Hitta billiga vykort

Hej!
Har du något tips på var man kan hitta billiga vykort?
Med vänlig hälsning, Sara

Hei,

Jeg flyttet innlegget ditt til en egen tråd, siden det handler om å finne billige postkort og ikke om portoøkningen. På dette viset holder vi forumet mer oversiktlig.

Kanskje du kan finne noen postkort på loppemarkeder og i bruktbutikker. Ikke alltid de er billigere der, men noen ganger kan man gjøre et kupp! Jeg fikk 13 postkort for 9 kr tidligere i sommer. Men et annet sted måtte jeg betale 10 kr per kort!

Online auksjoner kan være et alternativ, f.eks Skanfil.

Her i Norge har Sparkjøp og noen blomsterbutikker billige postkort. 3 kr per kort hvis man kjøper 1-9 stykk, og 1 kr per kort hvis man kjøper 10 eller flere.

Hej!
Tack för flytten av inlägget!
Jag köper en del vykort på loppmarknader när jag hittar sådana som jag tycker om och som är prisvärda.
Jag har även köpt en del på auktionssidor på nätet, men skulle vilja hitta nya prisvärda.

Online:

  • Kortbutiken (5 kr styck + rabatt om du handlar mycket. Fina motiv, bra kvalitet och det är fotografen själv som säljer)
  • Postmuseum (Fina motiv från deras samlingar. 10 kr styck men dom brukar ha rea då och då. Just nu finns vykort för 5-8 kr)
  • Kalenderkungen (bara Inge Löök, har tidigare haft Sverige motiv också. 12kr styck)
  • Adlibris (mest vykortsbok)

Butiker:

  • Rusta, Expo, Dollarstore mm. Allt typ av stora dekoration, tillbehör eller “billiga grejer” butiker. Finns inte alltid, men dom brukar då och då sälja kort t.ex. från Trivselkort (dom har även webbutik men jag har inte handlat där ännu). Säljs typ 12 för 10kr. Olika motiv, ibland väldigt fina.
  • Alla butiker som säljer böcker eller kontorsmaterial. Dom har ofta vykort också men priserna varierar.
  • Ica (nära) / Coop osv. Matbutiker ofta har någonting men jag har märkt att Ica Nära eller andra mindre ibland säljer lokala vykort för typ 10 kr styck.

Jag skulle säga att det är värt att välja en dag och kika in i alla möjliga butiker som finns i din närhet. Man brukar hitta vykort lite där och här, ibland när man inte alls tänkte att det kan finnas nåt vykort där. Kör typ en kartläggning.

Det finns flera länkar här Online shops (wiki)

2 Likes

Jag handlar på Dollarstore (trivselkort till bra pris) och när jag är i Stockholm på Drottninggatan neråt Riksdagshuset. Det finns två souveniraffärer på höger sida som säljer vackra väldigt vykort med hög kvalitet, senast för 4 kr styck. När jag går in på second hand hittar jag ibland udda vykort för en krona styck.

2 Likes

Förra helgen vandrar jag i Nackareservatet och jag hittar även vykort. En liten butik vid Björkhagen station saljer 10 kort för 15 kr, kanske äldre bilder från Stockholm från 20 år sedan.
Du kan verkligen hitta dem i alla möjliga butiker… it’s true!

(Jag flyttade nyligen till Stockholm och pratar bara lite svenska)

3 Likes

De flesta vykort har jag köpt på mitt lokala Röda Korset. Kostar typ 1 kr/styck. Väldigt många fina vykort, och en hel del maxicards.

2 Likes