TERVETULOA! Kysymyksiä ja vastauksia

Hei! Nyt kaipaan neuvoja ja kommentteja. Haluan tehdä myös sellaisen “korttikansion” nettiin. Rekisteröidyin zoneramaan ja sainkin sinne siirrettyä muutaman kuvan. Laitan tähän linkin sinne. Näettekö siellä mitään? :sweat_smile:
kortit | Zonerama.com
Kaikki neuvot ovat tarpeen ja hyödyllisiä. Opiskelu jatkuu. Täytyy vielä harjoitella kansioiden luomista yms. Ja ehkä jotain tietoturvajuttuja?
Olen kiitollinen vinkeistä. :pray:

Mulle näkyy neljä kuvaa. :blush: Muita vinkkejä en osaa antaa, kun en oo koskaan käyttäny Zoneramaa. :face_with_hand_over_mouth:

Neljä siellä pitikin olla. Hyvä juttu :upside_down_face:
Voipi olla aika “kökkö” kansio ens alkuun :joy: mutta eiköhän tää tästä.

Nyt huomasin myös, että yksityisviesteissä lähettämispainikkeessa lukee “message” kun julkisessa lukee “reply”.

En tiedä miten en ole tuota eroa ollenkaan aiemmin huomannut.

Hei1
Tämä ei ole ihan foorumin asia, mutta kirjoitan kuitenkin. Olen vaihdellut pari kolme vuotta kortteja ja pieniä lahjoja venäläisen postcrossaajan kanssa. Kun postcrossingissa katkaistiin osoitteiden saaminen Venäjän ja Suomen välillä, niin käsitin, ettei sinne muutenkaan posti kulje. Nyt selvisi, että Postin omat rajoitukset koskevat vain pikakirjeitä yms.
Postcrossingystäväni lähetti maaliskuussa viestin, ettei nyt voi lähettää minulle syntymäpäivälahjaa (ja mielessäni olin tyytyväinen, ettei minunkaan tarvitse keksiä hänelle, kun se on aina haasteellista). Seuraavan kerran kuulin hänestä eilen, hän oli postcrossajien tilejä katsoessaan huomannut, ettei suomalaisten ja venäläisten kesken jaeta osoitteita ja kyseli minulta selitystä. Nyt mietin, miten tähän kohteliaasti vastaan., PC-sivustolla näin jonkun uutisen aikanaan, mutta löytyykö se vielä jostain (miel. englannikielisenä)? Entä onko kellään tietoa, onko jossain muissa maissa tehty samanlaisia rajoituksia?

Tässä on linkki Postin sivulle:

https://www.posti.fi/en/customer-support/news-releases/posti-is-suspending-letter-and-parcel-traffic-to-russia-and-belarus

Monissa muissa maissa on sama rajoitus.
Tässä ketjussa on Venäjään ja Ukrainaan lähettämisestä:

Edit. ja tässä ketjussa yritetään pitää aina ajantasaiset tiedot:

Suomen Posti tosiaan jäädytti pikapostiliikenteen Venäjälle 15.3. lähtien, mutta se laajentui 11.4. koskemaan kaikkea postia (kirjeitä, kortteja ja paketteja).

Suomi ei ole ainoa, on paljon muitakin maita, mistä ei voi lähettää Venäjälle. Postcrossingissa eniten kortteja lähettävien maiden listasta tässä on ruksilla merkitty ne missä ei saa Venäjän osoitteita:

Germany
:x:USA
Netherlands
:x:Finland
China
:x:Taiwan
Belarus
Czech Republic
Japan
:x:Ukraine
:x:Poland
United Kingdom
France
:x:Canada

Kiitos tiedoista @S_Tuulia ja @Silpa

En löytänyt erikseen Tapahtuma-ketjua, joten kysyn täällä. :wink:
Suunnittelin jo vähän reissua Hämeenlinnaan Korttien tarinat- tapahtumaan. Jossain olin näkevinäni, että järjestetään syyskuussa. Nyt en löytänyt mistään. Korttien tarinat- sivuilla oli päivämäärä 15.4.2023. Olisikohan peruuntunut tai siirtynyt jostain syystä?

@maura Tapahtuma on tosiaan siirretty huhtikuulle. Kuulemma liian vähän näytteilleasettajia ilmoittautunut mukaan syyskuulle (koronan pelossa), joten siksi siirretty.

Ok. Kiitos tiedosta. @ravishing :slightly_smiling_face:
Yritän sitten keväällä.

Hei!
Onko teillä kokemusta käyttäjänimen vaihdosta? Sehän on kaksi kertaa kaikkiaan mahdollista tehdä ja ohjeessa vakuutetaan, että toimisi ihan OK. Oma käyttäjänimeni tuli valittua hetken huumassa aloittaessani crossailun, mutta minua kutsutaan yleisesti lyhyemmällä tavalla. Kuulisin mielelläni kokemuksia.

Minä vaihdoin n. 4 vuoden jälkeen silpa → Silpa :smiley: Tiedän useampia, jotka ovat vaihtaneet ihan erilaiseen. Vanha säilyy siellä taustalla aika pitkäänkin vielä niin, että jos kirjoittaa sen, niin kääntyy uuteen nimeen. Tämä varmaan siksi, ettei heti voi kukaan ottaa sitä vanhaa nimimerkkiä.

Minä vaihdoin myös, koska tuntui oudolta, että virallisella puolella oudot ihmiset kutsui minua tuttujen käyttämällä nimellä. Nyt sitten osa kirjoittaa “Hello S_Tuulia” :roll_eyes:

En tykkää tästäkään, ja luulin, että minulla olisi enää yksi vaihto jäljellä, niin nyt näyttäisi olevankin kaksi.

Mutta tuo, että vanha nimi olisi jonkun aikaa vielä “minun”, selittäisi sen, että kun rekisteröidyin, minun nimeni oli varattu, mutta enää ei ole, eli sen nimistä jäsentä ei ole.

Ihmettelen mitä teen väärin kun en ikinä onnistu vastaamaan muiden kommentteihin. Kun kohdistan kommentin jollekulle nuolen osoittamasta kohdasta niin se ei toimi oikeastaan ikinä. Onko muut huomanneet samaa? Nykyään en viitsi edes yrittää vaan käytän mieluummin @.

Onnistuukohan…

Näytti onnistuvan. Mun mielestä se on aika satunnaista onnistuuko vai ei. :thinking: En tiedä onnistuiko tämä. Ei aikanaan näytä siltä vaikka vastasin sulle nuolesta.

Jos vastaat juuri edellä kirjoittaneelle, on aivan sama, käytätkö harmaata vastaa-nuolta oikeassa reunassa vai sinisellä pohjalla olevaa valkoista vastaa-nuolta ketjun lopussa. Jos sen sijaan vastaat keskelle ketjua jollekulle, niin kannattaa käyttää harmaata vastausnuolta. Silloin vastauksesi linkittyy juuri tuon henkilön tekstiin. Sen sijaan @ -merkkiä käyttäessäsi vastaus menee ko. henkilön henkilökohtaiseen postilaatikkoon, jos olen ymmärtänyt oikein.

1 Like

@ merkin käyttäminen ei automaattisesti lähetä viestiä kyseisen henkilön postilaatikkoon. Se vain tägää/merkitsee henkilön esim. @kotona ja tästä tulee ilmoitus, mikä on siis eri asia kuin postilaatikkoviesti täällä foorumilla.

Juuri niin kuin @kotona kirjoitti, että jos vastaa ketjussa johonkin aikaisempaan viestiin kuin juuri siihen viimeiseen, niin silloin linkitys näkyy tässä vastausviestissä. Minä siis klikkasin @ritvapeltola’n viestissä sitä harmaata nuolta Vastaa. Ja nyt se näkyy tässä tuossa oikeassa kulmassa, että kenen viestiä olen kommentoinut.