Postimaksu maksettu kaikkiin maihin (tai sitten ei?) VANHAT MAKSIKORTIT

Hei!

Mulla on jemmoissa vanhoja maksikortteja, joissa merkintä “postimaksu maksettu kaikkiin maihin”.
Meidän tuppukylän postitiskillä eivät osanneet sanoa niiden käytöstä oikein juuta eikä jaata, neuvoivat tiedustelemaan asiakaspalvelusta. Palvelupuhelimessa pyydettiin lähettämään kuvia ja näin tehtyäni
sain s-postiin vastauksen, jonka mukaan kortit eivät olisi enää sellaisenaan lähetettävissä ilman
lisämerkkiä. Ymmärtäisin tämän mikäli kyseessä olisivat markka-aikaiset maksikortit markka-arvoisilla
merkeillä varustettuna, mutta kyse on euro-ajan merkeistä. Pyysin perusteluja, mutta sain vielä
epämääräisemmän vastauksen: Posti ei kuulemma vastaa ko. lähetysten perille menosta
(ei tietääksen vastaa muutenkaan…) vaan lähettäjä lähettää omalla vastuullaan :slight_smile:

Kuulostaa kovin dramaattiselta ja ajattelinkin kysyä oletteko ottaneet tämänkaltaista valtavaa riskiä
ja uskaltautuneet lähettämään maksikortteja (joissa merkintä postimaksu maksettu kaikkiin maihin)
ilman normaaliin postitukseen tarkoitettua merkkiä lisänä? :grinning:

Kyllä menevät perille ilman lisämaksua, myös markka-ajan maksit, joissa lukee postimaksu maksettu kaikkiin maihin. Omalla kohdalla on aina toiminut. Kun lukee, että postimaksu on maksettu, niin silloin se on ja piste. :wink: Näen lisämaksun vänkäämisen samanlaisena petoksena, jos Posti yhtäkkiä päättäisikin, että ikimerkki ei aina kelpaakaan.

4 Likes

Kiitos vastauksesta @Regndroppar !
Jonkin asteisena sopimusrikkomuksena minäkin näkisin ko. tilanteen.
Hivenen arveluttavaa on myös se, että puhutaan harhaan johtavasti erikseen kotimaan- ja
ulkomaan merkeistä…

Mulla ei ole kokemusta maksikorteista, mutta olen lähettänyt muita kortteja joissa lukee “postimaksu maksettu kaikkiin maihin”. Totta kai ne ovat käyttökelpoisia ilman mitään lisämaksuja! Erikoista edes väittää muuta. Olen maksanut postimaksun silloin kun olen ostanut kortin. Sinuna todellakin lähettäisin ne.

2 Likes

Kiitos vastauksesta myös sinulle @ravishing :slight_smile:
Ja aion todellakin lähettää ilman lisämerkkejä!

2 Likes

Mää äkkiseltään muistelen, että olisin tässä vuoden sisällä lähettänyt nelisen korttia 90-luvulta (kai?), joissa oli tuo postimaksu maksettu -merkintä ja kaikki ovat menneet perille. :blush:

1 Like

Kiitos tiedosta @nnniiina :slight_smile:
Lähetitkö muuten ulkomaille vai kotimaan postina nämä mainitsemasi?

Ulkomaille ovat kaikki menneet. Yhdysvaltoihin, Etelä-Koreaan ja Ranskaan. Yhden määränpäätä en muista. :sweat_smile:

1 Like

Minullakin on mennyt perille. Jätän aina sen alueen mahdollisimman selvästi tyhjäksi, jotta näkee ettei se ole vain paikka johon postimaksu kuuluisi liimata. (Mutta on myös maksikortteja, joissa viestipuolen postimaksumerkintä on leimattu. Näihin olen lisännyt merkin.)

Pidän näitä samantyyppisinä kuin esim. Helposti-kuori. Maksikortithan on kai vielä Postin valmistamia ja kun tosiaan vanhat ikimerkitkin käyvät, miksei nämä kävisi.

Ainoa ongelma on minulla kaupasta ostettujen postimaksi maksettu -korttien kanssa, ja näissäkin vain Saksaan. Voi toki olla huonoa tuuria, mutta enää en lähetä Saksaan sellaisia kortteja. (Aluksi jopa epäilin vähän saajaa, koska hän kertoi pitävänsä postimerkeistä, enkä muistanut sen kuin vasta osoitteen kirjoitettuani.)

1 Like

Kiitos vastauksesta @xxxyyy :slight_smile:
Nämä mun kortit on nimenomaan Postin virallisia maksikortteja, joten sitä suuremmalla syyllä
olenkin ihmetellyt heidän kommentointiaan. Kysymyksessähän pitäisi tosiaan olla ikään kuin “ikikortti”.

@Wildurf tämä on tärkeää huomata, että jos postimaksumerkintä on leimalla mitätöity, niin silloin toki tarvitsee postimerkin. Itse oon leimatut maksit laittanut kuoressa. :slight_smile: :email:

1 Like

Totta töriset @Regndroppar :slight_smile:
Mulla on sekä leimalla mitätöityjä että mitätöimättömiä makseja.
Jo mitätöityjen suhteen aionkin toimia samoin kuin sinä eli
kuoressa laitan matkaan. Ja olen jo laittanutkin.

1 Like