2. 1111 viestiä soopaa

Minä olisin ajatellut tuon “tapana lukea vain hyvää kirjallisuutta” vähän sellaisena osittain vitsinä, koska niin kai monilla on tapana, jos ei lasketa esim alaan liittyvää huonosti kirjoitettua kirjallisuutta ymv.

Tai luin minä ennen huonoa kirjallisuuttakin, kun oli pakkomielle lukea aloitettu kirja loppuun, mutta nyt olen vihdoin päässyt siitä eroon, niin kyllä minäkin voin sanoa lukevani vain hyvää kirjallisuutta :slight_smile: Hyvän määrittelijänä tässä tapauksessa olen minä.

Mutta joo, onhan nuita ihmisiä, joilla on palkitut kirjat ja klassikot hyllyssä tai lukulistalla. Sitten eri asia ovatko lukeneet niitä ja nauttineet tai kokeneet mitään, tai aikovatko lukeakaan. Kirja on kyllä kaunis sisustuselementtinäkin. Ja on kätevää, että kirjoja on heti ulottuvilla, jos tulee lukemisolo.

Tällä hetkellä minulla on kesken kirja, joka on hengästyttävän hyvä, mutta hyvin asiapitoinen ja mm ihmisoikeuksia koskeva, käsittelee asioita joista vaietaan edelleen, on kirjoitettu tavalla, jolla kukaan muu ei ole lähestynyt aihetta ja aika henkilökohtainenkin, joten oli pakko laittaa sivuun siksi aikaa, kun töissä tuli vähän vaativampi jakso. En tiedä voiko tuollaista sanoa “hyväksi”, kun sen lukeminen vaatii energiaa ja täytyy olla sopiva mielentila siihen.

Mutta minä ajattelen, että tottakai kirjallisuuttakin on eri tarkoituksiin, niinkuin vaikka ruokia ja ohjelmia. Jotkut on vain kuluttamiseen niinkuin peruspuuro, jotkut nautintoon, jotkut sivistykseen jne.

Mää luen tällä hetkellä Jack Fairweatherin Mies joka murtautui Auschwitziin -kirjaa. Vaikka oon lukenu paljon holokaustiin ja maailman sotiin liittyviä kirjoja, niin tätä on jotenkin poikkeuksellisen rankka lukea.

Huh, onneks huomenna on vapaapäivä. Oon kyllä niin sen tarpeessa. :grimacing:

Terveisiä pahvilaatikoiden keskeltä.
Vajaa viikko on tavarat olleet täällä uudella kämpällä ja vielä on kauhea kaaos. Vasta nyt tajuan kuinka paljon tavaraa mulla oikeasti on, tosin 18 vuotta asuin edellisessä osoitteessa niin onhan tuota kertynyt. :smiley:
Paikallisella roskalava-ryhmässä facebookissa olen lahjoittanut tavaraa pois; viimeisimpänä semmoset 45 palapeliä. Menivät kuin kuumille kiville. Suurin osa viime vuosituhannelta, jostain 80-90-luvuilta. Kummasti kelpasivat. :slight_smile:
Vielä on jokunen laatikko setvimättä ja osa keittiön kamoista hukassa, jos ens viikolla sit sais tän kämpän edes sen näköiseksi et täällä asuu joku suht siisti ihminen, eikä mikään hamsteri. :hamster:

Roskalava ryhmät on kyllä niin parhaita. Kun muutettiin Lappeenrannasta, niin kaikki sinne ilmoitetut jutut lähti kyllä käsistä ja nopeasti. :blush:

