Informatie/forum vragen & antwoorden - UPDATE 29/01/2024

Informatie m.b.t. Postcrossing en/ of het forum kun je hier lezen of vragen - 2024

INFORMATIE - HULP - VRAGEN / ANTWOORDEN "

Dit topic is voor informatie, hulp, vragen, antwoorden, tips enz. .

Hopelijk vind je in dit topic een antwoord op je vraag.
Als het antwoord er niet bij staat, schrijf/ plaats de vraag in dit topic.
Open a.u.b. geen nieuw onderwerp voor vragen maar schrijf de vraag hier.
( Onderaan het topic, in een nieuw ,“leeg” reply.)

Wil je de vraag niet op het forum schrijven, stuur dan een een “private messge”( P.M.) met de vraag/ het onderwerp enz. naar mij, @JetteLise.
Ik hoop dat ik jullie dan een antwoord of advies kan geven :wink: .

Iedereen is welkom, waar je ook bent, 24 uur per dag :compass: :mantelpiece_clock:

. :bread: :croissant: :baguette_bread: :milk_glass: :honey_pot: :coffee: :waffle: :tea:

Veel plezier :wave:t2:

1 Like

gereserveerd

1 Like

:white_check_mark: FORUM UPDATE “DISCOURSE” (uitleg m.b.t. gebruik van het forum)

“Als je problemen ondervindt met een wijziging die niet werkt zoals verwacht en/of een nieuwe functie niet begrijpt, meld dit dan in dit onderwerp zodat we het met je kunnen onderzoeken.”

Jullie kunnen dit HIER MELDEN.

Er staan ook reacties van andere leden :memo:

gereserveerd :netherlands: :smiley:

**Informatie m.b.t. Postcrossing en/

Welkom op het forum . Info m.b.t. PC en/ of het forum kun je hier lezen of vragen ./ POSTBEZORGING - COVID - 19 - BUITENLAND

:postcrossing: Hier kun je de actuele informatie volgen m.b.t. Post. NL /
POSTBEZORGING POST.NL - Covid- 19

:postcrossing: Homepage Postcrossing :
POSTAL MONITOR - Mail disruptions around the world

:postcrossing: BLOG PC Homepage m.b.t. Covid-10

:postcrossing: Dit is de TREAD / TOPIC op het forum m.b.t. INTERNATIONAAL / WERELD .

gereserveerd :netherlands: :netherlands:

Allereerst een paar dingen om dit Nederlandstalige onderdeel een beetje overzichtelijk te houden:

  • Het forum kan worden gelezen door mensen van diverse leeftijden. Let op het taalgebruik en de woordkeuze.
  • Kan een topic gesloten worden, zet dan CLOSED in de topic titel. De moderators zullen het topic dan spoedig sluiten en weg doen.
  • Kan een topic weg, zet dan DELETE in de topic titel. De moderators zullen het topic dan spoedig verwijderen.
  • Na drie weken inactiviteit worden loterijen, swaps e.d. automatisch gesloten.
    De tekst m.b.t. “automatische sluiting” wordt toegevoegd aan het topic als iemand zijn onderwerp niet regelmatig onderhoudt / informatie stuurt/ geen reacties meer worden geplaatst.
  • De algemene FORUMREGELS gelden hier ook.

Het openen van een topic :

In dit topic staat al een hoop informatie over het gebruik van Postcrossing, het forum, de post en andere dingen.
Mocht je nog een vraag hebben waar je het antwoord niet hier hebt kunnen vinden, stel deze dan in dit topic.
De andere gebruikers willen je graag helpen met het beantwoorden van je vragen.

