PostNL NEDERLAND 2024 - Postzegels (Stamps) - actuele prijzen, informatie en vragen

PostNL Tarieven 2024

Wat wijzigt er?

Postzegel

:exclamation: Het basistarief voor brieven/kaarten binnen Nederland = € 1,09

:exclamation: Het basistarief voor de postzegel ‘Internationaal 1 = € 1,75

1 Like

PORTO KOSTEN PostNL

Heb je een kaart ontvangen van PostNL m.b.t. portokosten?
Je kunt inloggen bij PostNL en dan zie je meer informatie/gegevens.

Ik frankeer gewoon wel aan de voorkant en plak niet extra aan de achterkant. soms een gebruikte postzegel of soms een ouder gulden postzegel. En ze komen aan :wink:

1 Like

Ik heb ook wel eens kaarten op deze manier verzonden om inderdaad een leuke maxi kaart te versturen .( Nederland en Internationaal )
Ik heb PostNL gevraagd of de zegel op de voorkant van de kaart mag worden geplakt , het antwoord was: “Nee”.
N.a.v. het antwoord heb ik de bijpassende postzegel op de voorkant geplakt (zelfs met lijm)en een "normale zegel” met waarde 1 op de achterkant geplakt.

De kaarten zijn wel bezorgd maar de mooie zegels, geplakt op de voorkant, zijn "verdwenen” tijdens het verzenden.
Of dit nu door de sorteermachines komt, geen idee.
Ik heb ook afbeeldingen ontvangen van de personen die de kaart hebben ontvangen.
De zegels, geplakt op de voorkant, zijn inderdaad verdwenen .

Ik probeer het niet weer. (Of ik verzend de kaart in een envelop naar de echte maxi- kaart liefhebbers.)

Hallo postcrossing-vrienden!

Wellicht is dit heel oud nieuws, of kan ik er iemand blij mee maken.
Ik vond het in het begin zelf nogal zoeken naar ‘leuke’ postzegels.
Over het algemeen is er in Nederland (geloof ik) nogal weinig keuze als het gaat om de internationale postzegels. (De enige manier toch?)
Tot ik deze week postzegels via de website van PostNL ging bestellen:

Je kunt je eigen internationale postzegels ontwerpen!!

Ik vind het helemaal tof!
Veel plezier voor jullie die dit nog niet wisten!
Happy postcrossing :purple_heart:

Link:
https://shop.postnl.nl/persoonlijke-postzegel-nederland-1

5 Likes

Ik kan niet zien hoeveel zegels je per vel krijgt, maar volgens mij zijn ze zo nog duurder dan de normale zegels…
Zelf koop ik vaak oude internationale zegels, ook leuk en veel meer keuze!

Je kunt ook twee Nederland 1 zegels op je kaartje plakken, samen met een priority zegel, ik doe het weleens voor postzegel liefhebbers, maar het is wel wat duurder dan internationale zegels. Sommige mensen gebruiken ook wel oudere zegels waar nog een bedrag opstaat om tot de juiste frankering te komen.

1 Like

Mijn kaarten zien er nu zo uit omdat ik mijn €0.39 zegels nog moet opmaken en PostNL alleen nog maar 5 cent bijplakzegels had :sweat_smile::joy:

3 Likes

Wat grappig! Ik zie Paddepoel en de Wijert. Dat zijn wijken in Groningen.

1 Like

je kan ook 2 €0,39 zegels combineren met 2 €0,44 zegels.

Hoi mede-Nederlanders! :heart:

Vanaf 1 januari 2023 wordt het tarief van een internationale postzegel verhoogd naar €1,65

Dat is begrijpelijk, maar ontzettend onhandig (!) voor iedereen die net als ik altijd een combinaties plakte van die leuke oude 0,39 / 0,59 / etc postzegeltjes.

Ik heb zitten rekenen en rekenen maar kom bijna nooit op een fijne combinatie die niet veel te veel is of te weinig om te kunnen bijplakken.
Het leukste is als je maximaal 4 zegels hoeft te plakken want anders is er bijna geen ruimte meer over om te schrijven.

Naja, kortom…
Hoe gaan jullie dit doen?
Toch maar alle oude opmaken en verder gaan met enkel en alleen internationale moderne zegels?

Lieve groetjes
Roosmarijn

1 Like

Goeie vraag! Heb net weer een hele bestelling van oude zegels gedaan.
2 x 0.39 + 2 x 0.44 = €1.66. Dat zou dus een mooie combi zijn denk ik.

In ieder geval ook 'n goed idee om internationale zegels in te slaan voor de prijsverhoging.

4 Likes

Oja, was de 0,44 vergeten, goeie!!

Ik heb net voor het eerst een paar van dit soort zegels besteld, maar door de nieuwe prijzen vanaf Januari maak ik inderdaad eerst even deze op. Ik hoop dat als een een andere combinatie komt, dat het inderdaad bij maximaal 4 zegels plakken blijft, al is dat soms al best veel hahahaha. Maar ze zijn wel heel leuk om te gebruiken :smiley:

1 Like

Er zijn ook postzegels met hogere waarden zoals 59 cent en 88 cent? Zoiets staat mij namelijk vaag bij van vorige postzegel combinaties. Die van 88 waren dan voor post tm 50 gram.

Ik heb bepaalde ansichtkaarten waar ik makkelijk 6 postzegels kwijt kan en gewoon kan schrijven. Deze zijn gewoon breder/hoger dan gewone ansichtkaarten.

Bij een gewone ansichtkaart gebruik ik meestal de saaie internationale postzegels en een enkele keer een combinatie van kleine postzegels. Maar in mijn huidige combinaties zitten kerstpostzegels en die zijn een gewone maat, dus dat werkt niet lekker.

Beste combinatie die ik heb gevonden:
1 postzegel waarde 1 (1,01 eur)
1 oude postzegel 59 ct (met priority labeltje!)
1 bijplakzegel 5 ct
Samen 1,65 eur, dus precies genoeg.

3 Likes

Jammer dat het niet met slechts 5 cent omhoog gaat, 10 cent in 1 keer is best veel, maar idd begrijpelijk. Tijd om internationale postzegels in te slaan, zeker via postzegels met korting, want dan krijg je extra korting haha. Niet dat ik niet allang meer dan genoeg postzegels heb… moet nu wel mijn oude zegel combinaties gauw opmaken.

1 Like

Hallo, hier een vraag van een beginnende postcrosser over postzegels.
Ik verstuur tot nu toe kaarten met alleen van die saaie internationale zegels.
Ik lees op het forum over het bijplakken van postzegels. Maar hoe werkt dat dan? Mag je dus toch wel ook ‘gewone’ (binnenlandse) zegels plakken?
Maar hoe weet ik dan hoeveel ik moet bijplakken?
Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk.
Groeten,
— Bert

Zolang je maar 1,65 euro aan zegels plakt naar het buitenland is het goed.
Omdat er niet zoveel internationele zegels zijn (via collectclub zijn er wel een aantal te koop), gebruik ik vaak een NL1 zegel met daarbij wat oudere zegels twv 64 cent.
Die kan je bijvoorbeeld op marktplaats kopen.
Een andere mogelijkheid is via postzegelsmetkorting. Die bieden combinaties aan met de juiste waarde.
Bijplakzegels zijn zegels met een waarde van 2, 3 of 5 cent. Door die te gebruiken is er goed te combineren tot de juiste waarde.
Je mag alle zegels waar een waarde in euro centen of de aanduiding NL1, Internationaal, December op staat gebruiken.

Aangezien het oude topic gesloten is, deel ik graag nog een keer de twee sites die ik gebruik om postzegels in te slaan. Beiden goedkoper dan direct bij PostNL.

Postzegels met korting (https://www.postzegelsmetkorting.nl), daar kun je setjes internationale postzegels kopen en de ‘internationaal 1’ zegels.
Zelf bestel ik daar meestal de ‘Internationaal 1’ zegels en in de opmerkingen zet ik dan ‘graag verschillende zegels, Wereld 1 en Europa 1 ook welkom’ en dan komt er meestal een leuke set.
Bestel je er setjes, dan krijg je een zakje met instructies, priority stickers en losse eurozegels. Die zegels moet je samen op je kaart plakken tot je het huidige tarief haalt.

FQ Stamps (https://www.fqstamps.nl), gericht op de verzamelaar, een iets moeilijkere website om je weg in te vinden. Linksonder zit een zoekveld, soms hebben ze de oude Postcrossing zegels (2011 en 2016), dus check dat even. Anders kies ik links de frankeerzegels en dan zoek ik naar eurozegels internationaal. Op dit moment kun je nog zegels internationaal 1 vinden voor 1,55 of minder per stuk.
Je kunt hier kiezen bij het afrekenen: gewoon bestellen en dan krijg je een setje oude postzegels cadeau, of gebruik kortingscode ‘korting’ voor 8% korting op je bestelling (maar dan krijg je geen extra zegels).

Je kunt ook op marktplaats op zoek gaan naar postzegels of zelf je oude zegels gebruiken. Zolang het maar eurozegels zijn en ze samen tot het huidige frankeertarief komen.

NB bij postzegels met een waarde zoals 44+19 is die zegel 44 eurocent waard, de +19 betekent dat bij de aanschaf 19 cent naar een goed doel is gegaan (kinderpostzegels).

5 Likes