Tulee mieleen lyhyt yliopisto-opiskelu-urani englannin kielen parissa. Englannin kirjallisuuskurssin ensimmäisellä luennolla käytiin läpi, mitä kurssilla käsitellään. Kirjailijat olivat tyyliin luokkaa Toni Morrison ja Virginia Woolf. Eräs kurssilainen kertoikin lukeneensa Woolfin teoksia ja jotain muita sen tyylistä ja itse tunsin olevani silloin vähän väärässä paikassa. :sweat_smile: Taru sormusten herrasta olin lukenut englanniksi siihen mennessä ja aika paljon muuta kevyttä. Jännitin jokaista luentokertaa, ja olin helpottunut aina kun torstai oli ohi, mutta sitten aloin jännittää seuraavaa kertaa. :sweat_smile: Rämmin kuitenkin kurssin läpi hyvin arvosanoin. Muutenkin englannin opiskelu vaikutti aika ryppyotsaiselta yliopistossa ja vaativalta verrattuna muihin kieliin, toki tasokin oli ihan erilainen kuin muissa kielissä ja suurin osa oli huippuhyviä, mikä varmaan vaikutti vaadittavaan tasoon ja varsinkin natiiviopettajien suhtautumiseen. Englannin kielen opiskeluni jäi aika paljon siihen, ja hyväksiluetutin pakollisen yliopistoenglannin kurssini saksan perusopinnoilla (näin pystyi meillä tekemään).

Tänään on viimeinen lomapäivä ja vähän tuntuu nihkeältä ajatukselta töihinpaluu, varsinkin kun olen hakemassa uutta työpaikkaa. Huomasin nimittäin alani työpaikan Helsingistä ja hakemus lähtee ehdottomasti. Kesän alla oli työnhakujuttuja vireillä, mutta niistä ei valitettavasti tullut mitään.

Tsemppiä työnhakuun! :+1:

Joo, opiskelu on joskus yllättävänkin ryppyotsaista ja snobistista, varsinkin taide- ja kulttuurialalla. Englannin kielen yo-opinnoista en osaa sanoa mitään mutta pari kaveria jatkoi kirjallisuustieteen opintoihin ja samantyyppisiä havaintoja kertoivat sen puolen opiskeluista.

Olen menossa huomenna energiahoitoon pitkästä aikaa ja ennen hoitoa ehdin piipahtaa hoito-, ym. kiviä myyvässä liikkeessä. Mä olen aiemmin suhtautunut hoitaviin kiviin sillä tavoin skeptisen uteliaasti mutta sitten innostuin kokeilemaan paria kiveä yhden aiemman hoitosession aikana ja persikka vie, nehän toimivat! Mulla on jo mielessä ne kivet, jotka nyt aion näin alkuun hankkia mutta en sulje pois sitä vaihtoehtoa, että joskus vielä saattaisin hankkia niitä lisääkin.

@Riinka miten nuo hoitokivet auttavat energiahoidon aikana? Mitä niiden on tarkoitus tehdä?

Tosi väsynyt olo, vaikka työpäivä oli rauhallinen. Kukuin yli puolenyön, koska aloin lukea Te-Ping Chenin novellikokoelmaa Land of Big Numbers ja eka novelli imaisi mukaansa. Lyhyesti siis kokoelmassa on Kiinaan sijoittuvia, Kiinasta ja kiinalaisista kertovia novelleja. Bongasin Hesarista, johon oli yhteen juttuun koottu Barack Obaman suosittelemaa kesälukemista, ja hyvä niin, koska tarvitsen paikalliskirjaston kirjabingoon novellikokoelman. (Muut kohdat oon jo täyttänyt.) :books:

Se riippuu paljon kivestä. Jotkin kivet ovat ns. maadoittavia ja niitä voi käyttää esimerkiksi silloin, jos kaipaa vahvistusta omalle turvallisuuden tunteelle tai haluaa oppia pitämään jämäkämmin puolensa. Jotkin taas auttavat tietoisuuden laajentamisessa ja niitä voi käyttää vaikka meditoinnin yhteydessä. Joitain kiviä käytetään tunnepuolen ongelmien käsittelyyn, esimerkiksi ruusukvartsi on tyypillinen apulainen silloin, jos haluaa lohtua sydänsuruihin. Kiviä on lähestulkoon yhtä paljon kuin käyttötarkoituksiakin ja niitä varten voisi melkein avata oman soopansa :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hyppäys aiheeseen postcrossing.
Tuleeko muille kortteja ryppäissä? Minulle on tullut 15 korttia, jotka on lähetetty 19. tai 20. heinäkuuta. Edellinen rypäs tuli huhtikuussa. Itse ole lähettänyt maaillle kortteja tasaisen epätasaisesti.
Ennen osoite vapautui, kun saaja jossain päin maailmaa rekisteröi kortin, mutta nyt osoite lähtee monille ihmisille ryppäistä jonkun muun tilanteen myötä.

Mulle ainaki tulee juuri noin ryppäinä. Lähetin talven kortteja travel modessa ja erotus oli 50 korttia, kun aktivoin tilini. Silti mulle on sinä päivänä lähetetty 64 korttia. Kesäkuussa mun osoite ei oo ollu jaossa ollenkaan ja nyt heinäkuussa 19 korttia on lähteny matkalle vaikka pääsin heinäkuun alussa viimein tasalukuun jälleen. Nyt on 7 korttia enemmän saapuneissa kun lähetetyissä.
Lähettelen noin 2-4 korttia viikossa.

@anon24530384, tulee. Sain keväällä parhaimmillaan kahta rekisteröityä korttia vastaan 14 korttia kahta rekisteröityä korttia vastaan. Nyt laitoin kesän jälkeen tilin jälleen aktiiviseksi, saa nähdä, kuinka paljon kortteja saan päivässä. Tänään tuli kolme.

@anon24530384 Näkyy tulevan. Pitkiä aikoja hiljaista, vaikka lähetän tasaisesti muutaman kortin viikossa. Esimerkiksi eilen tuli kahdeksan korttia. Monta vuotta oli tauolla tämä harrastus mutta muistelisin että alkuaikoina homma toimi tasaisemmin lähetettyjen ja saapuvien korttien kanssa.

Minä olen huono vastaamaan, koska en kauheasti tarkkaile milloin osoitteet on annettu.
Sinunkin kortit @anon24530384 näyttää äkkiä vilkaistuna tulleen noin kymmenenä erinä päivänä. Mitä väliä silloin on sillä, milloin osoite on annettu?

Minusta aina on ollut jotain kummastelua ja jopa valitusta näistä määristä :grinning_face_with_smiling_eyes: en tarkoita vain omaa Postcrossaus-aikaani, vaan niitä alkuvuosiakin, kun mietin liittyisinkö, ja siksi en liittynytkään heti, kun toiset valittivat, että kortteja ei tule, ja toiset, että niitä tulee kymmenittäin liikaa.

Minä pidän tosi harvoin inactivena, ja tuntuu, että kortteja tulee mukavan tasaisesti. Ehkä se onkin se juttu :slight_smile: vaikka joskus en kerkeäkään kirjoittamaan, niin en sen vuoksi tee muutoksia, eri asia sitten jos muuttaisin tms.

Minä ihmettelen tätä, että minulla on matkalla 43 korttia! Koskaan ei ole ollut näin monta!
Tuntuu, että kun 20 on matkalla, alkaa niitä mennä perillekin. Että nyt jos tuosta joku USA-kone laskeutuu ja kaikki menee perille yhtäaikaa, niin minulla on hetkessä aika monta enemmän lähetettyjä. Kuinkahan monesti minun osoite silloin menisi jakoon :laughing: :flushed:

Mutta siis järjellä ajateltuna, vaikka ennen olisikin osoite mennyt jakoon vain ja ainoastaan silloin, kun kortti menee perille, ja se olisi annettu yhdelle, jotain vikaa siinä on ollut, koska en usko, että ana&paulo olisivat niin tyhmiä, että muuttaisivat toimivan systeemin.

Minä sain muuten eilen kortin, joka oli lähetetty huhtikuun alussa.
Ja mietin just tätä, että sehän on ollut erääntynyt, ja minun osoite mennyt jakoon uudelleen. Mutta ehkäpä niitä katsotaankin etukäteen, että tuon korteista se ja se prosentti näyttää erääntyvän, joten sen verran enemmän osoite menee jo valmiiksi jakoon. Eli jos tuo olisi ollut vastakortti minun ainoaan lähettämääni, niin aika pitkään olisin saanut odottaa.

