2. 1111 viestiä soopaa

Itse toivon, että opaskoiria tms. lukuunottamatta koiria ei tuotaisi mihinkään sisätiloihin. Pelkään koiria ja jo työmatkan kävely on stressaavaa, kun en tiedä, miten hyvin vastaantuleva koiranulkoiluttaja hallitsee koiransa. Lisäksi suoraan sanoen oksettaa nähdä koirien jätöksiä. Täällä ei ainakaan kukaan käytä kakkapusseja.

1 Like

^^ Minä en kyllä kirjoittanutkaan, että joka paikkassa pitäisi olla kylttejä. Vähän voi sitä järkeä käyttää myös itse, jos muiltakin odottaa, ennenkuin vetää tuollaisia yleistyksiä.

Jeppistä jee, ihanaa viikonloppua kaikille.

Mää bongasin vasta tänään tuutin ja aion maistaa semmosta ennemmin ku ostaisin sen purkin suoraan. Litran pakkauksessa niitä ei sentään ole vaan sellaisessa Ben & Jerry’s -tyylisessä purkissa.

Itse oon kovin eläinrakas, mutta silti minusta lemmikin kanssa ei tarvitsis “tunkea” joka paikkaan. On niin paljon ihmisiä, jotka ovat allergisia tai pelkäävät. Ja ei minusta sen lemmikin paikka nyt muutenkaan ole kaupassa, museossa tai pubissa.

3 Likes

En ainakaan itse tarkoittanut ilmaisua “joka paikassa” kirjaimellisesti otettavaksi. En usko, että myöskään @anuma sitä tarkoitti. Ihmiset käyttävät yleistyksiä ja kärjistyksiä aivan yleisesti tehokeinona puheessaan. Niitä ei ole tarkoitettu otettavaksi kirjaimellisesti vaan ne ovat ennemmin kielenkäyttöön elävyyttä ja vivahteikkuutta tuovia “mausteita”. “Mä oon sanonut tästä asiasta ainakin miljoona kertaa sille yhdelle asiakkaalle!” “Voi apua, mä kuolen nauruun.” Silti suurin osa ihmisistä tajuaa, että tuskin olen ehtinyt jankuttaa asiakkaalle sentään ihan miljoonaa kertaa siitä tietystä asiasta, tai että vaikka naama sinipunaisena nauraa käkätänkin, en silti ole tekemässä kuolemaa.

Tuo viimeinen lauseesi menee vähän jo henkilökohtaisuuksiin. Asioista voidaan ja saadaankin olla eri mieltä mutta siinä vaiheessa, jos joku alkaa vihjaamaan, että jotkut meistä eivät käyttäisi järkeään siksi, että ovat eri mieltä jostain asiasta, lipsutaan arveluttavalle maaperälle. Mä olen ihan liikaa aikoinani seurannut ja kokenut eri foorumeilla sitä, kuinka asia-argumenttien loppuessa käydään toisen persoonaan kiinni ja mulla on suoraan sanoen nykyään alhainen sietokyky sellaiselle käytökselle.

3 Likes

Asiasta kukkaruukkuun, saadaankohan tällä menolla uusi soopa pääsiäiseksi? :hatching_chick: :star_struck: :rabbit:

Jos ollaan ahkeria, niin mikä jottei :wink: Viikolla täällä vaikuttaa olevan usein melko hiljaista, joskus ketju voi olla 3-4 päivääkin ilman uusia viestejä. Mutta onhan tässä kuukausi aikaa “tormistautua” :smile:

2 Likes

Voi hyvänen aika :smiley:

Joku alkaa vihjaamaan? Kuka? Kirjoita nyt itsekin suoraan, äläkä vihjaa. Minä tulkitsen tämän niin, että vihjaat minuun? Jos olen väärässä, niin kiva.

Olen minäkin osani viettänyt foorumeilla, ja huomannut, että kun asia-argumentit loppuvat, ruvetaan holhoavaksi :slight_smile:

Ajattelit ilmeisesti tosissasi, etten tiedä että liioittelu on kielellinen tehokeino?
Tiedän, ja tiesin. Tiedän, että kirjoitetussa kielessä välillä myös menee jotain vähän ohi. En nähnyt syytä, miksi tässä tilanteessa oli tarpeen sellainen liioittelu.

Kyllä henkilökohtaisuuksiin ja arveluttavalle maaperälle tuon tulkintasi mukaan mentiin siinä vaiheessa, kun minä ilmaisin, että “koirakiellosta” kannattaisi ilmoittaa ovessa ja siihen vastataan, että se on muitten vastuuttamista ja ilmeisesti ei terveen järjen omaamista/käyttämistä, kun “joka paikkaan”, eli ilmeisesti edes johonkin, sellainen pitäisi laittaa. Eli tuossa vihjataan, että joku ei käytä järkeään, jos ei tiedä voiko johonkin tulla koiran kanssa.

(Vaikka anuma ei tainnut itse tietää saako sinne tulla koira, vaan se oli hänen mielipide, jonka perusteella hän heitti nämä ihmiset pihalle. (Oletan, että kielellinen tehokeino.) Eli muitten pitäisi tervettä järkeä käyttämällä tietää, saako sinne mennä, mutta hänen ei tarvi tietää. Tietenkin voi puolustella, että on koiranomistajan velvollisuus ja vastuu ottaa selvää, mutta siinä helpottaisi se kielto tai sallivuus -kyltti. :slight_smile: eikö niin? )

Muutenkin se lisäisi sujuvuutta ja ymmärrystä ja allergisille olisi tieto, että tässä tilassa voi olla koira (jos se on sallittua). (Tämä on myös Allergia- Iho- ja Astmaliiton toive.)

On myös ihmisiä, joilla on todellisia haasteita päätellä rajoitteet, en tiedä nähdäänkö minut täällä sellaisena, ok jos nähdään, mutta tiedän henkilöitä, joilla on arvioni mukaan pahempia vajavuuksia kuin itselläni, mutta kuitenkin he ymmärtävät säännöt hyvin, jos ne on esillä.
He ovat myös oikeutettuja hankkimaan koiran, lapsia, käymään kirjastossa ja museossa, kauppakeskuksessa, saavat kävellä kadulla, mutta tarvivat joskus normaalia tarkempaa tietoa tai muistutusta mikä missäkin tilassa on sallittua, varsinkin jos sääntö ei ole joka paikassa sama tai tila on epäselvä (kuten jotkut monitoimitilat). Aina ei ole älyllisesti pääteltävissä mikä sääntö koskee mitäkin tilaa. (Laitan esimerkit alle, jos jotakuta kiinnosta tämä asia, eikä vain “huutelu”.)

Joittenkin mielestä koiraa ei tarvi joka paikkaan ottaa, ei tarvikaan, mutta koira on kuitenkin laillinen ja yleinen lemmikki. Yhteiselossa kannattaa ottaa ennemmin ennaltaehkäisevä (tiedottaminen) ja ymmärtävä asenne eikä väheksyvä, vihamielinen ja syrjivä.

Pikkuisen suvaitsevaisuutta niitä kohtaan, joilla on haasteita hahmottaa tällaisia tilanteita ja vähän voi itsekin tehdä jotain ympäristön eteen, eikä olettaa, että MUUT tekevät ja tajuavat, varsinkin jos antaa ymmärtää, että itsellä on enemmän resursseja.

Toivon, että tätä ei lainata tai poimita jotain kielivirhettä ja aleta sitä nokkimaan. Kiitos :hugs:

Esimerkit unohtui :slight_smile: (mutta yhden viestin lähempänä uutta soopaa)
eli välttämättä ei ole terveellä järjellä pääteltävissä voiko koira olla mukana:

Mulle esim. ei ole selvää, eli sitä järkeä (?), voiko museoon mennä koiran kanssa. Minä olen käynyt museossa ihmisen kanssa, joilla yhdellä on koira rauhoittamassa pelkotiloja. Tämä ei kuitenkaan ole mikään virallinen avustuskoira, ja jos koirat on kielletty, hän ei voi sinne mennä.

Täällä on myös katettu, ovellinen katu, joten siellä saa koira olla mukana. Mutta koska katu on kauppakeskuksessa, jotkut ihmiset luulevat, että se on kauppaa ja siellä ei saisi olla koiria. Moni ulkopaikkakuntalainen luulee tulevansa sisätilaan. Järjellä ei voi tietää, eikä älyllisesti päätellä, että se on ollut joskus katu, ja on edelleen, vaikkei näytä siltä, miltä katu yleensä näyttää. Ei ole myöskään normaalia tai oletettavaa, että sisätilalta näyttävään tilaan tullessa tarkistaa onko alue todellisuudessa katu. (Eli tässä on ymmärrettävää, että ihmiset luulevat, ettei koira saisi olla siellä.)

Kirjastossa on lukukoiria, miksei siis peruskoira voisi olla siellä hakemassa kirjoja? Osassa saa. Mistä erotan ulkoapäin mikä näistä on sellainen, mihin saa mennä, ja mihin ei? En mistään. Ellei ole opastetta.

Miksi sitten “tunkea” “joka paikkaan” sen koiran kanssa? Esim. koska voi olla liikkuminen sen verran hankalaa, että koiran lenkitys on se, minkä voi liikkua (esim. keväällä allergia-aikaan), ja siinä samalla voi nauttia museoreissusta. Ja miksei?

Ihan hirveän harvoin minun kokemukseni mukaan näkyykään koiria missään esim. museossa, joten siitäkään ei voi päätellä onko ne salittuja, mutta siitä voi päätellä, että kaikki koiranomistajat ei todellakaan joka ulkoilullaan ole menossa museoon : ) Voi tietenkin olla, että jossain näitä on riesaksi asti, mutta silloin voi kokeilla sitä näkyvämpää ja helposti saatavaa tiedotusta.

1 Like

Sellaisen vaikutelman sain viestistäsi, koska nostit sen verran vahvasti esille sen “joka paikassa” -ilmaisun. Kuten totesit, kirjoitettu kieli on helppo ymmärtää väärin ja voi hyvinkin olla, että oma tulkintani petti tässä kohtaa.

Käytin “joku”-sanaa siksi, etten halunnut alkaa yksilöidä juuri sinua “vihjailijaksi” vaan halusin yrittää viedä keskustelun yleisemmälle tasolle. En välttämättä onnistunut välittämään tätä perille niin hyvin, kuin oletin. Koska olen väsynyt siihen, kuinka helposti asiatason erimielisyyksistä tulee henkilöön meneviä erimielisyyksiä, pyrin välttämään jonkun tietyn ihmisen nostamista tikunnokkaan.

Olen edelleen sitä mieltä, että koiran vieminen kauppaan, museoon tai muuhun julkiseen tilaan ei voi olla sellainen asia, mikä pitää erikseen kieltää vaan ihmisten pitää osata päätellä itsekin, että jos sitä ei erikseen sallita, on se lähtökohtaisesti kiellettyä. Eläinallergiat ovat hyvin yleisiä ja koirapelko varmaan yksi yleisimmistä fobioista. En usko, että yksikään suomalaisessa yhteiskunnassa lapsesta asti varttunut on välttynyt kohtaamasta näitä asioita. On totta, että joillain ihmisillä on haasteita hahmottaa ns. kirjoittamattomia sääntöjä mutta ei “taviksillakaan” ole välttämättä resursseja ottaa aina huomioon muiden rajoitteita. Jos yrittää kovasti ottaa huomioon ihan kaikki mahdolliset rajoitteet ja ymmärryshaasteet, ei todennäköisesti pysty loppujen lopuksi tekemään mitään. Parhaasta yrityksestäkin huolimatta aina löytyy joku, joka ei tajua tai joka ei vain välitä. Vähän ronskimmin ilmaistuna: kun yhdelle kumartaa, niin toiselle pyllistää :stuck_out_tongue:

Ainakin täällä on kirjaston ovessa lappu/tarra tms., jossa selkeästi kielletään koirien tuominen kirjastoon. Sen sijaan esimerkiksi tupakointia kirjastossa ei ole kielletty erillisellä kyltillä, mutta uskoisin, että jokainen tajuaa, ettei kirjastossa saa tupakoida. Ajattelen, että jos ei ole jostain asiasta varma, niin aina voi kysyä. Esimerkiksi meillä työpaikalla on kirjoittamaton sääntö, ettei henkilökohtaisia puheluita saa puhua työhuoneessa (jossa on siis normaalisti useita työntekijöitä), mutta kysyin työkaveriltani yhtenä päivänä, että haittaako häntä, jos soitan yhden puhelun työhuoneessa. Ollaan siis nyt kahdestaan, kun muut on etätöissä.

2 Likes

Minä taas näen yleistyksen “pakokeinona”, että voi puolustautua, etten minä sinusta puhunut. :slight_smile:
Ja kahtiajako “joku” - me muut. Tuntuu ulossulkevalta. Ei ole tikunnokkaan nostamista, jos asiallisesti esim. kysyy, että tarkoititko näin.

Minäkään en tarkoita, että asiat pitää erikseen kieltää tai sallia “aina” ja joka tilanteessa, vaan joskus se voi olla helpottavaa ja sujuvoittavaa.

Itse olen sitä mieltä, että jokaisella on rajoitteita jossain asiassa. Mutta se “pitäis tietää”-asenne ei varmaan ole kovin rakentava, vaan ennestään ymmärtämätön saa vain uuden lyttäyksen. Taviksen ei tarvi ottaa huomioon kaikkia rajoitteita, allergioita tai pelkojakaan, koska nämä voidaan hoitaa opastemerkein.

Allergiaa tai koirapelkoa en ole kieltämässä, tai siis tiedän, että niitä on.
Itsekin allergisena ja monen muun allergisen tiedän harmittelevan tätä allergiaan vetoamista, koska monilla se ei ole todellinen syy (eli harva on niin allerginen, että saa oireita siitä, että esim. kirjastossa on käynyt koira), vaan esim. pelko tai viha, mutta sitä ei halua paljastaa (mikä on hyvin ymmärrettävää, koska pelkoja usein vähätellään.)

Siitä sitten ollaan vain eri mieltä, että onko tarpeellista erikseen kieltää asia, mikä ihmisen pitäisi osata päätellä. Mutta en Riinka sinun persoonaa sen vuoksi ala arvioimaan tai kenenkään muunkaan, ja voin olla eri mieltä ja silti pitää tesitä kivoina soopalaisina :slight_smile:

Mutta hauskempaan esimerkkiin:
Täällä on ostosalue, jonne on koirakielto. Alueen sisällä on kuitenkin liike, jonne koirat saa mennä.
Miten tänne liikkeeseen pääsee rikkomatta tuota ensin vastaantulevaa sääntöä? :slight_smile:
Olen kirjoittanut tuonne palautteen ja sieltä vastattiin ja ilmeisesti asialle tehdään jotain.
Kiellon allehan voi laittaa, että kulku xy-liikkeeseen sallittu.
Tässäkinhän haluaa ajatella, että “kaikki” ymmärtävät että sinne liikkeeseen ei kuljeta katon kautta, mutta kyllä on ihmisiä, jotka ovat koiran kanssa sinne menevää torppaamassa. Koska siinä on se kieltokyltti.

Jep, tämä on hyvä periaate. Ja monesti olen ainakin itse huomannut, että ihmiset ovat valmiita tekemään myönnytyksiä ja tulemaan puoliväliin vastaan, jos heiltä kysyy ensin, onko jokin asia ok. Ehkä siksi, että kysyminen osoittaa monen mielestä huomaavaisuutta ja hyvään on helpompi vastata hyvällä.

1 Like

Meil tääl kaakossa on tämmösii kieltoja :relaxed:
Kuva lainattu netistä.

5 Likes

Ahahahaha, mikä helmi tuo karhuilta pääsy kielletty -merkki :rofl: Ja tuo alueella tallentavat valvontakamerat -huomautus kruunaa kokonaisuuden :sweat_smile: Että tiedätte varmasti olla rikkomatta kieltoja nallukat, nih!

Täällä ei ainakaan parissa kirjastossa ole mitään kieltomerkkejä (itse toivoisin sitä “meille saa tulla koiran kanssa” -merkkiä jotta esim. allergiset ja pelkäävät menee toiseen kirjastoon), yhteen näistä ainakin saa mennä lemmikin kanssa.

Saattaahan sellainen ollakin! Mutta en ole huomannut :slight_smile: Viimeksi yritin kyllä katsoa tarkkaan.

Mullahan oli yhteen paikkaan hankala hahmottaa edes missä on ovi:

ja tuosta on tullut lähellä oleva ihminen kysymään, onko koko paikka vielä auki :laughing:

Nuo puolittain läpinäkyvät merkinnät on minusta huonoja, koska usein on nuita heijastumia ja ne ei erotu kunnolla.

Mutta karhukielto :sweat_smile:

Täällä on vieläkin kirjastoissa paljon omatoimikäyttöä, joten ei välttämättä ole henkilökuntaa paikalla.
Mutta itsekin olen tuota mieltä, että voi kysyä. Jos huomaa, että tilanteessa on jotain epävarmaa :joy:

Täällä ja kotipaikkakunnallani on juuri siksi esim. kauppojen ja kirjastojen pihoilla koiraparkkeja, joihin koiran voi sitoa kauppa- tai kirjastoreissunsa ajaksi. Sitä en tiedä kuinka yleisiä ne isoissa kaupungeissa on ja kuka uskaltaa koiransa sinne jättää. Museota ei kummallakaan kylällä ole, niin siihen en osaa sanoa onko niiden pihassa tämmöistä mahdollisuutta. Tosin en ihmettelisi vaikkei olisi, koska museossa yleensä vierähtää pitempään kuin kaupassa tai kirjastossa.
Mutta joo, ei kai mulla asiaan ole kummempaa kommentoitavaa enää ole. Ihan hyvin voimme olla asiasta eri mieltä. :hugs:

Kiva ilma ulkona. Täälläkin paistaa aurinko. Nyt on jo pitkään ollut niin, että muualla tuntuu olevan kovin aurinkoista ja Lapissa on ollut pilvistä. :sweat_smile: Ei nyt kuitenkaan ehdi kovin tuosta nauttimaan, kun pitää kohta lähteä töihin.

2 Likes

Täälläkin paistaa aurinko :sunny: Ja mulla on ihana yöperhonen ikkunan välissä :heart: Nyt kevättalvella alkaa muutenkin ötökät heräillä ja tuolla ulkona ainakin juoksee hankimittareita ym. viimeisillä hangilla viihtyviä pikku tyyppejä.

Mä olin pitkään jäsenenä eräässä nettiyhteisössä, joka aluksi vaikutti sallivalta ja mukavalta mutta joka jostain syystä muuttui vuosien saatossa joidenkin jäsenten henkiseksi kaatopaikaksi ja mielensäpahoittamisareenaksi. Muutos oli niin vaivihkainen, etten sitä alkuun edes huomannut ja ihmettelin vain, miksi tällä foorumilla hengaamisesta alkoi tulla mulle yhä enenevissä määrin vain paha olo. Osalla ei ollut mitenkään kaksiset sosiaaliset taidot eikä oikein pelisilmää sille, milloin esim. väittely alkaa mennä jo liian pitkälle ja toisilla taas oli niin paljon oman elämän ongelmia, että käyttivät foorumia ehkä tiedostamattaankin lähinnä omien paskojen fiilisten purkupaikkana. Voin hyvin kuvitella, että siellä olisi tämä koiraerimielisyys räjähtänyt helposti kymmenen sivun mittaiseksi riitely- ja vänkäysketjuksi. Aloin myös itse muuttua lyhytpinnaiseksi ja äyskähteleväksi ja palstan ulkopuolellakin huomasin suhtautuvani kanssaihmisiin tarpeettoman tuomitsevasti. Lopulta ainoa vaihtoehto oli lähteä mutta olisin voinut tehdä sen tyylikkäämmin - nyt läksin ovet paukkuen virtuaalisen raivonpuuskan saattelemana ja siinä tuli sillatkin tuikattua tuleen samalla. Foorumilla kun oli myös monta hyvää tyyppiä, joiden kanssa oli kiva höpötellä sekä netissä että livemiiteissä ja podin pitkään huonoa omaatuntoa siitä, että pahoitin todennäköisesti heidän mielensä. Mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi ja voin vain jatkossa pyrkiä toimimaan fiksummin ja rakentavammin.

Tässä tämän päivän kokkikurssin tuotoksia aus Deutschland. :de: Pretzeleitä, naudanlihapataa ja spätzle-juustopastaa ja liekkipiirasta (Flammkuchen).

Jälkkäriksi omenastruudelia! :yum:

4 Likes

Tämä kyllå :sweat_smile: mua ärsyttää tommoset, miks ei oo voinut vain tehdä ”kunnolla”. Vaikka toki tyylikkäämpi noin, mutta ei ole näkövammaisystävällinen (ja tätä on monessa paikassa, esim näennäisesti ’esteetön’. Esteetön vain tietynlaiselle pyörätuolille jne, ja astivammat u ohdetaan).

Kävin tänään jäällä kävelemässä, ihanaa! Kaukajärven jää kuulemma metrin paksuinen, näin ainakin joku kalastaja sanoi. Puolentoista tunnin lenkin jälkeen olin laiska ja kävin hakemassa mättöruokaa :joy: