PostNL NEDERLAND 2024 - Postzegels (Stamps) - actuele prijzen, informatie en vragen

Goedemorgen,

Willen jullie rekening houden met de forumregels? :wink:

Gebruik het forum niet om reclame te maken voor een bedrijf of iets commercieels.

https://community.postcrossing.com/guidelines

Donā€™t use the forum to advertise a business or anything commercial.

A post was merged into an existing topic: TALK in ENGLISH - Visitors Corner - 2024

Ja echt balen dat het 1 juli weer omhoog gaat zeg :frowning:
Moet voor die tijd nog snel de zegels van postzegels met korting opmaken denk ik ,aangezien ik anders te weinig plak.
Maar goed dat postcrossing bestaat, anders zou het helemaal mega duur zijn lijkt me. Wij houden het nog een beetje in stand.

Dat wel, maar de meeste postcrossers vinden dat geloof ik wel leuk om te krijgen hoor. Plus ik zie de postzegels dan als versiering en probeer die aan te laten sluiten op hun wishlist.

Ik heb laatst een hoop oudere postzegels overgenomen waaronder veel europa 1 en wereld 1 zegels. Zijn de europa 1 zegels geldig voor alle europese landen of alleen voor de EU landen? Mijn man moet nu bijvoorbeeld een kaartje sturen naar Belarus. Kan hij daar dan een europa 1 postzegel voor gebruiken?

Oude zegels met aanduiding Europa zijn te gebruiken voor geografisch Europa, waarbij Rusland en Turkije (liggen in 2 continenten) in zijn geheel bij Europa worden gerekend. Dus ook Witrusland.
Oude zegels met aanduiding Wereld zijn te gebruiken voor alle landen buiten Nederland.

1 Like

@venusmaneater De priorityzegel is niet verplicht maar geeft je poststuk voorrang. Op de sorteermachine worden de prioritystickers herkend en worden de poststukken direct op een buitenland lopende sorteer band geplaatst. Zonder sticker blijft je kaart mogelijk op de binnenland band en valt uiteindelijk op het eind in een vergaarbak. Wordt na uitzoeken op de buitenland band gestort. Inmiddels kan de postzak naar bv Australiƫ al onderweg zijn en bij wekelijkse vluchten duurt het dan een weekje extra.
Vooral met covid waren er veel vluchten uitgevallen en nu nog steeds is er weinig vliegverkeer naar bv RU of BY.

Als je ergens een penpal hebt zou je het kunnen testen door 2 kaarten te versturen, 1 met en 1 zonder prioritysticker.

1 Like

Vraagje over de nieuwe tarieven: zoals ik het nieuws lees heeft het zin om snel nog even een lading (internationale) zegels te kopen, klopt mijn aanname?

@tastyhuman Ja vanaf 1 juli stijgen de postzegels met 5 cent

Is het ook mogelijk om Duitse postzegels op NL kaarten te doen en vanuit NL te versturen? Of is dat niet geldig dan?

Beste @Magnolia7777,

Hieronder meer informatie.
Dit is niet toegestaan.
Als jij post vanuit Nederland naar Duitsland wilt versturen moet je de internationale postzegel gebruiken of de postzegelcode

Op een brief of kaart naar het buitenland plak je de internationale postzegel . Voor bestemmingen wereldwijd kun je ook een postzegelcode gebruiken. Post met de internationale postzegel doe je gewoon in onze oranje brievenbussen of je geeft het af bij een PostNL-punt

Ik had het niet specifiek over naar Duitsland te versturen :wink: .Gewoon elk land. Aangezien ik vermoed dat de postzegels in Duitsland goedkoper zijn, was het een mooie optie geweest als het had gemogen. Helaas dus ā€¦ jammer.

Bedankt voor jouw toelichting.
Dit zal ook duidelijker zijn voor leden die dit inderdaad doen, zeker als men dicht bij de grens woont.
Maar om nu vanuit Friesland naar de grens te reizen om de kaarten te versturen naar Duitsland. :thinking:

Ik woon in Groningen, ik doe dit niet.
(En ik ga regelmatig naar Duitsland.)

Nee das te ver idd haha. Maar mn oom gaat wel eens naar DE, dus dan zou die wat postzegels voor mij kunnen kopen dacht ik :wink: . Maar dat gaat niet op dus helaas.

op Marktplaats staan altijd heel veel postfrisse NL euro postzegels te koopā€¦ (met de vellen met ā€œzelfklevendenā€ met een 1 er op, moet je oppassenā€¦ veel daarvan komen uit China ā€¦zijn dan vervalsingen). ik koop mijn postzegels altijd met zoā€™n 50 tot 60 procent korting, scheelt veel geld