SVERIGE portohöjning?

Jag har inte sett någon info om det, men det blir säkert en höjning. :angry:
Så tråkigt!

Hej!

Tyvärr blir det 24kr :weary:

1 Like

Har du hittat nån info om det? Länk?

Här har jag hittat information. Inte den bästa källa, men ändå.

Men det står ingenting där om utrikesporto?

Det finns officiell pressmeddelanden om portohöjning för inrikes brev, men än så länge ingenting om utrikes. Börjar undra om de vill bara inte berätta oss :confused:

Repris från föregående år. Från 1 januari 2022 kostar vykort till utlandet 26:- :disappointed:

@dstahlberg :crying_cat_face:

I Finland kan vi också räkna med att nästa år passera 2 € för vykort tror jag. Speciellt om nästa höjning är 0,15 € i stället för 0,10 €. Men i alla fall går vi över 2 € i priority-klassen till utlandet när nästa höjning kommer. Klen tröst, men tröst ändå att jag brukar skicka nästan alla vykort (förutom Ryssland och Kina) i economy-klassen. Så sparar jag kanske nån tia med det. :smiley:

1 Like

Det är ju inte direkt en överraskning, men chockande ändå!

Utrikesportot höjs från 26 till 30:- kr. Det är helt galet!

2 Likes

…Och jag som hade tänkt att det blir max 28 kr… :frowning: Kommer inte bli mycket Postcrossing nästa år heller.

2 Likes

Jag har köpt många inrikes frimärken nu i december och sätter 2 st på varje vykort som ska utomlands. Betala årets pris för frimärkena och de gäller även kommande år. Dessutom köper jag billiga men fina vykort. En budgetvariant för att kunna hålla på med Postcrossing.

1 Like

A post was split to a new topic: Hitta billiga vykort

Utrikesporto ska höjas till 36kr!
20% höjning… Ni som vill fortsätta med Postcrossing som vanligt få skynda er och bunkra frimärken. Nya priset gäller fr.o.m första januari 2024.

Det er faktisk bare 1 krone 2 kroner “billigere” enn fra Norge, omregnet til norske kroner! Forstår godt at det er mange fra Sverige (+ Danmark og Norge) som ikke kan/vil fortsette med postkort når de holder på sånn :cry:

Jeg læste i går , at Danmark PostNord vil hæve porto udland op til 50 dkr efter nytår ( porto i danmark 25 kr) ! :flushed: Derudover vil frimærker fra før 2024 ikke kunne bruges mere! :face_with_peeking_eye: Meget trist :pensive:

:exploding_head: Ojojoj, jag tror att vi får säga hej då till de få danska postcrossare som ännu hänger med. :frowning: När man inte ens kan utnyttja filateliwebbplatser och köpa äldre frimärken. Om jag inte kunde använda de frimärken som jag har, skulle jag sluta. Jag har bara filateliwebbplatser att tacka för att jag fortfarande kan skicka så många kort per månad som jag gör, man kan spara upp till 50 % per frimärke om man har tur. Lite spänd och rädd väntar jag dock på när Posti ska höja priserna och hur mycket…

1 Like

Här är källan till det som @Christa sa: Vedtagelsen af ny postlov medfører justeringer hos PostNord | PostNord

Det står att postlagen i Danmark har ändrats och numera ska porto inkludera moms! Därför en kraftigt ökning i priserna, gamla frimärken går inte att använda och flera andra jobbiga ändringar… Och ännu skriver dom att “alla danskar ska kunna skicka och ta emot brev” nä… inte säkert det :joy: :upside_down_face:

2 Likes

Det är så tråkigt att de höjer portona så mycket! Att skicka vykort håller på att bli en lyx-hobby

1 Like

Låter exakt likadan goja som Posti spottar ur sig i varje meddelande om portohöjning: “Vi tror ändå att vykortet behåller sitt värde och sin plats även i framtiden”. :roll_eyes: Jag tror inte att de ens själva tror på den där skiten. Också de själva tycker tro att de fortfarande erbjuder brevtjänster “till ett skäligt pris” som vår postlag förutsätter. Tyvärr tycker jag och många att vi överskred det skäliga priset för länge sen, kanske vid 1,50 €…

Verkligen! I rätt många länder är det inte längre fråga om det om man skickar 10 eller 30 kort per månad, utan att det är helt enkelt för dyrt att skicka. :frowning: Ur min synvinkel tycker jag att det är ganska orättvist att danskarna inte längre kan använda gamla frimärken efter 2024, de betalar utrikesportot i “hemlandet” (Grönland och Färöarna) och de faktiskt betalar ett brevporto för ett vykort (100 g).

1 Like

Jag visste inte om portohöjningen så jag postadei idag 7 st vykort frankerade med 30 kr Nu är frågan vad som kommer med dem. Någon avsändare har jag inte skrivit på dem.

Enligt PostNord kommer de inte levereras.

“Finns inte någon avsändare angiven kan PostNord behandla brev med för lite porto som obeställbart enligt bestämmelserna i postlagen i stället för att vidarebefordra det till mottagaren”

Men det är även möjligt att de inte kommer kolla så noga. Jag rekommenderar att ta det lugnt och vänta en par veckor och då skicka igen om det verkar att korten inte kommer fram.