle ihmiselle :slight_smile: Lisäksi monesti näiden “isojen” maiden crossaajat ovat panostaneet profiileihinsa ja varsinkin venäläisillä crossaajilla on monesti tosi kiehtovia ja mielenkiintoisia, hyvällä englannilla kirjoitettuja profiileita :+1:

4 Likes

Saksaan, Venäjälle ja USA:aan menee eniten, koska ne ovat ahkerimmat maat. Muistelen, että alkuaikoinani (2013/2014) Hollanti ja Ukraina olivat yleisempiä kuin nyt. Joulun alla otin viisi osoitetta ja sain osoitteet mm. Belgiaan ja Brasiliaan. Marraskuussa sain myös kahdesti osoitteen Suomeen.

@mimmeli, ootko tarkistanut profiilin asetuksista, onko siulla päällä “Check if you prefer to have several postcards traveling to the same country at the same time”? Asetuksen saa vaihdettua pääsivulla oikeasta yläkulmasta “Settings” ja menemällä “Profile”-välilehdelle ja vierittämällä sivun loppuun.

Lisäksi, jos kiinnostaa saada enemmän variaatiota korttimaihin, suosittelen kurkkaamaan kv-puolen hipat ja round robinit.

1 Like

Kiitos kaikille vastanneille! Tarkistin asetukset; ei ollut tuota rastia, että haluaisin samaan aikaan lähettää useita kortteja samaan maahan. Eniten tällä hetkellä turhauttaa tuo Venäjän postin hitaus. Aloin sen ”Venäjä-tauon” jälkeen saada osoitteita sinne eivätkä ne oikein edelleenkään saa sinne kortteja jaettua. Tännepäin tulee nopeammin.

Se hitaus on kieltämättä turhauttavaa. Monet venäläiset crossaajatkin ovat käsittääkseni kiroilleet kotimaansa postin hitautta ja tehottomuutta. Hauskana yksityiskohtana omiin postcrossingkokemuksiini liittyen voin kertoa sen, että monesti Venäjälle mennessä kortit menevät nopeammin Aasian puolelle kuin tänne lähistölle rajan toiselle puolen. Onhan se aika huvittavaa, että kortilla Pietariin voi mennä kaksi kuukautta kun taas kortti Kamtshatkan niemimaalle matkaa sinne kolmessa viikossa :joy:

2 Likes

Tässä mun viimeisimmät Venäjälle matkanneet, matka-ajat alkavat minusta kyllä olla jo ihan kohtuullisia.
Olen jo pitemmän aikaa kirjoittanut osoitteet venäjäksi jos se on annettu, sekin osaltaan nopeuttaa perille menoa.

Sama huomio kuin edellä kirjoittaneella: jos osoite on annettu myös muulla kielellä tai kirjasintyypillä kuin näillä meidän, kannattaa printata ja liimata korttiin. Muutoin kortti saattaa jumittua ensin kääntäjälle, jotka kirjoittaa käsin osoitteen kiinaksi tai venäjäksi tai koreaksi… Useimpien näiden maiden postinjakajat eivät osaa muuta kuin omaa kieltään.

1 Like

Myös sellainen näkökulma asiaan, että monissa maissa postimaksut alkavat olla aika korkeita väestön tulotasoon nähden, mikä vähentää korttien lähettämistä näistä maista. Syksyllä Turkin postimaksu nousi 0,50 €:sta 1,50 €:oon, ja monesta Keski-Euroopan maastakin kortien lähettäminen maksaa ~1,50 €/1,60 € (esim. Ranska, Espanja, Tsekki), mutta tulotaso on puolet mitä meillä. Saksa on tässä uskomaton poikkeus naapurimaihin verrattuna.

Kuukauden tauon jälkeen otin 6 osoitetta, joista puolet menee Saksaan ja puolet Venäjälle. Mielelläni lähetän molempiin maihin. Venäjällekin posti kulje nykyään nopeammin eli keskimäärin 30 päivässä, mikä on huima parannus entiseen verrattuna. Eniten harmittaa Saksaan lähetetyt erääntyneet kortit.

Nappasin pitkästä aikaa nipun osoitteita. Saksaan, Jenkkeihin ja Venäjälle menee odotusten mukaisesti mutta myös jo mainitsemaani Alankomaihin sekä…Suomeen :grinning: Tämä on varmaan vasta toinen kerta, kun pääsen lähettämään suomalaiselle crossaajalle virallista postia :+1: Toki jos olisin ollut aktiivisempi, niin niitä Suomi-osoitteitakin olisi ehkä jo kertynyt enemmän.

1 Like

Harmillisen vähän tulee osoitteita Suomeen. Mun mielestä on hauska lähettää ja saada kortteja omasta maasta. Mutta samalla oon huomannut, että mun on tavallista vaikeampi keksiä kirjoitettavaa suomalaiselle postcrossarille. Välillä menee kauan aikaa ennen kuin keksin mitään. Helpompi kirjoittaa ulkomaalaiselle englanniksi.

Olen hämmästynyt kuinka usein olen viime aikoina saanut osoitteita Brasiliaan ja Etelä-Afrikkaan. Edellinen kun meni perille E-Afrikkaan, niin heti sain uuden osoitteen sinne. Brasiliaa putkahtelee vähän väliä. Ei se ennen ollut näin suosittu kohde.


Minulla matkalla on kortteja vain Saksaan, Venäjälle - ja USA:han yksi. Saksaan yleensä menee onneksi suhteellisen nopeasti. Venäjällekin on muutama jo mennyt perille - mutta kyllä kestää! :see_no_evil:

Toki olisi kiva saada osoitteita muuallekin, mutta toisaalta: jokainen saaja on yksilö :smiling_face_with_three_hearts: