BABBELHOEK - Gewoon even kletsen, vragen stellen, reageren e.d

Is iemand bekend met het onderstaande en heeft dit weleens uitgeprobeerd?

What’s that?
International Reply Coupons (IRCs) are a product offered by the Universal Postal Union (UPU) as a means for people to send a letter or postcard to an international destination without knowing the exact postage amount required.

An IRC acts as a type of voucher that can be exchanged at a post office in the recipient country for the required postage to send a letter or postcard to the sender’s country. The value of the IRC is equivalent to the cost of a standard letter to the sender’s country, including return postage.

Example: You can send one envelope with an IRC + a postcard with your address written (Any kind - from Titina to FOTW, from any photo postcard to MOTW) - to… Any Country Main Post office (of course, with active service) - and kindly ask the postal staff to affix stamps on your postcard and send it back to you! It is not 100% guaranteed - because it interefere with human touch, the postal staff, but in the most of cases - it works!

The IRC can be purchased at any Post Office who sell them and it is valid till the date printed on it - in this case 31 December 2025. It is accepted by postal services members of UPU worldwide (192 Countries), making it a convenient option for sending mail internationally.

Halloo @mar127,

Bedoel jij dit?

Internationale_antwoordcoupon

Volgens mij zijn deze niet meer verkrijgbaar in Nederland sinds 2001.

International-Reply-Coupons-(IRCs)/Lists

International-Reply-Coupons

Ik geloof het wel, ik had er nog nooit van gehoord. Dank je voor je antwoord.

Mag ik hier vragen hoe ik op mijn profiel kom? Al die nieuwe Engelse termen zijn lastig voor me… ik begrijp dat ik op mijn profielfoto moet klikken en dan op mijn profielnaam. Laatste staat er niet of snap ik het niet goed?

Hallo @Imka,

Welkom op het forum. :slightly_smiling_face:
Ik heb jou een bericht gestuurd. (p.m.) .

5 posts were merged into an existing topic: KAARTEN WINKELS / Waar kun je leuke kaarten kopen?

Bij de PostNL punten hebben ze Tuimelstempels met de locatie en vestigingsnummer vermeld. Nu weet ik dat je de werknemers mag vragen of ze een stempel op de kaart mogen zeggen (Of op iets anders, zoals boekje, voor je ze wilt verzamelen). Maar weet iemand of deze stempel ook gebruikt mag worden om de postzegel af te stempelen. Normaal gesproken zou de postzegel dan ongeldig zijn als die dan vervolgens met de normale post naar het sorteercentrum wordt gebracht. Maar heeft iemand ervaring dat dit wel kan en deze wel als geldende methode van afstempelen word gezien?

Hey, ik ben vrij nieuw hier, nu ja, was een aantal jaar geleden een tijdje actief op Postcrossing en nu weer, en heb de kriebels weer helemaal te pakken! Ik stelde me elders al voor, ik zie dat deze thread bedoeld is voor vragen en adviezen, en om gewoon te kletsen, dus ik neem aan dat het over vanalles en nog wat mag gaan?
Ik ontdekte pas een aantal youtube kanalen van postcrossers, en hoeveel zorg en moeite sommige mensen in hun kaartjes steken, stickers, een hele collectie speciale postzegels (ga ik misschien ook eens beginnen zoeken), washi tape, stempels… Dit lijkt me allemaal wel heel leuk, en wil daar ook een beetje meer werk van maken. Tot nu deed ik vooral mijn best om een leuke, persoonlijke boodschap op de kaart te schrijven, maar zo’n leuk verzorgde kaart in de bus krijgen, is ook heel tof merk ik.

Wat voor dingetjes gebruiken jullie allemaal voor je kaartjes?

Hi Natalie
Wat leuk dat je Postcrossing weer hebt opgepakt!
Het is en blijft een leuke hobby waar soms wat hobby’s aan gaan kleven zoals postzegels verzamelen.
Ik heb nog nooit op YouTube naar postcrossers gekregen maar je hebt me nieuwsgierig gemaakt! Naar welke kanalen kijk je allemaal?

Er zijn inderdaad veel leuke dingen om je kaarten mee te versieren.Ik vind de stickers maar met name de stempels van de Papersisters erg leuk! En natuurlijk washitape. Op Ali Expres kun je leuke tapejes vinden maar ook de Hema heeft leuke dingen. Nu hebben ze bijvoorbeeld leuke boekjes met kleine Nijntje stickers
Ook de stickers van Djeco vind ik erg leuk

Veel plezier!

Hey Jess,

Dank je voor de tips! Washi tape heb ik al enkele, en de rest ga ik op mijn gemakje eens naar kijken!

Had eergisteren een nacht waar ik niet kon slapen, dus begon hier op het forum rond te kijken en kwam zo op iemands youtube account: Mey’s Paper Dreams, daar was ik geraakt door hoeveel zorg ze besteed aan haar postzegels, vaak meerdere die bij elkaar én bij de kaart passen. Ik ga er ook enkele bestellen met tekeningen/foto’s volgens bepaalde thema’s, maar zóveel speciale postzegels als haar, weet ik niet waar ik die ooit zou vinden.

Dan kwamen er nog enkele video’s langs (die ik nog niet zag, maar ze zijn vast allemaal heel leuk): Jilly Bee, living her life, her way / KeeksPostalService / WithLoveTjascha / A Joy Filled Mailbox / The Artful Alpaca
Kijk ernaar uit om die ook eens te bekijken. En dan duiken er steeds meer op natuurlijk :slight_smile:

welkom 3 (3)

@Bingomama :smiley:,

Ik heb jou een bericht gestuurd. (p.m.)

Ik dacht misschien is het leuk om hier te delen… Ik heb afgelopen week 4 kaarten uit Duitsland ontvangen en de ID’s zijn ook precies 4 nummers op rij. DE-13111168, DE-13111169, DE-13111170 en DE-13111171. Ik krijg liever 4 kaarten uit 4 verschillende landen, maar dit is ook wel grappig :slight_smile:

1 Like

Dat is wel heel toevallig inderdaad. Zou bijna denken dat het een software foutje in het toedelen van de kaarten is. :nerd_face:

Welkom op het forum @Eline-89 :smiley: .

Dit komt vaker voor.

Bij dit topic wordt er ook over geschreven.

Hey, ik heb even een vraagje voor mensen die penpals hebben.
Heb dat ooit als kind gehad, en nu via postcrossing opnieuw met iemand beginnen penpallen. Heb de eerste brief gekregen van haar, en merk dat ik wat blokkeer om terug te sturen omdat ik nogal onzeker ben. Het contact was heel fijn en positief, ook haar brief, maar ze stuurde enkele foto’s mee en verschillende stickers, en nu zit ik heel de tijd te denken dat ik niet voldoende heb om terug te sturen.
Foto’s heb ik niet (en ga ik even niet uitzoeken, en stickers heb ik nog niet zo veel)
Ik neem aan dat het niet exact hetzelfde moet zijn wat ik terugstuur, ik dacht om een extra postkaart erbij te steken met een favoriet gedicht op, eventueel een extra blaadje met enkele vragen, maar misschien nog niet bij de eerste brief. En heb enkele leuke stickertjes, alleen niet zo veel als haar. Eventueel een paar zakjes thee of enkele stukjes washi tape.

Zijn er mensen hier die penpals hebben, die zin hebben om te vertellen wat jullie zoals sturen en ontvangen?

Hey,
Tja, ik ben zelf nogal van het extraatjes sturen maar verwacht dat zeker niet terug. Dus doe waar je je goed bij voelt. Niets forceren. Ik doe nog weleens wat washitape op een stukje karton (soms op een speelkaart omdat die lekker glad zijn). Als jij het leuk vind om een extra kaart erbij te doen met je favoriete gedicht, lekker doen. Het is vooral belangrijk dat je je zelf blijft. Anders ben je constant je zelf aan het forceren en ga je misschien tegen het schrijven opzien, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik hoop dat je hier iets me kan.

1 Like

Dank je wel! Ondertussen ben ik al in het bezit van een hoop stickers en washi tape en kleine extraatjes, haha dat komt wel goed :slight_smile:
Maar ik besef dat ik vooral mag leren, dat het leuk moet blijven, en ik niet zo moet zitten stressen over ‘of het wel goed is enzo’, want dan is het niet meer leuk. Ben een beetje aan de slag aan het gaan met collages en knutselen enzo, en dan ga ik me ook steeds afvragen of die andere dat wel leuk vindt, maar denk dat ik inderdaad vooral moet zorgen dat ik er zelf plezier aan beleef, dan is het resultaat vaak ook oké…

1 Like

Je snapt het :blush:

1 Like

Nieuw record stickers plakken door Post NL
5 stuks dit keer :joy:
Wie heeft er weleens meer gehad

1 Like

Wel eens drie stickers, maar hoe dan ook is elke sticker in mijn ervaring er één teveel en zo onnodig… Gisteren weer een prachtige kaart uit Amerika, de sticker is onmogelijk te verwijderen en de geschreven tekst is voor een deel onleesbaar geworden :frowning:
En de bezorging binnen NL duurt de afgelopen weken soms 3 tot 5 dagen (ook zonder kerstzegel), nee, op het moment even geen groot fan van PostNL, al helemaal niet met de enorme prijsverhoging die eraan komt.

1 Like