Natuurlijk kun je mij, Jette , altijd een p.m. sturen als je een vraag hebt.
Dit geldt ook voor vragen m.b.t. het " Engelstalig deel van het forum / Internationaal . "

Inhoudsopgave
(Dit zijn links, klik het gewenste onderwerp aan en een nieuwe pagina opent zich met de juiste informatie. Je kunt ook de zoekfunctie gebruiken van je browser. Vul dan de term in waar je naar op zoek bent)

  1. Postcrossing Nieuws
  2. Forum Index
  3. Algemene Postcrossing informatie
  4. Het Postcrossing forum
  5. BB-code gids enz.
  6. Hoe een avatar te plaatsen
  7. Termen / begrippen
  8. Technische informatie
  9. Handige post informatie , tarieven, douaneformulieren, voor Nederlandse en Belgische gebruikers

:white_check_mark: Update 29/01/2024

Forum Index

Hier heb je een snel overzicht van bijna alle topics die het Nederlandse forum heeft. Als je op de link klikt, wordt het onderwerp geopend in een nieuw(e) venster/tab.
Loterijen worden hier niet vermeld, daar deze vaak van korte duur zijn en daarom ook snel weer verwijderd worden.

:white_check_mark: Voorsteltopic voor nieuwe leden.

:white_check_mark: Kaarten winkels. Waar kun je leuke kaarten kopen ?

:white_check_mark: Postzegel - PostNL - topic

:white_check_mark: MEET - UP Kalender NEDERLAND

Countdown - Nederland

TAGS

Een tag mag altijd geopend worden.
Gelieve niet te ‘uppen’; dit wordt gezien als spam.
Pas tijdig je aanbod aan of stuur een berichtje naar de laatste persoon .

:arrow_right: KIES een KAART - OFFER TAG

:arrow_right: TAG en STUUR een leuke KAART - tag

ROUND ROBINS /GAMES & LOTERIJEN

:arrow_right: Ketting kaarten Round Robin - 2024

:arrow_right: Maand - Round Robin

:arrow_right: Nederlandse Round Robin - verschillende groepen en thema’s

:arrow_right: Winnaar krijgt alles - Round Robin ( Nederland)

:arrow_right: Spel - Steden - Plaatsen ketting

:arrow_right: Spel - The hangman

:arrow_right: Spel - Touwtrekken

:arrow_right: Spel - Wat staat er op mijn kaart?

:arrow_right: Spel - Woordketting

:arrow_right: Winnaar van de Maand - Loterij

Topics die interessant zijn

Countdown NEDERLAND

Countdoen BELGIË

MEET UP - andere landen

Pen vrienden gezocht die willen schrijven in het Nederlands

Pen Pals - Penfriendship

RAS - kaarten Nederland

RAS - Wil jij iemand verrassen ? ( RAS voor liefdadigheid )

Random Acts of Smileness - RAS - Topics

Google Translate: Engels-Nederlands

Externe site voor een loterij
Randomizer (loterij tool)

1 Like

gereserveerd :writing_hand:t2:

:memo: Update 25/04/2023

:white_check_mark: WELKOM OP HET FORUM

:white_check_mark: FORUM USER GUIDE - HANDLEIDING - UITLEG m.b.t. het FORUM

:white_check_mark: TESTSTATION Playground - TEST all FUNCTIONS of the FORUM.

:white_check_mark: GENERAL TOPICS

:white_check_mark: FORUMREGELS / FAQ

** De ACTIVITEITEN op het FORUM **

Hoe vind ik hier alles nou precies?
De meeste topics zijn gelabeld, waardoor je in een oogopslag kan zien wat het topic inhoudt.

Welke labels zijn er?

GAMES - ACTIVITIES

MEETUPS

BINGO

LOTERIJ / LOTTERIE

ROUND ROBINS
Round Robin = Kaarten schrijven/ uitwisselen in groepen. Iedereen die deelneemt aan een groep schrijft én ontvangt een kaart/ kaarten.

TAGS Stuur & ontvang een kaart van iemand anders.

TRAVELLING NOTEBOOKS - Rondgaande schriftjes waarin geschreven en geknutseld kan worden.

TRAVELLING TOYS - Rondgaand speelgoed waarbij een verhaal en foto’s kunnen worden gemaakt.