Nykyään tuolla ei ole niin väliä mulle, mutta silloin kun lähettelin pelkästään noita virallisia, niin oli aika tylsää, ku ensin tuli monta korttia päivässä pari kolme päivää ja sitten on kuukauden tauko kokonaan, kunnes taas tuli monta korttia päivässä pari päivää ja taas odottelemaan milloin korttitulva tulee taas.

Mutta eikö tuo ole aivan tyypillistä postiharrastuksessa, että välillä tulee postia ja välillä ei, ja varsinkin tässä, kun ei voi tietää mistä se kortti tulee.

Minulle tuli kahtena päivänä iso pino kortteja. Päätin vastata niihin vähitellen, jotta viitsin vastata muutakin kuin kiittää.
Jarruttaessani vastauksia mietin sitäkin, että joku odottaa epätoivoisesti ensimmäisten korttiensa perille pääsyä, mutta joukossa ei tainnut sellaisia olla kuin yksi.

Aijaa, ok :grin:

Vaikuttaakohan tuo siihen tapaan, miten osoitteita jaetaan? Katsotaan, että jos tuolle menee sen ja sen verran kortteja, ne vaikuttavat jakautuvan monelle eri päivälle. No, tuskinpa, kun osoitteet on aina niin eri paikoista.

Todennäköisempää on joka tapauksessa, että korttien saapuminen jakaantuu edes vähän epätasaisesti, kuin että ne tulisivat tasaisesti. Varsinkin kun kortteja voidaan rekisteröidä jokainen päivä, mutta itse voi saada vain noin 16 päivänä kuussa.

Mutta taisin jo vanhallakin foorumilla miettiä, että olisi mielenkiintoista pitää esim. vuoden ajan kahta rinnakkaista versiota, jossa toisessa olisi se kortti vs kortti, ja toisessa nykysysteemi, ja kumman käyttäjät olisivat tyytyväisempiä :slight_smile: ja kumpi versio yleensäkin olisi sujuvampi.

Mutta minun piti nuista kivistäkin kysyä, eli @Riinka :slight_smile:
minä olin täällä yhdessä liikkeessä, missä on nuita kiviä, ja joku nainen siinä vähän ikävään sävyyn huomautti seuralaiselleen, että kivet on hiottuja, eikä saisi olla, koska ne ei toimi.
(Jännä, koska yhdellä tutulla on kaunis “halkaistu” kivi, jota on myös hiottu ja ilmeisesti lakattu, ja minulle tulee olo, että kivi on tukittu/tukossa (vaikka sen on varmaan tarkoitus olla vain sievä), enkä ole ollenkaan näihin perehtynyt.)
Mutta että onko sinulle väliä tai huomaatko eroa?

@xxxyyy en ole huomannut eroa muuten kuin siinä mielessä, että hiotun kiven välittämä energia on lempeämpää ja tasaisempaa kun taas raakakivet ovat monesti varsinaisia “energiapommeja”. Mulla on ametisti raakakivi enkä kovin pitkiä aikoja pysty sen kanssa hommailemaan, koska se on energioiltaan niin vahva, että mulla tulee pidemmässä käytössä pää kipeäksi sen kanssa :joy: Molemmat ovat siis toimivia ja riippuu omista mieltymyksistä, kumpaa haluaa käyttää. Rouva taisi haluta vain päteä ja leikkiä asiantuntijaa. Korukivet ovat käsittääkseni asia erikseen mutta hoitokivien kohdalla kiven muodolla ja käsittelyllä ei pitäisi olla sen suurempaa väliä.

Täällä olisi viikonloppuna koiranäyttely :heart: mutta perjantaina astuvat voimaan kokoontumisrajoitukset ja ulkotilaisuuksissa raja menee 50 hengessä. Tästä on aikaa, kun koiranäyttelyssä viimeksi kävin mutta muistelen, että kyllä siellä oli jo ihan päivän alkupuolellakin enemmän kuin 50 ihmistä paikan päällä. Pitää sitten tyytyä bongailemaan vuffeja lenkillä (tai mennä stalkkaamaan koirapuiston liepeille), jos näyttely joudutaan perumaan :pleading_face: