PostNL NEDERLAND 2024 - Postzegels (Stamps) - actuele prijzen, informatie en vragen

Oja, was de 0,44 vergeten, goeie!!

Ik heb net voor het eerst een paar van dit soort zegels besteld, maar door de nieuwe prijzen vanaf Januari maak ik inderdaad eerst even deze op. Ik hoop dat als een een andere combinatie komt, dat het inderdaad bij maximaal 4 zegels plakken blijft, al is dat soms al best veel hahahaha. Maar ze zijn wel heel leuk om te gebruiken :smiley:

1 Like

Er zijn ook postzegels met hogere waarden zoals 59 cent en 88 cent? Zoiets staat mij namelijk vaag bij van vorige postzegel combinaties. Die van 88 waren dan voor post tm 50 gram.

Ik heb bepaalde ansichtkaarten waar ik makkelijk 6 postzegels kwijt kan en gewoon kan schrijven. Deze zijn gewoon breder/hoger dan gewone ansichtkaarten.

Bij een gewone ansichtkaart gebruik ik meestal de saaie internationale postzegels en een enkele keer een combinatie van kleine postzegels. Maar in mijn huidige combinaties zitten kerstpostzegels en die zijn een gewone maat, dus dat werkt niet lekker.

Beste combinatie die ik heb gevonden:
1 postzegel waarde 1 (1,01 eur)
1 oude postzegel 59 ct (met priority labeltje!)
1 bijplakzegel 5 ct
Samen 1,65 eur, dus precies genoeg.

3 Likes

Jammer dat het niet met slechts 5 cent omhoog gaat, 10 cent in 1 keer is best veel, maar idd begrijpelijk. Tijd om internationale postzegels in te slaan, zeker via postzegels met korting, want dan krijg je extra korting haha. Niet dat ik niet allang meer dan genoeg postzegels heb… moet nu wel mijn oude zegel combinaties gauw opmaken.

1 Like

Hallo, hier een vraag van een beginnende postcrosser over postzegels.
Ik verstuur tot nu toe kaarten met alleen van die saaie internationale zegels.
Ik lees op het forum over het bijplakken van postzegels. Maar hoe werkt dat dan? Mag je dus toch wel ook ‘gewone’ (binnenlandse) zegels plakken?
Maar hoe weet ik dan hoeveel ik moet bijplakken?
Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk.
Groeten,
— Bert

Zolang je maar 1,65 euro aan zegels plakt naar het buitenland is het goed.
Omdat er niet zoveel internationele zegels zijn (via collectclub zijn er wel een aantal te koop), gebruik ik vaak een NL1 zegel met daarbij wat oudere zegels twv 64 cent.
Die kan je bijvoorbeeld op marktplaats kopen.
Een andere mogelijkheid is via postzegelsmetkorting. Die bieden combinaties aan met de juiste waarde.
Bijplakzegels zijn zegels met een waarde van 2, 3 of 5 cent. Door die te gebruiken is er goed te combineren tot de juiste waarde.
Je mag alle zegels waar een waarde in euro centen of de aanduiding NL1, Internationaal, December op staat gebruiken.

Aangezien het oude topic gesloten is, deel ik graag nog een keer de twee sites die ik gebruik om postzegels in te slaan. Beiden goedkoper dan direct bij PostNL.

Postzegels met korting (https://www.postzegelsmetkorting.nl), daar kun je setjes internationale postzegels kopen en de ‘internationaal 1’ zegels.
Zelf bestel ik daar meestal de ‘Internationaal 1’ zegels en in de opmerkingen zet ik dan ‘graag verschillende zegels, Wereld 1 en Europa 1 ook welkom’ en dan komt er meestal een leuke set.
Bestel je er setjes, dan krijg je een zakje met instructies, priority stickers en losse eurozegels. Die zegels moet je samen op je kaart plakken tot je het huidige tarief haalt.

FQ Stamps (https://www.fqstamps.nl), gericht op de verzamelaar, een iets moeilijkere website om je weg in te vinden. Linksonder zit een zoekveld, soms hebben ze de oude Postcrossing zegels (2011 en 2016), dus check dat even. Anders kies ik links de frankeerzegels en dan zoek ik naar eurozegels internationaal. Op dit moment kun je nog zegels internationaal 1 vinden voor 1,55 of minder per stuk.
Je kunt hier kiezen bij het afrekenen: gewoon bestellen en dan krijg je een setje oude postzegels cadeau, of gebruik kortingscode ‘korting’ voor 8% korting op je bestelling (maar dan krijg je geen extra zegels).

Je kunt ook op marktplaats op zoek gaan naar postzegels of zelf je oude zegels gebruiken. Zolang het maar eurozegels zijn en ze samen tot het huidige frankeertarief komen.

NB bij postzegels met een waarde zoals 44+19 is die zegel 44 eurocent waard, de +19 betekent dat bij de aanschaf 19 cent naar een goed doel is gegaan (kinderpostzegels).

5 Likes

Zelf heb ik de combinatie 2 x 0,39 + 3 x 0,29 gevonden, dan heb je helemaal geen bijplakzegels meer nodig.

Recentelijk heb ik ook de combinatie 1 x 0,77 + 2 x 0,44 gevonden, komt ook perfect uit op 1,65

1 Like

Zie artikel: Nu snap ik waarom er de laatste tijd zo opvallend veel post niet bij mij aankomt.

Alleen al in de afgelopen weken: Twee brieven naar mij uit Duitsland en een uit Zwitserland, een kaart uit Frankrijk en een kaart uit Taiwan zijn nooit bij mij bezorgd. Twee ervan waren nota bene wel gewoon in de scans van de PostNL app te zien. Alleen het laatste stukje van de route naar mijn brievenbus wisten ze blijkbaar toch niet te vinden. Frustrerend, maar niets aan te doen, lijkt me.

Herkent iemand dit, eventueel ook uit andere delen van Nederland?

1 Like

@IrisHoux Had hier over gelezen inderdaad, wat een onprofessioneel gedoe weer bij PostNL. Ik woon zelf in het puntje van Zuid-Holland, vlakbij de grens met Noord-Brabant en Gelderland, en ik heb hier geen last van. Ik denk dat wij onder het sorteercentrum in Nieuwegein vallen.

Ik woon op het platteland en ik heb wel meegemaakt dat in vakantietijd de post soms wekenlang niet wordt bezorgd (het staat dan inderdaad wel in de app). Hele straat een klacht ingediend maar dit hielp niets.

Ik hoop dat de situatie snel verbetert voor je!

2 Likes

Hele weken zelfs helemaal geen post? Djiez, dat is wel heel erg. Fijn dat je daar nu in elk geval geen last van hebt! Ik hoop dat het hier ook snel oplost. Maar ja, als ze gewoon geen personeel kunnen krijgen, dan zal het nog wel even duren.
Baal er wel van, ook voor de mensen die mij iets toesturen. Een Duitse mevrouw heeft me, toen de eerste enveloppe met 3 kaarten niet aankwam, nog een keer een enveloppe met (weer 3!) kaarten gestuurd, en wat denk je? Weer niet aangekomen… Vind dat zo vervelend voor haar.

Ben benieuwd of ik straks, als het een keer een beetje opgelost is, in één keer een berg post krijg met al die verdwenen stukken tegelijk. LOL.

Dat is naar voor je zeg!

Als ik de verhalen mag geloven in het nieuws over moordende werkdruk bij PostNL, (DPG Media Privacy Gate), dan klinkt het jammer genoeg wel erg logisch dat er problemen ontstaan

@DinoMino Je link verwijst naar een bericht uit 2018 en gaat over de pakketpost.

Ik kreeg vandaag een kwaliteits controle kaart van PostNL in de bus, had ik nog nooit van gehoord! Jullie wel?

Ironisch genoeg doet de url voor vragen over de kwaliteitscontrole het dan weer niet… :person_shrugging:

1 Like

@qrulez Nog nooit gezien! Is vast een zeldzaam collector’s item :wink:

@qrulez, ik heb het ook nog nooit ontvangen.
Maar ik vond deze informatie

Kwaliteitscontrole kaart

Geen zorgen :wink: .

Ik gebruik ook Postzegels met korting, ik heb een combinatie van 2x € 0,44 + 2x € 0,39 voor Internationaal. Op zich mooi of aparte zegels, wat leuk is… maar ze nemen wel erg veel plaats om mijn kaart.

Hoe gaan jullie daar mee om? Kan ik bij een bestelling kleine formaat zegels vragen? Of een combinatie die minder zegels inhoud?

1 Like

Ik gebruik dezelfde combinatie, 2x € 0,44 + 2x € 0,39. Op sommige kaarten neemt dat inderdaad teveel ruimte in, dan gebruik ik internationale zegels waar je er maar één van nodig hebt.

Ik gebruik dan een envelop en plak een gebruikte postzegel op de kaart

1 Like