TRADES - REQUESTS - OFFERS

“ALLE ANDERE ACTIVITEITEN” op het FORUM

Hoe kan ik een bericht aanpassen?
Elk van je eigen berichten heeft rechtsbovenin het knopje Edit zitten. Als je hier op klikt, krijg je het venster te zien waarin je je bericht kan aanpassen. Heb je een eigen topic geopend, dan kan je zo ook de titel aanpassen.

Hoe kan ik een bericht verwijderen?
Dit kan je doen door op Edit te klikken. Onderin, boven de Edit Post knop zie je vetgedrukt ! Delete this message ! staan. Als je deze optie aanvinkt, wordt je bericht verwijderd zodra je op Edit Post klikt.

Hoe kan ik een topic verwijderen?
Iemand die een topic heeft geopend, kan dit topic niet zelf verwijderen.
Een moderator kan het topic wel verwijderen. Stuur dan een bericht(p.m.) naar mij ( @JetteLise ) of naar een andere moderator.
Als je wilt dat een topic wordt verwijderd, verander dan de topictitel naar CLOSE of DELETE, het topic zal worden gesloten en t.z.t. worden verwijderd.

Mag ik meerdere accounts hebben?
HIER vind je meer informatie m.b.t. " evt. meerdere accounts voor Postcrossing " .
Het wordt erg gewaardeerd als je één account per persoon .
( De tekst / toelichting geeft meer informatie . )

Wat doe ik als ik kaarten heb geruild of heb gewonnen in een loterij, en ik krijg maar niets?
Nogmaals vriendelijk vragen. Geen reactie? Dat is het risico van het ruilen via het forum.
Mocht dit op regelmatige basis gebeuren met een en dezelfde gebruiker en hoor je van anderen ook klachten, neem dan contact op met een moderator.

Hoe komt het dat sommige mensen een andere vlag dan die van hun eigen land in hun profiel hebben?
Blijkbaar vinden ze dat leuk. Let wel extra op bij tags en dergelijke, verwacht geen kaart uit dat land waarvan de vlag getoond is. De persoon zelf kan feitelijk in Duitsland o.i.d wonen.

Hoe komt het dat sommigen iets dergelijks als ‘Posting banned until reports of items being received’ onder hun naam hebben?
Deze gebruikers hebben veel getagd of veel kaarten beloofd te ruilen, maar hebben nooit of te laat iets toegestuurd. Het account is nu tijdelijk geblokkeerd tot de beloofde spullen worden toegezonden en het team op de hoogte wordt gesteld dat deze ook ontvangen zijn. Daarna wordt het account weer vrijgegeven.

:writing_hand:t2: :writing_hand:t2: :netherlands:

Termen

Forumgerelateerd

Wat zijn Tags?
‘Aantikken’. Je tikt de gene boven je aan, en die stuur je een kaart. Of je ontvangt juist een kaart, afhankelijk van de tag.
Bijvoorbeeld Favorieten tag: je tikt degene boven je aan, omdat je een kaart uit de favorieten hebt en die wilt sturen. Jij kan weer worden aangetikt door de volgende die een kaart van jouw eigen favorieten heeft.
En een ander voorbeeld: Offer tag: De gene boven je biedt een paar kaarten aan. Een ervan wil je graag hebben. Je tikt die persoon aan en die stuurt de kaart die jij graag wilt ontvangen. Jij biedt ook wat kaarten aan en stuurt er 1 zodra jij wordt aangetikt door de volgende.

Wat is een Trade/Swap?
Kaarten ruilen met iemand anders. Vaak kan je uit trade albums de kaarten halen die je leuk vindt, en andersom.
Je kunt ook items ruilen.

