Bewaar box - Hoe bewaren jullie de (ontvangen) kaarten?

Wie heeft er voor in deze tijd leuke tips voor een DIY bewaar box voor de kaarten.

Hebben jullie ook foto’s ervan?
Ik ben super benieuwd.

1 Like

He hoi! Heb zelf niet belachelijk veel kaarten dus ik heb niet echt een bewaardoos . . . Maar ik hou van knutselen en DIY dus misschien zou je schoenendozen (of andere dozen/bakken) kunnen schilderen of beplakken met het onderwerp van de kaarten wat je erin gaat bewaren :slight_smile:

1 Like

Hallo mede postcrossers :blush:
Ik heb een vraag: Hoe bewaren jullie je ontvangen kaarten. Ik heb gelezen over bewaren in insteekhoezen. Ik heb gelezen over een notebook. Dat laatste heeft mijn interesse. En dan komt de volgende vraag. Hoe zet je dit op? Wie kan mij helpen? Wie heeft leuke ideëen?

1 Like

Ik heb een aantal vintage (koek)blikken waar ik ze in bewaar! Eens in de zoveel tijd maak ik er een open en kijk ik naar alle mooie kaarten, postzegels en lees ik de verhalen. Het voelt een beetje als een tijdscapsule! :slight_smile: De mooiste kaarten hangen trouwens op een rekje in de woonkamer en die wissel ik een paar keer per jaar om (kerstkaarten rond kerst, verjaardagskaarten rond mijn verjaardag etc.).

3 Likes

Ik heb een zonerama account (op aanraden van Winkey) voor de digitale opslag en ik heb van die kartonnen fotoboxen waar ik de kaarten in bewaar. Kaarten krijgen bij binnenkomst een opvolgend nummer en een datum van binnenkomst, hetgeen ik vermeld bij de digitale opslag in Zonerama, in het description panel (3 puntjes rechtsonder als je een foto opent).

2 Likes

Ik gebruik inderdaad al zonerama.com Mijn bedoeling is dus, hoe bewaar ik mijn kaarten in het echt. Want wegdoen vind ik jammer, dat wil ik niet. Ergens las ik ook van zo’n soort journal aanleggen. En dan is dus mijn vraag, hoe doe je dat? Heeft iemand hier daar ervaring mee. Dat lijkt mij heel erg leuk.

Ik heb ze In dozen en af en toe ga ik er eens door

2 Likes

(grijns) ik heb wel wat leuke ideeën, er wordt momenteel aan gewerkt, zodra het echt ergens op begint te lijken zal ik hier een foto posten…

1 Like

Hier de eerste foto, dit is een postkastje waarvan ik het laatje onderin, heb opengezet. Maar voor alle andere kaarten bedenk ik iets heel anders.

4 Likes

Oh… prachtig zeg! Wat leuk!

Dank voor het compliment.
Intussen is hier werk in uitvoering.
Ik ben van plan tabbladen te maken.
Daarvoor heb ik een grote bosatlas uit de kringloop gehaald.
De bedoeling is dat voor elk land, of een paar landen, een kaart/tabblad komt.
Ik plak de kaartjes op stevig karton.

6 Likes

En zo ongeveer gaat het eruit zien als het klaar is.
In dit vrolijke trommeltje komt het allemaal nog beter tot zijn recht. In de zomer deze kant:

En in de winter de andere kant maar voorop zetten… :wink:

2 Likes

Omdat 25% van de kaarten die ik ontvang uit Duitsland komt, heb ik besloten daar een aparte bak voor te maken. Ik vond een leuk oud houten bakje (ook in de kringloop) en dit is het geworden:


4 Likes

Wat een mooi idee met zo’n bakje @AnnekevanDorp zier er heel leuk uit. Gelijk een eyecatcher in huis.

Ik heb nu 1 jaar Postcrossing gedaan en deze kaarten ingeplakt in een plakboek van de Hema. Door ze maar aan een kant te plakken, blijft de kaart wel leesbaar. Of dit het beste systeem is, daar twijfel ik over want het boek puilt uit :sweat_smile:

De insteekhoezen waar ik over lees, zijn dat de fotohoezen van Hema oid of gebruiken jullie daar scrap/PL hoezen voor?

1 Like

Ik heb deze insteekhoezen Viquel geperforeerde showtas voor foto's | bol.com

Ze zijn echt geweldig. Ik doe ze in een grote ordner en steek de kaarten er zó in. 4 stuks per insteekhoes. Zitten netjes op hun plaats en je kunt vervolgens de achterkant gewoon lezen. Dus ik blader regelmatig door mijn ordner (of laat ze trots zien aan anderen :wink: )

1 Like

Een insteek foto album van de Hema :grin:

1 Like

Ik weet niet hoeveel ik er dan moet gaan kopen voor al mijn kaarten…

1 Like

Ik heb een serieuze echte hutkoffer. Zo’n ding die men gebruikte bij emigraties in de jaren 50. Ik doe al sinds 2006 aan Postcrossing (met een lange pauze). Maar de koffer is zo goed als vol! En ik heb zo’n kaartenmolen, daar staan meestal de meest recent ontvangen kaarten in

3 Likes

Ik heb 2 ijzeren opbergboxen. In een zitten collecties die ik verzamel, dus honden, katten, maps, Inge Löök enz. En in de andere zit alles per land wat niet onder een collectie valt.

Ik ga morgen kijken voor een of twee dozen extra. Een wordt dan voor de UNESCO kaarten, die wil ik graag apart hebben, alleen nog kijken hoe ik die goed kan ordenen. Sowieso per land, maar ook misschien per WHS, want niet op elke kaart staat duidelijk welke WHS het is. En ik zou de andere gebruiken voor mijn Duitse toeristenkaarten omdat ik echt gek ben op Duitsland :grin:

Ik heb in de woonkamer twee kaartenrekken van de HEMA (helaas verkopen ze die niet meer). Die hebben elk 18 vakjes, en daar zet ik de kaarten in. De mooiste blijven vooraan staan, de rest gaat naar achteren als er nieuwe kaarten binnenkomen. Na een tijd (kan wel een jaar duren) haal ik ze deels leeg en gaan ze in een doos.

2 Likes