Bestellen buiten EU

Wie heeft er ervaring met bestellen van spullen voor postcrossing buiten de EU?

Ik ben met een catawiki aankoop een keer bijna de boot ingegaan. Gelukkig wilde de verkoper het aankoopbedrag op de douaneverklaring naar beneden bijstellen, onder de € 150. Dat scheelde een hoop kosten. Al met al betaalde ik bij aankomst pakket een behoorlijk bedrag.

Ik heb nu ansichtkaarten in bestelling. Voor boeken cd dvd geldt het 0-tarrief, meestal vallen ansichtkaarten in de categorie boeken. Als postcardbooks en boxsets. Maar ik heb losse kaarten besteld.

Wie heeft al eens ansichtkaarten buiten de EU besteld en hoe verliep de afhandeling met de douane??

Ik heb laatst in de UK besteld en ik betaalde in de shop met verzending 30 euro en moest nog 25 euro betalen, best prijzig dus vind ik zelf :frowning:

Ik moest bij inklaren 21% btw betalen over het totaalbedrag. Dat bedrag zijn de kosten van de ansichtkaarten, de verzendkosten èn een gedoneerd bedrag voor het goede doel.

Opgehoogd met 6€ voor postnl die het pakje afleverd en de inklaringskosten bij mij int.

Bezwaar aantekenen kan.
Donatiebedrag hoort vrij te zijn en buiten beschouwing gelaten te worden. Bewijsstuk is mijn factuur en die is in het Cyrillisch Oekraïns.
Volgens mij horen ansichtkaarten in het 0% tarief net als boeken.
Maar ik heb het zo gelaten. De kaarten waren ongeveer 20ct per stuk, met porto en inklaren komen ze op rond 60ct.

Ik zorg dat ik onder de €100 euro blijf en let op of de VAT(BTW) erbij zit.
En reken het bedrag om naar euro’s

Onderstaande tekst is van de Rijksoverheid. Inklaringskosten heb ik af en toe moeten betalen. Maar doe dat online, dan is het €4,00.

Houd rekening met extra (douane)kosten als u online bestelt buiten de EU

Houd altijd rekening met bijkomende kosten als u online iets koopt bij een webshop buiten de EU. Btw bijvoorbeeld, verzendkosten, inklaringskosten en soms ook invoerrechten.

Sommige kosten zijn vooraf al duidelijk, zoals verzend- en verzekeringskosten. Maar soms zijn kosten bij uw aankoop nog onzichtbaar - en moet u ze pas afrekenen aan de voordeur als de bezorger uw pakketje aflevert.

Komt u er niet zelf uit? Onze virtuele assistent helpt u verder

Ga naar onze virtuele assistent

Dit zijn de extra kosten als u bestelt buiten de EU

  • btw
    Die moet u altijd betalen, vanaf 1 juli 2021 is er geen btw-vrijstelling meer voor pakketjes tot € 22. Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%.
  • invoerrechten
    Is uw aankoopbedrag € 150 of meer? Dan betaalt u ook invoerrechten. Reken op 0 tot 17% invoerrechten.
  • inklaringskosten
    Dit zijn kosten die uw pakketdienst maakt om aangifte te doen bij de Douane. Dit zijn vaste bedragen die verschillen per bezorger - die kan u er meer over vertellen.
1 Like

Wow bij jullie is het precies wel anders dan bij ons. amai…