Wat zijn Round robins (RR)?
Je schrijft je in voor een kaarten ronde, jij stuurt kaarten naar iedereen die meedoet, en je ontvangt kaarten van iedereen die meedoet.
Stel, je doet mee met een Hello Kitty ronde met 5 deelnemers, dan stuur je 4 Hello Kitty kaarten en je krijgt ook 4 Hello Kitty kaarten terug.
Je hebt ook de Maandelijkse Round Robin (Oktober, november, enz). Daar doen vaak veel mensen aan mee. Deze maand (oktober) zijn er 31 deelnemers: je stuurt en ontvangt 30 kaarten passende bij de wensen.
De 6 maanden Round Robin - Over een periode van een half jaar staan elke maand 4 deelnemers in de schijnwerpers. Iedereen stuurt een kaartje naar die 4 (en die sturen zelf ook naar de andere 3). Zo stuur je niet zoveel kaarten in een keer en wordt iedereen een keer verwend…

Wat zijn Notebooks?
rondgaande schriftjes, zoals een ABC notebook, Kook notebook, Verhalen notebook. Iedereen heeft een eigen boekje die langs alle deelnemers gaat.

Wat is een Travelling Envelope?
Een rondgaande envelop. Die wordt gevuld met kaarten of stickers en gaat langs alle deelnemers. Een deelnemer kan er uit halen wat-ie leuk vindt, maar moet er ook iets gelijkwaardigs voor terugstoppen. Een Art-card voor een Art-card, bijvoorbeeld.

Wat zijn Loterijen?
Er worden regelmatig loterijen georganiseerd op het forum. De organisator bepaalt de regels. Meestal hoef je alleen maar een reactie in het topic te zetten om kans te maken op de prijs. Als je wint, stuurt de organisator je een U2U met het verzoek je adres door te geven. Als de regels anders zijn, dan staat dat in de openingspost van de loterij.

Het idee van het RAS topic is dat je iemand verrast met een kaartje en zo een glimlach op zijn/haar gezicht tovert :).

Wat is P.M. = Private Message ?
Soort e-mail systeem voor het forum . Je stuurt een p.m. om iemand z’n adres op te vragen of om iemand te bedanken voor een kaartje/pakketje.

[size=4]Kaartgerelateerd[/size]

Ik heb een kaart met een blanke achterzijde, is dit eigenlijk wel een kaart?
Ja, deze kan je prima als kaart versturen. Je vult de kaart in zoals je zou doen met een kaart die wel lijntjes heeft, bijvoorbeeld.
Sommige kaartenmerken hebben niet eens lijntjes om te het adres te schrijven, en zijn toch erg gewild.

Wat is een ‘official’?
Een kaart verzonden/ontvangen via de Postcrossing website, met ID

Wat is een ‘expired card’?
Een official heeft 60 dagen de tijd om te arriveren. Is de kaart na die periode niet geregistreerd, dan ‘verloopt’ deze. De kaart kan binnen een jaar altijd nog geregistreerd worden. Na een jaar verdwijnt de expired card uit de lijst aangevraagde/verzonden kaarten.
Na het verlopen van een kaart, kan je altijd een nieuw adres opvragen.

Wat is een ad card/ad?
Ad staat voor advertisement. Een reclamekaart dus. De reclame kan subtiel zijn en leuk verwerkt of juist overdreven aanwezig zijn. De achterzijde van de kaart bevat meestal alleen tekst en geen ruimte om te schrijven.
Slechts enkele mensen sparen ze, als je een Ad cards wilt versturen, kijk eerst goed of het gewaardeerd wordt (sommige mensen vinden het niet erg, zolang het in hun collecties past)

Wat is een free card?
Een free card is een gratis kaart, die je uit restaurants, cafe’s, bioscopen of online kunt bestellen. Denk aan Boomerang kaarten of Idrukker kaarten. Boomerangkaarten hangen vaak in het midden van een ad/free card. Idrukkers zijn op bepaalde momenten gratis te bestellen.

Niet iedereen kan free cards waarderen, men steekt geld in kaarten en postzegels, dus stelt het op prijs om ook een gekochte kaart te ontvangen. Echter, als het bij de collecties past, zijn de free cards ook prima te versturen.

Wat is UNESCO?
De Werelderfgoedlijst is een lijst met Werelderfgoed samengesteld door de Commissie voor het Werelderfgoed van de UNESCO. Veel postcrossers sparen kaarten hiervan. De volledige lijst staat bijvoorbeeld hier. De Nederlandse UNESCO monumenten zijn:

Wat wordt bedoeld met Written and stamped/envelop?
Sommige postcrossers willen graag beschreven ansichtkaarten (enkele kaarten) zonder envelop ontvangen. Anderen hebben hun kaart juist weer graag onbeschreven in een envelop. In de signature (tekst onderaan elk bericht) staat vaak de voorkeur beschreven.

Wat wordt bedoeld met Multiview/single view?
Een Multiview toont meerdere afbeeldingen op 1 kaart, een singleview toont 1 afbeelding op 1 kaart.

Wat wordt bedoeld met handmade/selfprinted cards?
Sommige mensen maken hun eigen kaarten, te knutselen of hun eigen foto’s te printen als ansichtkaarten.

Geldt een foto/foodpackage/iets anders wat voor ‘kaart’ moet doorgaan ook als kaart (en moet ik dat registreren)?
Feitelijk draait het om ansichtkaarten, echter sturen mensen dus ook andere dingen. Als er een ID opstaat, ben je verplicht het voorwerp te registreren. Je kan op je profiel aangeven of je wenst deze dingen te ontvangen of niet, al blijft het altijd de keuze van degene die verstuurt wat te sturen.
In de Hurray kan je altijd zeggen dat je er niet zo van gediend bent.
Er zijn ook mensen die vragen om dit soort dingen, in plaats van een ansichtkaart.

Wat is een Maxi card?
Een kaart met een postzegel aan de voorkant met de zelfde afbeelding of bijpassende afbeelding, vaak ook met bijpassende stempel.

Wat zijn ‘oversized’ kaarten?
Kaarten die groter zijn dan het standaard formaat (+/- 10 cm x 15 cm)

Wat zijn ‘shaped’ kaarten?
Kaarten die een andere vorm hebben dan vierkant of rechthoekig: rond, tulp, vuurtoren

Wat zijn panorama kaarten?
Kaarten die de gebruikelijke hoogte hebben, maar extra lang zijn.

Wat zijn ‘royalty’ kaarten?
Kaarten met afbeeldingen van het Koninklijk huis.

Algemene Postcrossing informatie

Postcrossing FAQ

Kaarten Sturen

Wat moet ik nu precies sturen?
Het draait uiteindelijk om ansichtkaarten: plaatje voorop, ruimte voor tekst en adres op de achterzijde. Sommige mensen willen echt liever geen wenskaarten (dubbele kaarten met schrijfruimte van binnen en een envelop), anderen maakt het weinig uit.

Hoeveel kaarten mag ik per keer sturen?
Heb je 0-4 kaarten gestuurd (en ze zijn geregistreerd) dan mag je 5 adressen opvragen.
Heb je 5-14 kaarten gestuurd (en ze zijn geregistreerd) dan mag je 6 adressen opvragen.
Heb je 15-24 kaarten gestuurd (en ze zijn geregistreerd) dan mag je 7 adressen opvragen.
Heb je 25-34 kaarten gestuurd (en ze zijn geregistreerd) dan mag je 8 adressen opvragen.
Heb je 35-49 kaarten gestuurd (en ze zijn geregistreerd) dan mag je 9 adressen opvragen.
Heb je 50-99 kaarten gestuurd (en ze zijn geregistreerd) dan mag je 10 adressen opvragen.
Na 50 verzonden kaarten kan je een adres extra opvragen.

Krijgt de ontvanger bij de registratie mijn adres?
Nee

Ik heb een profiel van iemand die ongelofelijk veel wensen heeft, wat kan ik het beste doen?En wat doe ik bij een leeg profiel?
Het zijn wensen, geen verplichtingen. Het geeft niet als je niet aan de wensen kan voldoen. Stuur dan een kaart die je zelf ook graag zou willen ontvangen.
Bij een leeg profiel heb je alle mogelijkheid, stuur wat je wilt.

Wat moet ik doen als iemand vraagt om een kaart in een envelop?
Dat moet je zelf weten. Vaak willen mensen hun kaart in een envelop om beschadigingen te voorkomen. Toch ben je niet verplicht een kaart in een envelop te sturen.

Wat schrijf ik op de kaart?
In ieder geval het adres en de ID. Je kunt wat over de kaart vertellen, jouw woonplaats, typische dingen, je hobbies… Sommige mensen hebben tips in het profiel staan wat je zou kunnen schrijven. Er wordt ook wel eens gevraagd om een stukje in je eigen taal.

Waar kan ik het beste de ID schrijven?
Schrijf het liever niet boven of onder het adres, dat kan verwarrend werken voor de sorteermachines in het buitenland. Schrijf het ook niet in de buurt van de postzegels, de ID kan onleesbaar worden als de zegels worden afgestempeld. Schrijf het bijvoorbeeld links boven in, of links langszij.

Het adres is raar! De naam ontbreekt/het lijkt of er iets mist!
Je hebt te maken met adressen vanover de hele wereld. Schrijf het adres over zoals je het ziet. De ontvanger weet wat hij/zij heeft opgeschreven.

Wat moet ik doen met adressen die in twee talen worden aangegeven?
Vaak is het zo dat de kaart wel sneller aankomt als het adres wordt geschreven/geprint in de taal van het land waar de kaart naar toe moet. Noteer in ieder geval de naam van het land in Latijnse tekens, want de kaarten worden wel hier gesorteerd en met buitenlandse tekens kunnen de machines nog wel eens moeite hebben

Ik heb geen email ontvangen met adres gegevens!
Controleer of deze in je spambox terecht is gekomen. Misschien moet je de instellingen aanpassen. Gebeurt het vaker, neem dan contact op via de website en meldt het probleem.
Je kan altijd het adres en de code terug vinden door in het linkermenu te kijken bij Sent Postcards. Klik op de ID en je krijgt de gegevens.

Mijn kaart dreigt te ‘expiren’ (verlopen). Wat kan ik het beste doen?
Doe waar je zelf het prettigst bij voelt. Je kunt na een bepaald aantal dagen een berichtje sturen naar de ontvanger met de vraag of de kaart al binnen is. Krijg je antwoord, dan zou je kunnen overwegen een nieuwe kaart te sturen. Krijg je geen antwoord of is de gebruiker al lange tijd niet actief? Bespaar je de moeite dan en bewaar de kaart voor een gebruiker die wel actief is.
Je hoeft geen berichtje te sturen, jij hebt jouw deel al gedaan.
Denk er aan dat naar sommige landen de post erg traag is.

Mijn kaart is verlopen, wat nu?
Dat is vervelend, maar het gebeurt wel eens dat een kaart ook na de gegeven 60 dagen wordt geregisteerd. De kaart wordt dan alsnog bij het aantal verzonden kaarten opgeteld. Je kan, nadat een kaart is verlopen, een nieuw adres aanvragen.
Na een jaar verdwijnt de verlopen kaart uit je lijst verzonden kaarten.

Kan ik later nog een afbeelding toevoegen?
Dat kan, zolang de kaart nog niet is geregistreerd.

[size=4]Kaarten ontvangen[/size]

Ik heb een kaart ontvangen, wanneer en hoe registreer ik de kaart?
Op elke kaart staat een ID. Die vul je in bij Register a Postcard. Je zoekt de twee letters op en typt het getal over. Dan kan je een bedankje typen, zodat de verzender weet dat je de kaart hebt ontvangen.
De meeste mensen registreren een kaart op dezelfde dag waarop ze het hebben ontvangen. Maar als je het druk hebt, kan je de kaarten ook opsparen en eens in de week registreren. Net wat je wilt.
Als je het echt te druk hebt, op vakantie bent, of bezig met verhuizen, zet dan je account op inactief. Dan wordt jouw adres niet uitgegeven en ontvang je even geen kaarten.

Ik heb de kaart geprobeerd te registreren, maar de ID klopt niet, wat nu?
En wat als het ID ontbreekt?
Probeer eerst verschillende combinaties van cijfers. Soms lijken cijfers sterk op een ander cijfer. Als het niet lukt de kaart te registreren, vul dan een verzoek in voor een ‘Unknown ID’. Het systeem van postcrossing gaat dan opzoek naar de juiste code.
Je krijgt binnen enkele uren/dagen een reactie met het resultaat. Helpt niet niet, plaats dan een oproepje op het forum, misschien kunnen forumleden je helpen.

Ik heb een kaart gekregen in een taal die ik niet begrijp. Wat kan ik doen?
Probeer of je de kaart via Google Translate kan vertalen. Lukt dat niet, scan dan de tekstzijde in (zonder adres) en vraag op het forum om hulp.

Moet ik toestemming aan iemand vragen om de afbeelding van de kaart online te zetten?
Nee, de beeldzijde mag je gerust online zetten. Je kan, als je wilt, ook de postzegels erbij scannen. Zet echter nooit de tekstzijde online, daar staat tenslotte jouw adres en het bericht is aan jou geschreven, niet aan iemand anders.

Ik vind de scan die al online staat niet zo duidelijk. Kan ik die vervangen met mijn eigen scan?
Ja, natuurlijk!

Kunnen de afbeeldingen altijd gewist worden? Waarom zou iemand dat doen?
De ontvanger kan altijd kaarten verwijderen. Bijvoorbeeld om een betere scan online te zetten. Het is niet duidelijk waarom mensen liever geen kaarten online hebben. Het is aan hen, respecteer hun keuze.

Er wordt mij gevraagd een kaart terug te sturen, wat moet ik doen?
Je hoeft niets te doen. Je kan, als je wilt, altijd een bedankje terug sturen, maar je bent niet verplicht om een kaart terug te sturen. Zodra jij de kaart registreert, wordt het adres van de ander vrijgegeven en ontvangt die vanzelf weer een kaart.

Ik heb meer kaarten verzonden dan ontvangen. Hoe kan dit?
Dit heeft te maken met de reistijd van de kaarten uit diverse landen. Kwestie van geduld, het trekt vanzelf bij.

[size=4]Mijn account[/size]

Ik ga op vakantie of wil een pauze nemen van Postcrossing. Wat kan ik het beste doen?
Stel je account in op Inactief. Als je inactief bent, kan je wel kaarten sturen, maar je adres wordt niet meer uitgegeven aan andere gebruikers.

Kan ik zien of een profiel inactief is?
Nee

Interesse in ‘directs swaps: Yes/No’. Wat betekent dit?
Een swap is niets anders dan ruilen. Je kan aangeven of mensen je kunnen contacteren om een kaart met je te ruilen. Stel dan in ‘Yes’. Wees dan ook eerlijk en stuur wat je belooft. Wil je liever niet ruilen, stel dan in ‘No’. Toch zul je berichtjes kunnen ontvangen met vragen om te ruilen. Die kan je negeren.

Mag ik meerdere accounts hebben?
Dit mag, maar maak er niet meer aan dan 3! Ben je ouder en wilt je kind ook Postcrossen, gebruik dan een tweede account zodat je toezicht kunt houden. Bedenk dat je vanzelf meer adressen kunt opvragen als je meer kaarten verstuurt. Het is uiteindelijk nauwelijks bij te houden.
Heb je meer dan 3 accounts, dan bestaat de kans dat de overige accounts worden verwijderd.

Wat als er nu veel van mijn kaarten verlopen, kom ik dan in de problemen?
Voor zover bekend niet. Het kan wel gebeuren, dat als je een te groot verschil krijgt in verzonden en ontvangen kaarten, je account tijdelijk wordt geblokkeerd. Je kunt dan tijdelijk geen adressen meer aanvragen tot je een berg kaarten hebt geregistreerd. Dit verschil moet echter heel extreem zijn, dus dit fenomeen komt weinig voor.

Wat betekent dat hartje bij de afbeelding van een kaart?
Door op het hartje te klikken kan je een kaart toevoegen aan je Favorieten. Die kaart komt in een speciale Postcardwall. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven welke kaarten je graag zou willen ontvangen, of wat jouw smaak qua kaarten is. Vind je een kaart niet meer leuk, klik dan weer op het hartje, dan wordt de kaart uit je Favorieten gehaald.

Hoe kan ik nu makkelijk en snel kaarten aan mijn favorites toevoegen?
Het snelst kan je via Google zoeken:
‘Onderwerp wat je zoekt’ spatie ‘site:naam van de site’
Dus zoek je Unicorns op postcrossing.com vul je op Google in:
unicorn site:postcrossing.com

Wat houdt de Popular Wall in?
In de Popular wall staan kaarten die jij hebt verzonden en die door anderen als favoriet zijn aangevinkt. Deze Wall is alleen voor jou te zien.

Wat betekent ‘Check if you prefer to send to repeated countries?’
Als je dit aanvinkt, krijg je bij het opvragen van adressen vaker dezelfde landen om naar te sturen. Vink je dit uit, dan krijg je bij het aanvragen van adressen slechts 1 land per keer. Wil je veel variatie in landen? Vink dit dan uit.
Heel soms komt het voor dat je toch naar hetzelfde land moet sturen, dan zijn er even geen adressen beschikbaar. Dit komt echter zelden voor.

[size=4]Overig[/size]

Ik kreeg een email dat mijn ID ontbreekt of niet klopt. Wat nu?
Niets. Het is een automatisch verzonden bericht. De ontvanger van jouw kaart kon de ID niet lezen of niet vinden en heeft het Postcrossing systeem naar de juiste ID laten zoeken. Dit is gelukt en vervolgens wordt er automatisch een bericht naar de verzender gestuurd dat de ID niet duidelijk was.
Het is slim om de ID tweemaal op de kaart te schrijven, zodat ook in geval van beschadiging de kaart te registeren is.

Kan ik voorspellen welk land ik zou kunnen krijgen als ik een adres opvraag?
Dit kan een beetje. Als je op de hoofdpagina het venster met ‘What’s happening now’ bekijkt en ziet dat een gebruiker uit Nederland een kaart van iemand uit de USA registreert, is de kans groot dat het adres van die persoon weer wordt vrijgegeven.

Ik heb nu wel genoeg kaarten naar China gestuurd. Kan ik niet aangeven dat ik dat land niet meer wil opvragen?
Nee.

Hoe kan ik Postcrossing Supporter worden en zo’n icoontje krijgen?
Dit kan je krijgen als je minimaal €10,00 doneert aan Postcrossing. Het icoontje blijft een jaar op je account staan. Postcrossing is gratis en draait volledig op de bijdrage van gebruikers en de advertenties op de website. Als je wilt dat Postcrossing nog grootser wordt dan dat het nu is, steun Paulo dan en maak een bedrag over.

Hoe kan ik Postcrossing Ambassador worden en zo’n icoontje krijgen?
Neem contact op via de website en laat weten dat je een artikel hebt geschreven, een interview hebt gedaan of op een andere wijze Postcrossing hebt gepromoot. Als het kan, voeg dan een bewijsstuk toe.

gereserveerd :grinning: :grinning: :white_check_mark:

gereserveerd :fountain_pen:

gereserveerd :grinning:

gereserveerd :white_check_mark: :fountain_pen:

Als een topic , geschreven/geopend door jullie , verwijderd kan worden , willen jullie dan het woord
" DELETE " toevoegen ? ( titel / topic ) .

Het gaat sneller als jullie zelf ook een beetje in de gaten houden wanneer een loterij is afgerond / een onderwerp m.b.t. een vraag is beantwoord enz. .

Dank je wel :slight_smile: .

gereserveerd :netherlands: :netherlands: :netherlands: